عصر بازار

اوباما مصوبه اخیر کنگره در خصوص ایجاد محدودیت روادید در صورت سفر به ایران را وتو نکرد

عصر اعتبار- رییس جمهور آمریکا سه شنبه گذشته در حالی قانون بودجه یک تریلیون و ۴۰۰ میلیارد دلاری بودجه دولت فدرال را امضا کرد که یکی از بندهای آن مربوط به قانون جدید کنگره درباره ایجاد محدودیت روادید آمریکا برای کسانی است که به ایران سفر می کنند.

اوباما مصوبه اخیر کنگره در خصوص ایجاد محدودیت روادید در صورت سفر به ایران را وتو نکرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، برخی کارشناسان معتقدنداین مصوبه کنگره آمریکا که این بار در قالب یکی از بندهای بودجه برای امضا به دفتر باراک اوباما فرستاده شد، با تعهدات آمریکا در برجام در تناقض است و در واقع امر سرمایه گذاری و صنعت توریسم در ایران را تحت تاثیر قرار می دهد.
    زمانی که کنگره آمریکا مشغول رسیدگی به برجام بود و مجلس نمایندگان با اکثریت آرا با اجرای آن مخالفت کردند، اوباما با قاطعیت تهدید به وتو کرد هر چند در آن زمان دمکرات ها در سنا با یک برنامه ریزی حساب شده به گونه ای عمل کردند که کار به وتوی اوباما و یا حتی فیلی باستر نکشید و برجام از سد کنگره عبور کرد.
    این بار انتظار می رفت که باراک اوباما هنگام تصویب بودجه فدرال، از ابزار وتوی خطی استفاده کند و آن مربوط به اعمال محدودیت ویزای آمریکا برای کسانی که به ایران و چند کشور دیگر سفر می کنند را حذف کند و با توجه به اینکه این مصوبه نقض آشکار برجام محسوب می شد، نام ایران را از آن بند قلم بگیرد.
    'طبق قانون اساسی آمریکا رییس جمهور آن کشور می تواند در هنگام تصوب بودجه سالیانه دولت فدرال یک یا چند بند را مغایر با سیاست های دولت خود می داند، با استفاده از وتوی خطی از لایحه حذف نموده و مابقی آن را امضا کند.'
    محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگری اجرای برجام به این مصوبه واکنش نشان دادند و عراقچی در این باره گفت : این قانون قطعا مراودات اقتصادی، گردشگری و علمی فرهنگی را تحت تاثیر قرار می دهد و موضع ایران، این است که این قانون با برجام تناقض دارد.'
    جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با ارسال نامه ای به محمد جواد ظریف به همتای ایرانی خود اطمینان داد که تغییرات جدید برای کسب روادید به هیچ وجه مانع اجرای تعهدات برجام نخواهد شد.
    در واقع دولت اوباما به ایران تعهد داد که مصوبه اخیر کنگره که با امضای اوباما به قانون تبدیل شده است را با سازوکار جدید دور بزند و اجازه ندهد که به اجرای برجام لطمه وارد کند.
    رفتارهای هیات حاکمه آمریکا پسا برجام چند راهبرد مهم در قبال برجام را آشکارتر می کند.
    1-اقدام اخیر کنگره در قالب یکی از بندهای بودجه نشان می دهد که اقدامات خصمانه بخشی از اعضای قوه قانونگذاری آمریکا تحت نفوذ گروههای مخالف اجرای برجام، به ویژه آیپک همچنان برای سنگ اندازی در مسیر آن با جدیت ادامه دارد.
    2-انتظار می رفت که رییس جمهور آمریکا از مانع تراشی کنگره در اجرای برجام که اوباما آن را یکی از اهداف سیاست خارجی خود در سال 2015 می داند، محافظت کرده و کار را به سازوکار جدید (صدور ویزای 10 ساله برای بازرگانانی که بخواهند به ایران سفر کنند) کشیده نشود، زیرا اوباما و جان کری در ژانویه 2017 بازنشسته خواهند شد و دیگر مسوولیتی در قبال اجرای برجام نخواهند داشت.
    3- بی شک دولت و مجلس شورای اسلامی ایران نیز پاسخگویی به این گونه اقدامات خصمانه آمریکا را از راههای قانونی حق خود می داند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو