عصر بازار

دلار از قله ۹۴ پایین آمد

رشد سکه در روز ریزش ارزها

عصر اعتبار- شاخص بازار ارز که روز شنبه با افت از اوج روزانه به قیمت ۳ هزار و ۶۷۵ تومان رسیده بود، روز یکشنبه نیز با ۵ تومان افت دیگر به قیمت ۳ هزار و ۶۷۰ تومان رسید. دلار که در اولین روز هفته با وجود افت از اوج روزانه، در کل روز ۷ تومان رشد را تجربه کرده بود، در دومین روز هفته کشش رشد بیشتر را از خود نشان نداد.

رشد سکه در روز ریزش ارزها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل ازدنیای اقتصاد،   ثبات قیمت دلار در ساعات ابتدایی یکشنبه نتیجه تعادل بازار ارز پس از رسیدن به قله قیمتی سال و تعادل در میزان عرضه و تقاضا بود، اما در ادامه روز متوقف شدن رشد نرخ حواله درهم در بازار دبی و کاهش تحرکات معامله‌گران آتی روند دلار را کاهشی کرد. همزمان با دلار تقریبا تمام ارزها در بازار تهران ارزش خود را از دست دادند.

    جالب اینجا است که یکشنبه، همزمان با افت قیمت دلار و تعطیلی بازارهای جهانی طلا، بهای سکه تمام بهار آزادی با 3 هزار تومان رشد روبه‌رو شد و به قیمت 941 هزار تومان رسید، رشدی که ناشی از خوش‌بینی به روند بازارهای جهانی در روز دوشنبه بود. دلار در حالی در روزهای گذشته به مرز 3 هزار و 700 تومان نزدیک شده بود که پول ایالات‌متحده در آخرین ماه سال میلادی روزهای خوبی را سپری نکرده است. دلار البته هنوز قوی است، با این همه تاکید مقام‌های بانک مرکزی آمریکا بر تدریجی بودن روند انقباضی‌تر شدن سیاست پولی فدرال رزرو، شاخص دلار را از مرز 100 واحد دور کرده است. شاخص دلار که این ارز را با 6 ارز عمده جهانی مقایسه می کند، روز جمعه روی عدد 84/ 97 واحد ایستاد.

    دلار پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا در 16 دسامبر نرخ‌های بهره را از حدود صفر افزایش داد و بر در پیش گرفتن یک رویکرد تدریجی در افزایش نرخ‌ها تاکید کرد، به سوی بزرگ‌ترین کاهش ماهانه در پنج ماه گذشته پیش رفت. شاخص دلار بلومبرگ که ارز آمریکا را در برابر 10 ارز بزرگ دنبال می‌کند، تا این مقطع از ماه دسامبر حدود یک درصد کاهش داشته است. هفته گذشته نیز از این روند مستثنی نبوده است، اما به‌رغم افت ارزش دلار در بازارهای جهانی در هفته گذشته، بازار ایران شاهد حرکت شاخص ارزی به سوی کانال بالاتر بوده است. جالب اینجا است که روز شنبه قیمت دلار در حالی در مسیر افزایشی قرار گرفت که حجم معاملات نقدی آن نسبت به روزهای پیش از آن پایین‌تر آمده بود. در این شرایط، این معامله‌گران آتی بودند که سعی کردند با خریدهای آتی خود فضای بازار را تحت‌تاثیر خود قرار دهند، تاثیری که از ابتدای آن روز مشهود بود. با این همه روز شنبه هنگامی که شاخص بازار ارز به محدوده 3 هزار و 680 تومان نزدیک شد، تقاضا کاهش یافت و احتیاط در خریدهای ارزی نمود بیشتری پیدا کرد و افت قیمت از اوج روزانه، روند روز یکشنبه را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. روز گذشته پس از آنکه دلار کشش رشد قیمت را از خود نشان نداد، معامله‌گران شروع به فروش ارز کردند تا دلار نهایتا با 5 تومان افت دیگر به قیمت 3670 تومان برسد. روز شنبه سکه با 7 هزار تومان افزایش به قیمت 938 هزار تومان رسید تا ادامه این رشد در روز یکشنبه، قیمت 941 هزار تومان را برای سکه تمام ثبت کند. سکه آخرین بار در تاریخ 8 آبان در این کانال قیمتی قرار داشت و روز یکشنبه قیمت سکه تحت‌تاثیر خوش‌بینی به افزایش نرخ اونس و رشد تقاضا از مرز 940 هزار تومان عبور کرد و به قیمت 941 هزار رسید.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی