عصر بازار

پیروی طلای جهانی از سقوط نفت

عصر اعتبار- طلا در بازار جهانی با وجود ضعف دلار و بازارهای سهام آسیا، موفق نشد از تقاضا برای سرمایه گذاری مطمئن بهره ببرد و با دنباله روی از نفت، کاهش قیمت یافت.

پیروی طلای جهانی از سقوط نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.1 درصد کاهش یافت و به 1074 دلار رسید. در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در فوریه با 0.2 درصد کاهش، 1073 دلار بود.

    قیمت نفت پس از تعطیلات کریسمس و در شرایطی که نفت خام و بازارهای کالای بین المللی با اشباع عرضه روبرو هستند، کاهش یافت. نفت ارزان‌تر جذابیت فلزات ارزشمند به عنوان پناهگاه سرمایه در برابر تورم را از بین می برد.

    شاخص دلار هم کاهش یافت و نزدیک به پایین‌ترین سطح دو ماه گذشته قرار دارد.

    بر اساس گزارش رویترز، بسیاری از بازارها از جمله استرالیا و بسیاری از بازارهای اروپایی پس از تعطیلات کریسمس جمعه، روز دوشنبه همچنان تعطیل هستند و بسیاری از بازارها جمعه هفته جاری به مناسبت سال نو بسته خواهند بود.

    به گفته یک معامله‌گر فلزات در هنگ کنگ، در شرایطی که هفته پرتعطیلی است، شاهد فعالیت زیادی در بازار نخواهیم بود، اما اوایل سال آینده طلا ممکن است به دلیل قوی ماندن دلار، به سطح پایین‌تری نزول کند.

    طلا و دلار معمولا خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند زیرا صعود دلار معاملات طلا را که با این ارز انجام می‌شود برای دارندگان ارزهای دیگر گرانتر می‌کند و در نتیجه تقاضا برای این فلز ارزشمند ضعیف‌تر می‌شود.

    همچنین روند افزایش نرخهای بهره در آمریکا بر قیمت طلا تاثیر خواهد گذاشت. طلا تحت تاثیر دورنمای افزایش نرخ‌های بهره که جذابیت سرمایه گذاری دارایی‌های بدون بازده مانند این فلز زرد را کمتر کرده و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند، سال جاری میلادی را با حدود 9 درصد کاهش به پایان می‌رساند که سومین کاهش سالانه متوالی خواهد بود.

    بسیاری از معامله‌گران و تحلیلگران کاهش بیشتر قیمت طلا و سقوط آن به سطح 1000 دلار در سال آینده را پیش بینی می‌کنند.

    میزان ذخایر صندوق "اس پی دی آر گولد تراست" که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری با پشتوانه طلا در جهان است، در پایین‌ترین سطح هفت سال گذشته قرار دارد که منعکس کننده دیدگاه منفی سرمایه گذاران به طلا است.

    در میان سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری با 0.5 درصد کاهش، به 14.27 دلار رسید. هر اونس پلاتین با 0.4 درصد افزایش، به 885 دلار رسید در حالیکه هر اونس پالادیم با 0.4 درصد افزایش، 561 دلار معامله شد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی