عصر بازار

از سوی بانک مرکزی

اولین گزارش رسمی رکود در ۹۴ منتشر شد

عصر اعتبار- در حالی بانک مرکزی گزارش نماگرهای اقتصادی بهار ۹۴ را منتشر کرد که نرخ رشد اقتصادی سه ماهه که مهمترین شاخص این گزارش است، اعلام نشده است، هر چند، نشانه‌های "رکود" در گزارش بانک مرکزی نمایان شده است.

اولین گزارش رسمی رکود در ۹۴ منتشر شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بانک مرکزی شب گذشته گزارش نماگرهای اقتصادی بهار 94 را منتشر کرد. در این گزارش که جای آمار نرخ رشد اقتصادی در بهار 94 خالی است، نرخ رشد اقتصادی سال 93 با نفت 3 درصد و بدون نفت 2.8 درصد اعلام شده است.

    پیش از این مسئولان اقتصادی کشور از کاهش شدید نرخ رشد اقتصادی در سال 94 در مقایسه با سال 93 خبر داده و 4 وزیر هم در نامه ای به رئیس جمهور نسبت به بحرانی شدن اوضاع اقتصادی هشدار داده بودند.

    *صادرات نفت کم شد/صنعت و مسکن همچنان در رکود

    بر اساس جزئیات این گزارش، تولید نفت کشور در بهار 94 به روزانه 3 میلیون و 93 هزار بشکه در روز رسید که نسبت به زمستان 93 حدود 78 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. همچنین صادرات روزانه نفت خام و فرآورده های نفتی هم به 1 میلیون و 422 هزار بشکه در روز کاهش یافت. این رقم در زمستان 93 روزانه یک میلیون و 428 هزار بشکه بوده است.

    بر اساس این گزارش، شاخص تولید در کارگاه‌های بزرگ صنعتی در سه ماهه اول امسال منفی 4.2 درصد بوده است. تعداد پروانه های بهره برداری از واحدهای صنعتی هم با 10.2 درصد کاهش مواجه شده است. جواز تاسیس واحدهای صنعتی هم رکود 6.4 درصد را داشته است.

    بر اساس این گزارش، رشد تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری در تهران منفی 36.2 درصد و در کل کشور منفی 17.8 درصد اعلام شده است.

    * رشد ذخایر ارزی بین المللی منفی شد

    بر اساس این گزارش، برای اولین بار طی سالهای اخیر، ذخایر بین المللی و دارایی های خارجی بانک مرکزی در سه ماهه اول سال جاری با افت 647 میلیون دلاری مواجه شده است که در چند سال اخیر کم سابقه بوده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی