عصر بازار

۱۵ دی ماه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره پاییز

عصر اعتبار- معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت:مهلت تسلیم اظهارنامه دوره پاییز امسال و رد امانت دولت (مالیات و عوارض دریافتی از مشتریان) حداکثر تا سه شنبه پانزدهم دیماه امسال خواهد بود.

۱۵ دی ماه آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره پاییز
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، علیرضا طاری بخش افزود: به مؤدیان توصیه می شود مقررات این قانون از جمله تکمیل و تسلیم به موقع اظهارنامه ، متضمن پرداخت مالیات را رعایت کنند تا مشمول جریمه های قانونی نشوند.
    وی ادامه داد: مطابق حکم ماده (21) قانون، مؤدیان مکلفند اظهارنامه هر دوره مالیاتی را طبق نمونه سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم و حداکثر در مدت 15 روز از تاریخ انقضاء هر دوره، با مراجعه به سامانه مالیات بر ارزش افزوده به آدرس www.evat.ir آن را تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات هایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده اند محاسبه و در مهلت یاشده به حساب های تعیین شده سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.
    وی اظهار داشت: بدیهی است عدم تسلیم اظهارنامه و عدم پرداخت مالیات در مهلت مقرر، ضمن تعلق جریمه موجب عدم اعمال تسهیلات مقرر در قانون و محرومیت از بخشودگی جرایم خواهد شد.
    طاری درباره مالیات بر ارزش افزوده و فرآیند وصول آن نیز توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده نوعی مالیات بر مصرف است که در فرآیند حلقه های زنجیره ارزش افزوده و متناسب با ایجاد ارزش افزوده هر حلقه محاسبه و وصول می شود؛ این شیوه اکنون در حدود 160 کشور دنیا اجرایی شده است.
    به گفته وی، در اغلب کشورهای دنیا بار مالیاتی، از مالیات بر درآمد که شامل تولید و تجارت و خدمات است به سمت مالیات بر مصرف میل کرده، یعنی با ایجاد مالیات بر مصرف و تامین منابع دولت ها از این منبع، فشار مالیاتی بر تولید و ... کاهش یافته است.
    معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی افزود: بدلیل کاهش فشار مالیات بر درآمد و افزایش انگیزه سرمایه گذاری و سریع الوصول بودن آن از مصرف، قابلیت تحقق و وصول آن حتی در دوران رکود، افزایش آن متناسب با تورم و چندین ویژگی دیگر سبب شده است بیشتر کشورها بخش عمده درآمد خود را از محل مالیات بر ارزش افزوده تأمین کنند.
    طاری بخش اظهارداشت: باید به این نکته توجه داشت که در ایران منابع وصولی مالیات بر ارزش افزوده در تأمین هزینه های طرح های عمرانی دولت، هزینه دارو و درمان و بهداشت آحاد جامعه و مصرف عوارض سهم شهرداری ها و دهیاری ها در عمران و آبادی شهرها و دهیاری ها، نیز مصرف می شود که موارد یادشده دلایل توجیهی قوی و قابل قبولی برای ایجاد این نوع مالیات و اجرایی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران است.
    وی همچنین درباره تکالیف مؤدیان در قبال قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: طبق قوانین مالیات بر ارزش افزوده، تکالیف متعددی برای مؤدیان تعیین شده که از آن جمله می توان به ثبت نام مؤدیان پس از فراخوان اشاره کرد؛ یعنی مودیان تکلیف دارند در مهلت مقرر در فراخوان بعمل آمده نسبت به ارائه اطلاعات و تکمیل ثبت نام اقدام کنند.
    این مقام مسئول ادامه داد: مودیانی که در مهلت مقرر ثبت نام نکنند معادل 75 درصد مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی مشمول جریمه خواهند شد.
    به گفته وی، در زمان فروش کالا و خدمت نسبت به صدور صورتحساب همراه با درج مالیات و عوارض ارزش افزوده اقدام کنند ضمن اینکه به موجب ماده (20) قانون مالیات بر ارزش افزوده، مؤدیان فراخوان شده تکلیف دارند مالیات موضوع این قانون را در تاریخ انجام معامله محاسبه و از طرف دیگر معامله (خریدار کالا و خدمات) وصول کنند.
    وی در پاسخ به این پرسش که آیا همه فعالان اقتصادی مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند؟ تصریح کرد: همه فعالان اقتصادی مشمول اجرای قانون نیستند و تنها مؤدیانی که در پنج فراخوان قبلی برای اجرای قانون مشخص شده اند و پس از تکمیل چرخه ثبت نام، برای آنان گواهی صادر شده، مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت آن به دولت هستند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی