عصر بازار

تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر افزایش شفافیت مالی بانک ها

عصر اعتبار- رئیس کل بانک مرکزی بر افزایش انضباط و شفافیت مالی بانکهای ایرانی مطابق با استانداردهای بین المللی و بهبود ساختارهای کنترلی در بانک ها تاکید کرد .

تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر افزایش شفافیت مالی بانک ها
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکتر سیف که روز شنبه پنجم دی ماه در سمینار سراسری مدیران و مسئولین بانک تجارت حضور یافته بود با اشاره به تاثیرات اعمال تحریم ها در سال های گذشته بر عملکرد نظام بانکی کشور گفت : قطع ارتباطات بانک های ایرانی با بانک های خارجی در ایجاد فاصله بین سطح ارائه خدمات بانک های ایرانی با استانداردهای بین المللی تاثیرگذار بوده است . اینک با توجه به رفع تحریم ها و فراهم آمدن شرایط ارتباط بی واسطه با بانک های خارجی باید بتوانیم با ارتقاء استانداردها ، بازگشتی قدرتمندانه به عرصه بانکداری بین المللی داشته باشیم .
    وی افزود : در این مسیر ، انجام اصلاحات ساختاری در حوزه هایی همچون مدیریت ریسک و تقویت فرآیندهای حسابرسی داخلی از طریق تشکیل تیم های تخصصی در بانک ها بسیار مهم است .
    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه شفافیت صورت های مالی یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه بانک های خارجی و نهادهای مالی بین المللی است یادآور شد : بسیار مهم است که بانک های ایرانی نیز آخرین صورت های مالی تائید شده را از طریق وب سایت خود در معرض مشاهده بازدیدکنندگان قرار دهند و خود را در به روز رسانی و انتشار اطلاعات مالی متعهد بدانند.
    وی افزود : از نگاه بازیگران مهم صنعت مالی جهانی ، یک نظام اقتصادی شفاف رفتارهای قابل پیش بینی دارد و تنها در یک محیط کسب و کار شفاف و قانونمدار که بازیگران از شرایط یکسانی برخوردارند می توان از رقابت واقعی ، افزایش بهره وری و پیشرفت سخن گفت .
    دکتر سیف با اشاره به لزوم تقویت ساختارهای کنترلی در بانک ها گفت : بانک های بزرگ کشور امروز بیش از همیشه نیازمند ارتقاء سطح انضباط مالی و اداری هستند . البته ممکن است در اجرای برخی مقررات موجود مشکلاتی نیز وجود داشته باشد ، اما بسیار مهم است که ارکان عملیاتی بانک ها علاوه بر اینکه خود را متعهد به اجرای مقررات می کنند ، در اصلاح آئین نامه و بخشنامه ها نیز  با هدف تسهیل ارائه خدمات به مشتریان  مشارکت فعال داشته باشند زیرا بهترین مرجع برای اصلاح قوانین و مقررات افراد  و واحدهایی هستند که مسئولیت اجرای قوانین را برعهده دارند .

     

    رئیس کل بانک مرکزی در ادامه با اشاره به عملکرد بانک مرکزی طی دوسال گذشته گفت : مهمترین دستاورد بانک مرکزی طی این مدت بازگشت انضباط و رفع التهاب از اقتصاد کشور بوده است ، امری که مردم نتایج آن را در کاهش چشمگیر نرخ تورم به خوبی مشاهده می کنند ، اکنون نیز با توجه به اینکه نرخ تورم به دامنه 14 درصد رسیده است، حفظ سود بانکی با نرخ بالاتر از 20 درصد به هیچوجه قابل قبول نیست و باید حتما به سمت کاهش و دامنه قابل قبول هدایت شود ، البته تدبیر مدیران شبکه بانکی و همکاری بانک ها می تواند این روند را تسریع کند .
    وی افزود : بانکها موظفند با پیش بینی منطقی از وضعیت آتی اقتصاد کشور و بازدهی قابل تحقق عقود اسلامی نسبت به تعیین سود علی الحساب پرداختی به سپرده گذاران اقدام کنند . قابل قبول نیست که مبلغ سود علی الحساب از سود قطعی سپرده گذاران بیشتر باشد . این یعنی اجحاف به یک گروه دیگر از ذینفعان . 
    دکتر سیف در ادامه با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی کشور از زمان تصویب قانون بانکداری بدون ربا تاکنون تفاوتهای بسیاری پیدا کرده است یادآور شد : متاسفانه طی سالهای اخیر شاهد رویه نادرستی بوده ایم که بروز هرنارسایی در اقتصاد کشور را به حساب این قانون می نویسند ، در صورتی که این قانون علیرغم آنکه نیازمند اصلاحاتی برای تطابق با شرایط جدید اقتصاد کشور است اما همچنان یک مجموعه بسیار ارزشمند به شمار می رود .
    رئیس کل بانک مرکزی  با اشاره به چگونگی شکل گیری موسسات مالی غیرمجاز در اقتصاد کشور گفت : متاسفانه در برهه ای به برخی از دستگاهها اجازه داده شد که مجوز تاسیس چنین موسساتی را صادر کنند ، اما بانک مرکزی طی دوسال گذشته به صورت جدی با عملکرد خارج از قانون این موسسات مقابله کرده و اکنون نیز مصمم به برچیده شدن آنها هستیم تا انضباط پولی و مالی در اقتصاد کشور به صورت کامل مستقر شود ، البته در این مسیر حفظ منافع هموطنانی که در این موسسات سپرده گذاری کرده اند نیز از مهمترین دغدغه های بانک مرکزی است که حتی الامکان محفوظ بماند .
    سیف با اشاره به مشکل کمبود منابع و انباشت تقاضای تسهیلات در شبکه بانکی گفت : با اجرای برجام و کاهش محدودیتها ، بخشی از منابع شبکه بانکی آزاد می شود و بسیار مهم است که بتوانیم با به جریان انداختن منابع آزاد شده بویژه در بخش هایی همچون تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ، امکان تحقق برنامه های دولت در ایجاد اشتغال و تقویت تولید ملی را فراهم آوریم.

    رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان ساخت : امروزیک تیم حرفه ای مسئولیت هدایت بانک تجارت را بر عهده دارند ، به همین لحاظ انتظارات مدیران ارشد اقتصاد کشور از این بانک بیشتر است و امیدواریم تا به لطف این مدیریت حرفه ای ، بانک تجارت بتواند نقشی متمایز و برجسته در نظام بانکی کشور ایفاء کند .
    وی با تقدیر از عملکرد تیم مدیریتی بانک تجارت طی دوسال گذشته گفت : خوشبختانه بانک تجارت از جمله بانک های کشور بوده که با رعایت انضباط مالی ، همکاری بسیار خوبی در اجرای مقررات بانک مرکزی داشته و تلاش کرده است از رقابت تخریبی با سایر بانکها پرهیز کند .
    پیش از سخنان سیف ، مقدم مدیرعامل بانک تجارت ضمن تقدیر از بانک مرکزی به خاطر اجرای سیاست‌های مثبت از جمله ایجاد ثبات در مدیریت بانکها گفت: بانک مرکزی در حوزه حمایت از بانک‌های قانون‌مدار و مقابله با موسسات مالی متخلف نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است.
    وی اقدامات بانک مرکزی در حوزه کاهش نرخ سود با وجود فشارهای موجود در بازار را موجب کاهش قیمت تمام شده پول و کاهش نرخ تسهیلات از 28 درصد به 20.5 درصد اعلام کرد و افزود: این اقدام بانک مرکزی در مجموع صیانت از منافع بانک‌ها و حمایت از بخش تولید کشور را به دنبال خواهد داشت.
    محمدابراهیم مقدم همچنین اقدام بانک مرکزی در خصوص اصلاح ترازنامه بانک‌ها را عاملی مثبت قلمداد کرد و خاطرنشان ساخت: تاکید بانک مرکزی در خصوص نظام‌مند شدن بانک‌ها در اجرای سیاست‌های پولی، افزایش انضباط مالی در این حوزه را به دنبال داشته است.
    مقدم همچنین اظهار داشت: امیدواریم با تداوم حمایت های بانک مرکزی ، بانک های کشور در دوران پساتحریم نیز بتوانند بازگشتی موفق به عرصه بانکداری بین الملل داشته و ارتباطات موثر  با بانکهای خارجی را در مسیر افزایش رضایتمندی مشتریان توسعه بخشند .

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو