عصر بازار

نوسان طلا در روزهای آینده محدود خواهد بود

حبس اونس درآخرین هفته ۲۰۱۵

عصر اعتبار- بهای فلز زرد یک هفته پس از افزایش نرخ‌های بهره آمریکا با حدود یک درصد رشد به قیمت ۱۰۷۶ دلار رسید. این در حالی بود که هفته کاری گذشته به دلیل تعطیلی کریسمس و برخی تعطیلی‌های دیگر ملی، کوتاه‌تر و در نتیجه حجم معاملات، کمتر از معمول بود. اکنون همه در انتظار آخرین هفته کاری سال ۲۰۱۵ هستند تا چشم‌انداز بهتری از روند بهای طلا در سال ۲۰۱۶ داشته باشند.

حبس اونس درآخرین هفته ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، مرور روند هفته گذشته می‌تواند به پیش‌بینی بهتر روزهای کاری میان کریسمس و سال نو میلادی کمک کند. بیشتر کارشناسان با مرور روند هفته‌های گذشته به این نتیجه رسیده‌اند که اونس در این دوره بین تعطیلات، گرفتار بازه قیمتی محدودی خواهد بود.

    شروع جهشی
    فعالیت بازارهای جهانی در هفته گذشته با جهش بهای اونس شروع شد. اونس طلا روز دوشنبه با 12 دلار رشد به قیمت 1078 دلار رسید. رشد قابل‌توجه نخستین روز کاری هفته عمدتا ناشی از «پوشش کوتاه‌مدت» و افزایش خریدهای فنی و البته افت ارزش دلار بود. رشد خریدهای فنی ناشی از ثبت روند رشد در جمعه قبل از آن بود که اثر پوشش کوتاه‌مدت و افت شاخص دلار نیز به آن اضافه شد. همزمان تمرکز بر بازار نفت نیز ادامه داشت. سقوط بهای نفت خام که در بازار طلا به‌عنوان عامل کاهشی عمل می‌کند، روز دوشنبه نتوانست مانع رشد طلا شود، اما کل بازار کالاهای پایه به شدت تحت‌فشار سقوط بهای طلای سیاه به کف 11 ساله بودند. موسسه «گلدمن ساکس» پیش‌بینی کرده که  بهای شاخص نفتی نایمکس ممکن است در سال 2016 به 20 دلار هم برسد. روز دوشنبه داده‌های اندکی از اقتصاد آمریکا منتشر شد که تاثیر زیادی بر بازارها نگذاشتند. همزمان برخی بازارها به نتیجه انتخابات عمومی اسپانیا توجه داشتند. از دست رفتن اکثریت حزب حاکم محافظه‌کار در پارلمان این کشور و سخت‌شدن تشکیل یک دولت ائتلافی، چشم‌انداز اقتصاد بحران‌زده اسپانیا را مبهم کرده است. البته عمده بازارهایی که دوشنبه به این وضعیت واکنش منفی نشان دادند، بازارهای خود اسپانیا بودند.

    فشار رشد آمریکا
    اما سه‌شنبه روز افت بهای طلا بود. اونس در دومین روز کاری هفته با 6 دلار کاهش به بهای 1072 دلار رسید. افت روز سه‌شنبه عمدتا ناشی از تحلیل‌های فنی کاهشی و اثرگذاری داده‌های رشد آمریکا بود. بازارهای لندن و نیویورک روز سه‌شنبه خلوت‌تر بودند. اونس طلا روز سه‌شنبه تا ساعت 5 بعدازظهر به وقت تهران در حال افت بود تا جهش روز دوشنبه را تعدیل کند و در این ساعت با انتشار آمار مربوط به میزان رشد بزرگ‌ترین اقتصاد جهان با افت بیشتر مواجه شد. وزارت بازرگانی آمریکا عصر سه‌شنبه اعلام کرد تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماه سوم سال 2015 معادل 2 درصد رشد کرده است. این رقم نهایی رشد فصل سوم بود که پیش‌تر 1/ 2 درصد برآورد شده بود. با این حال این رقم از پیش‌بینی‌های نهایی 9/ 1 درصدی بهتر بود. سه‌شنبه، عوامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها به نفع طلا عمل کردند. در دومین روز کاری هفته، همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت نیز از کف 11 ساله بالا آمد. داده‌های دیگری که در این روز از اقتصاد ایالات‌متحده منتشر شدند، اثر چندانی بر بازار نداشتند.

    آرامش پیش از تعطیلی
    در حالی که برخی پیش‌بینی کرده بودند بازار در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه، به دلیل تقاضای کریسمس با نوسان روبه‌رو باشد، اونس در این دو روز نیز نوسان شدیدی را تجربه نکرد. اونس روز چهارشنبه با 2 دلار افت به قیمت 1070 دلار رسید. افت سومین روز کاری هفته عمدتا ناشی از تقویت ارزش دلار و افت بهای نفت خام بود. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه خود اشاره کرد که بازارها در سومین روز کاری هفته گذشته در آستانه کریسمس خلوت بودند. همزمان با این خلوتی، عوامل مهم خارجی به ضرر طلا عمل کردند. تقویت دلار هم به‌طور مستقیم بهای طلا را تحت‌فشار قرار داد و هم به‌طور غیر‌مستقیم یعنی با کاهش بهای نفت، بازار کالاهای پایه و خام را متاثر کرد. کیتکو در گزارش پیش‌گفته آورد:‌ «در این هفته نبود اخبار بنیادی هم به معامله‌گران فنی اجازه داد تا بر بازار غالب شوند و فنی‌های بازار طلا و نقره، کاهشی مانده‌اند.» چهارشنبه بازارهای سهام جهان به‌گونه قابل‌توجهی رشد کردند، گرچه بازارهای ژاپن تعطیل بودند. در این روز اقتصاد آمریکا نیز داده‌های زیادی منتشر کرد که هیچ‌کدام بازارها را تکان ندادند.

    توقف در محدوده 1070
    برخی از بازارهای جهانی طلا روز پنج‌شنبه زودتر از معمول بسته شدند تا فعالیت معامله‌گران در این روز نیز کمتر باشد، با این همه اونس در زمان فعالیت بازارها توانست 6 دلار رشد را تجربه کند و به قیمت 1076 دلار برسد. علاوه‌بر اثرگذاری افزایشی عوامل خارجی در چهارمین روز کاری هفته، «پوشش کوتاه‌مدت» معامله‌گران نیز یک روز مانده به کریسمس به کمک طلا آمد. البته همزمان با پوشش کوتاه‌مدت در معاملات آتی، معاملات آنی نیز شاهد «شناسایی سود» برخی معامله‌گران بود. پنج‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار، بهای نفت خام تقویت شد تا هر دو عامل خارجی به نفع طلا کار کرده باشند. پنج‌شنبه هیچ خبر مهم بین‌المللی وجود نداشت و بازارهای جهانی در آستانه کریسمس، آرام بودند. بازار نیویورک که مهم‌ترین بازار بین‌المللی طلا است، روز پنج‌شنبه زودتر از زمان همیشگی بسته شد. با تعطیلی روز جمعه اکنون باید در انتظار آخرین هفته سال بود. آخرین نظرسنجی پایگاه اینترنتی کیتکو در سال 2015 نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران خرد و کارشناسان حرفه‌ای نسبت به روند قیمت طلا در هفته پایانی سال جاری میلادی نسبتا خوش‌بین هستند.

    زمان خرید؟
    توصیه کارشناسان اقتصادی به سرمایه‌گذاران بین‌المللی این است که بهترین فرصت خرید طلا در شرایط کنونی زمانی است که قیمت جهانی فلز زرد به کمتر از 1065 دلار در هر اونس کاهش یابد. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی «بیزینس لاین» افزایش قیمت طلا در هفته گذشته در شرایطی رخ داد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا پیش‌بینی کرده بودند با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا، قیمت طلا با کاهش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. البته به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت جهانی نفت در روزهای گذشته تاثیر زیادی بر رشد نسبی قیمت طلا داشته است. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی، سطح حمایتی قیمت طلا در کوتاه‌مدت بین 1055 تا 1060 دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1045 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت. اگر این سطح حمایتی نیز شکسته شود قیمت طلا به زودی به کمتر از 1020 دلار می‌رسد. سطح مقاومتی قیمت طلا نیز در کوتاه‌مدت 1090 تا 1095 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1105 دلار افزایش خواهد یافت.

    هفته آخر
    با آنکه انقباضی شدن سیاست پولی آمریکا می‌تواند در سال 2016 عامل فشار مهمی روی طلا باشد، برخی از تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که قیمت جهانی طلا بین کریسمس و آغاز سال جدید میلادی در محدوده مشخصی در نوسان خواهد بود و تنها وقوع بحران‌های سیاسی بزرگ و جدی در شرایط کنونی می‌تواند بر قیمت جهانی طلا تاثیرگذار باشد. البته پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارشی نوشته که کارشناسان اقتصادی و فعالان بازارهای بین‌المللی نیز بر این باورند که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده با افزایش نسبی روبه‌رو خواهد شد. با این همه به نظر می‌رسد میزان مبادلات طلا در بازارهای جهانی طی روزهای آینده با کاهش زیادی روبه‌رو خواهد شد. موسسه سرمایه‌گذاری «آر جی او فیوچرز» تاکید می‌کند: «در شرایط کنونی تنها وقوع اتفاقات مهم سیاسی در جهان می‌تواند تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد.» علاوه‌بر این، در روزهای آینده آمارها و اطلاعات اقتصادی چندانی در آمریکا و دیگر اقتصادی عمده جهان منتشر نخواهد شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی