عصر بازار

گردش مالی ۲.۲ تریلیون دلاری ۵ غول آی تی در سال ۲۰۱۵

عصر اعتبار- اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک پنج شرکتی هستند که به گفته وال استریت ارزش مجموع سرمایه‌های آنها بیش از ۲.۲ تریلیون دلار محاسبه می‌شود. این شرکت‌ها در کنار یکدیگر بیشترین سرمایه جهان را در اختیار دارند.

گردش مالی ۲.۲ تریلیون دلاری ۵ غول آی تی در سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روزنامه ایران، بخش اعظم سرمایه جهان در صنایع بزرگی چون پتروشیمی، خودروسازی و حمل‌ونقل جابه‌جا می‌شود. ولی مرکز وال استریت با انتشار گزارش جدید از برای سال 2015 میلادی به این نتیجه رسیده است که شرکت‌های فعال در عرصه فناوری اطلاعات نسبت به رقبای خود در دیگر صنایع بیشترین ارزش مالی را دارند و محصولات آنها نیز سطح گسترده‌تری از بازار جهانی را پوشش می‌دهد. اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک پنج شرکتی هستند که به گفته وال استریت ارزش مجموع سرمایه‌های آنها بیش از2.2 تریلیون دلار محاسبه می‌شود. این شرکت‌ها در کنار یکدیگر بیشترین سرمایه جهان را در اختیار دارند و مجموع پول‌های آنها به اندازه‌ای محاسبه می‌شود که به گفته کارشناسان، آنها می‌توانند نیمی از کره زمین را خریداری کنند.
    اپل به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان محسوب می‌شود و گوگل که این روزها به یکی از زیرمجموعه‌های شرکت مادر آلفابت تبدیل شده است، در کنار مایکروسافت عنوان‌های بعدی را از آن خود کرده‌اند. آمازون نیز روز به روز بزرگتر می‌شود تا پس از شرکت جنرال الکتریک (GE) ارزشمندترین شرکت جهان باشد و اگر آمازون جنرال الکتریک را پشت‌سر بگذارد، ششمین شرکت بزرگ جهان خواهد بود. فیسبوک هم فاصله زیادی از آمازون و جنرال الکتریک ندارد. ارزش هر یک از این سه شرکت بیش از 300 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.
    شرکت‌های میلیارد دلاری
    کسب درآمد برای شرکت‌های فعال در عرصه فناوری بسیار بیشتر از شرکت‌هایی است که در دیگر صنایع مشغول به فعالیت هستند. با همین روند پیش‌بینی شده است که بزودی دو شرکت آمازون و فیسبوک از نظر ارزش مجموع سرمایه، جنرال الکتریک را پشت‌سر بگذارند و در رتبه‌های بالاتر این فهرست قرار بگیرند. این دو شرکت برای آنکه بتوانند رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دهند، رقبای بزرگتری را هم پیش‌روی خود می‌بینند. شرکت اکسون موبیل(Exxon Mobil(XOM که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کند ارزشی معادل 346 میلیارد دلار دارد و پس از آن هم شرکت Berkshire Hathaway با ارزشی بالغ بر 340 میلیارد دلار قرار گرفته است. شرکت Berkshire را «وارِن بافِت» سومین فرد ثروتمند جهان و یکی از بزرگترین مخترعان عرصه فناوری تأسیس کرده است و این کسب‌وکار را با موفقیت جلو می‌برد. با وجود این، آمازون و فیسبوک با سرعتی مشغول به کسب درآمد هستند که در آینده نزدیک می‌توانند از آنها سبقت بگیرند و ارزش مجموع سرمایه‌های خود را به سطح بالاتری برسانند.
    باید توجه داشت که فیسبوک در این فهرست جوان‌ترین شرکت محسوب می‌شود و از زمان آغاز به‌کار فعالیت‌های آن تنها 11 سال می‌گذرد. گوگل به عنوان دومین شرکت ارزشمند جهان خود را معرفی کرده است که از سال 1998 وارد عرصه رقابتی فناوری شد و با اقتدار کامل تلاش می‌کند تا حتی جایگاه اپل را هم به خود اختصاص دهد. آمازون هم که امسال 21 ساله شده است، به اندازه‌ای قدمت دارد که بتواند خود را در جمع بزرگان IT جا دهد.
    به هر حال، بی‌تردید می‌توان اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک را پنج قدرت اصلی صنعت جهانی ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی کرد و آنها را به عنوان مهم‌ترین شرکت‌های جهانی هم مورد خطاب قرار داد.
    درآمدهای نجومی
    مرکز وال استریت که بزرگترین بنگاه مشاوره اقتصادی در جهان محسوب می‌شود، پیش از اتمام هر فصل آخرین پیش‌بینی‌های مالی خود را برای شرکت‌های بزرگ منتشر می‌کند و با بررسی دقیق نشان می‌دهد که هر شرکت یا سازمان چگونه‌ در ماه‌های پیش‌رو گام برمی‌دارد. جالب است بدانید پنج شرکت اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک در پایان هر فصل میلادی بیش از پیش‌بینی‌های وال استریت درآمد به دست می‌آورند و به عبارت دیگر، از آنچه که کارشناسان اقتصادی توقع دارند هم بهتر عمل می‌کنند.
    شرکت اپل که حدود 120 هزار کارمند در سراسر جهان دارد، سال 2015 در مجموع موفق شد 233 میلیارد دلار درآمد و 53.39 میلیارد دلار سود کسب کند.

    گوگل به عنوان بزرگترین شرکت اینترنتی جهان در رتبه دوم این فهرست بیش از 60 هزار کارمند دارد و یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بزرگ آلفابت محسوب می‌شود، در سال 2015 میلادی حدود 80 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است. مایکروسافت به عنوان بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزار در جهان با 120 هزار کارمند در سال 2015 میلادی موفق به کسب درآمد 93 میلیارد دلاری شده است.

    شرکت آمازون صاحب بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان با 222 هزار کارمند امسال موفق به کسب درآمد 89 میلیارد دلاری شده است. شرکت فیسبوک صاحب بزرگترین شبکه‌ اجتماعی جهان با حدود1.5 میلیارد نفر مشترک فعال 12 هزار کارمند را در اختیار گرفته است که به کمک آنها امسال 15 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

    این اعداد و ارقام همچنان در حال افزایش است؛ به نحوی که وال استریت پیش‌بینی کرده است پایان سال مالی 2016 پنج شرکت یاد شده در مجموع درآمدی بالغ بر 600 میلیارد دلار کسب خواهند کرد. توجه داشته باشید 406 میلیارد دلار از این رقم را درآمد نقدی شرکت‌های مذکور تشکیل می‌دهد که نیمی از آن متعلق به اپل است و مابقی به عنوان سرمایه‌های غیرنقدی در کشورهای مختلف جهان توسط این شرکت‌ها مدیریت می‌شود.

    کارشناسان وال استریت بر این باورند که پنج شرکت اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون و فیسبوک بزرگترین تأثیر را روی اقتصاد جهانی برجا می‌گذارند و بر این اساس هر تصمیمی که این شرکت‌ها بگیرند، حتی می‌تواند نرخ ارز در بازار جهانی را هم تغییر دهد. 10 سال قبل مایکروسافت تنها شرکت فناوری محسوب می‌شد که بین 10 شرکت ارزشمند جهان حضور داشت و هم‌اکنون بخش اعظم رتبه‌های نخست این فهرست را شرکت‌های فناوری در اختیار گرفته‌اند.

    اپل در مقابل گوگل
    اوایل سال 2015 میلادی بود که کارشناسان اقتصادی اعلام کردند ارزش مجموع سرمایه‌های اپل بیش از 775 میلیارد دلار محاسبه می‌شود. شرکت آلفابت که هم‌اکنون گوگل و ده‌ها شرکت بزرگ دیگر را زیرمجموعه خود قرار داده است، به عنوان دومین شرکت بزرگ جهان با سرمایه‌ای بالغ بر 366 میلیارد دلار فعالیت می‌کند. با وجود این، به نظر شما آلفابت یا نام آشناتر، گوگل می‌تواند جایگاه اپل را به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان بگیرد؟
    طی چند ماه اخیر ارزش سهام اپل تا اندازه‌ای پایین آمده که این رقم به دنبال کاهش فروش گوشی هوشمند آیفون در بازار جهانی بوده است. در مقابل شرکت گوگل با توسعه اندروید توانسته است گوی سبقت را از اپل برباید و محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی جهان را در اختیار کاربران بگذارد.

    از آخرین باری که ارزش سرمایه‌های دو شرکت اپل و گوگل اعلام شد حدود 12 ماه می‌گذرد و این بار اطلاعات جالب‌تری متنشر شده است. مرکز وال استریت پایان سال 2015 میلادی ارزش مجموع سرمایه‌های اپل را 605 میلیارد دلار و ارزش سرمایه‌های گوگل را هم 527 میلیارد دلار محاسبه کرد و اظهار داشت که گوگل در یک قدمی کسب عنوان ارزشمندترین شرکت جهان قرار گرفته است.
    مجموع سرمایه‌های گوگل 80 میلیارد دلار کمتر از اپل می‌ارزد و این رقم به خودی خود بسیار قابل ملاحظه است. ولی اگر قرار باشد شرکت بزرگی چون گوگل آن را به دست آورد، چندان هم غیرممکن به نظر نمی‌رسد. شانس اینکه گوگل بتواند‌گوی سبقت را در این زمینه از اپل برباید، بسیار زیاد است. زیرا در سال 2015 میلادی ارزش سهام گوگل در تالار بورس 43 درصد افزایش یافت و در مقابل ارزش سهام اپل 2 درصد سقوط کرد.

    جست‌وجوگر اینترنتی گوگل روز به‌روز محبوب‌تر می‌شود و بخصوص در گوشی‌های هوشمند توانسته است مورد توجه همه کاربران جهانی قرار بگیرد. این شرکت همچنین تمرکز فراوان بر یوتیوب دارد و بخش اعظم درآمدهای خود را به کمک این سایت ویدیویی به دست می‌آورد.
    به هر حال، کارشناسان می‌گویند گوگل با سرعت بیشتری نسبت به اپل کسب درآمد می‌کند. وال استریت پیش‌بینی کرده است طی چند سال آتی ارزش هر سهام گوگل به طور میانگین 17 درصد و مجموع درآمدهای سالانه آن به طور میانگین 12 درصد افزایش یابد. بر این اساس، اگر گوگل بتواند با همین سرعت جلو برود، بی‌تردید پایان سال 2016 جایگاه اپل را می‌گیرد تا به عنوان ارزشمندترین شرکت جهان خود را معرفی کند.
    کارشناسان می‌گویند که اگر در یک سال پیش‌رو ارزش هر سهام گوگل در تالار بورس 25 درصد افزایش پیدا کند و در مقابل ارزش هر سهام اپل 5 درصد کاهش یابد، سال آینده ارزش مجموع سرمایه‌های گوگل 660 میلیارد دلار و ارزش سرمایه‌های اپل هم 635 میلیارد دلار محاسبه می‌شود.
    البته توجه داشته باشید این ارقام بزرگ و درآمدهای قابل ملاحظه را کاربران عادی و خانگی برای شرکت‌های مذکور به ارمغان آورده‌اند و به‌ازای هر دستگاه آیفون خریداری شده یا کلیک در سایت اینترنتی گوگل باعث شده‌اند شرکت‌های مذکور تا این اندازه رشد کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو