عصر بازار

مهم‌ترین دغدغه اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۶ چیست؟

عصر اعتبار- فدرال‌رزرو درحالی پس از نزدیک به یک دهه اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرد که نرخ تورم در آمریکا همچنان با نرخ تورم هدف(۲درصد تعیین‌شده)فاصله داشت؛حالا مهمترین نگرانی فدرال‌رزرو پس از افزایش نرخ بهره،ضعف رشد تورم در سال۲۰۱۶خواهد بود.

مهم‌ترین دغدغه اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۱۶ چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از صدای اقتصاد، سال 2016 میلادی، همه چیز در آمریکا به «تورم» ختم می‌شود. فدرال‌رزرو در تاریخ 16 دسامبر درحالی اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرد که نرخ تورم همچنان پایین‌تر از نرخ هدف 2 درصدی بود. آخرین قرائت‌ها از نرخ واقعی تورم -که هزینه‌های پرنوسانی نظیر مواد غذایی و بنزین را در بر نمی‌گیرد و قرائت ترجیحی فدرال‌رزرو از نرخ تورم محسوب می‌شود- نشان می‌دهد که قیمت‌ها در ماه نوامبر، 1.3 درصد بیشتر از سال قبل افزایش یافته است.


    شاخص بهای کالاهای مصرفی (CPI)، در ماه نوامبر دو درصد رشد داشته که بالاترین نرخ شاخص CPI از جولای 2012 تاکنون و تنها شواهد از افزایش تورم با وجود افزایش ارزش دلار و افت قیمت نفت و مواد خام محسوب می‌شود.

    اما نرخ‌های تورم معمول یا نرخ‌هایی که شامل تمام قیمت‌ها نظیر مولفه‌هایی نظیر قیمت نفت و مواد خام می‌شود، امسال بدون تغییر بوده‌اند و این مساله باعث شده تا برخی از اقتصاددانان مدعی شوند اقتصاد آمریکا نه‌تنها تورمی نبوده، بلکه ضدتورمی بوده که این جدی‌ترین و رایج‌ترین خطر برای اقتصاد این کشور است.

    در آستانه اعلام افزایش نرخ بهره بانکی ازسوی فدرال‌رزرو، اقتصاددانانی همچون «پل کروگمن»، اعتقاد داشتند که فدرال‌رزرو به دلیل پایین بودن نرخ تورم، فعلا برای افزایش نرخ بهره دست نگه خواهد داشت.

    اما «جانت یلن»، در نشست مطبوعاتی 10 روز قبل خود تصریح کرد که فدرال‌رزرو معتقد است نرخ تورم در میان‌مدت، به نرخ هدف (تورم دو درصدی) بازخواهد گشت؛ هرچند پیش‌بینی‌های خود فدرال‌رزرو نشان می‌دهد که احتمالا نرخ تورم تا سال 2018 میلادی به این سطح نخواهد رسید.

    اما حالا فدرال‌رزرو نرخ بهره را از صفر درصد افزایش داده و هم‌اکنون این سوال مطرح می‌شود که چه زمانی دور بعدی افزایش نرخ بهره سر خواهد رسید؟ و پس از آن احتمالا شاهد افزایش نرخ بهره، یکی پس از دیگری خواهیم بود.

    نخستین گام افزایش نرخ بهره ازسوی فدرال‌رزرو در حالی اتفاق افتاد که نشانه‌هایی از بازار کار در آمریکا مشاهده شد گرچه هنوز نگرانی‌هایی درباره تثبیت نرخ تورم وجود دارد. در این صورت، فشار ناشی از نبود تورم باید برای ارزیابی نتایج اقدام هفته گذشته فدرال‌رزرو، به دقت تحت نظارت قرار گیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو