عصر بازار

وداع بی‌فروغ بازارهای سهام آمریکا با سال ۲۰۱۵

عصر اعتبار- در حالیکه بازارهای سهام آمریکا سال نه چندان پرفروغ ۲۰۱۵ را به پایان می‌رسانند، تحلیلگران پیش بینی می‌کنند بسیاری از عواملی که بر این بازارها سنگینی می‌کرد در سال آینده هم استمرار خواهند یافت.

وداع بی‌فروغ بازارهای سهام آمریکا با سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، بسیاری از عواملی که در عملکرد مایوس کننده امسال بازارهای سهام آمریکا نقش داشتند از جمله قیمتهای پایین کالا، رشد جهانی ضعیف، سود کمتر شرکتها و دلار قوی‌تر در سال 2016 همچنان وجود خواهند داشت.

    سرمایه گذاران همواره روی صعود بازارها در حدود زمان تعطیلات کریسمس حساب کرده اند تا معاملات از رونق پایان سال بهره مند شوند و بازارهای سهام هم معمولا چنین نتیجه ای را به بار می‌آوردند.

    اگرچه بازارهای سهام هفته گذشته صعود کردند اما شاخص استاندارد اند پورز برای نخستین بار از سال 2002، بین 20 نوامبر تا پایان سال روند کاهشی نشان می‌دهد و از سال 1995 این شاخص تنها سه بار در مدت مذکور کاهش داشته است.

    شاخص استاندارد اند پورز 500 از ابتدای دسامبر تاکنون در معاملات پرنوسان 0.9 درصد کاهش داشته است. سقوط قیمتهای کالا به سهام انرژی ضربه کرده است و در زمان تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای تصویب نخستین افزایش نرخهای بهره در 9 سال گذشته، بازارها صعود کردند اما سپس کاهش چشمگیری پیدا کردند.

    اگرچه سهام انرژی با بهبود اندک قیمتهای نفت، بهبود معاملات اندک هفته گذشته را هدایت کرد اما بخش انرژی استاندارد اند پورز 500 همچنان هشت درصد در ماه جاری کاهش داشته و نفت خام آمریکا هم حدود 8.5 درصد کاهش قیمت داشته است.

    به گفته معامله گران، از پایان نوامبر به بعد بسیاری از سرمایه گذاران دست به ریسک نمی‌زنند اما امسال تصمیم بانک مرکزی آمریکا به همراه سقوط قیمت نفت بسیاری را وادار کرد به جای نگه داشتن معاملاتشان در پایان سال، به فروش اقدام کنند.

    شاخص استاندارد اند پورز 500 از ابتدای سال 2015 تاکنون حدود 0.1 درصد افزایش داشته در حالیکه داوجونز اینداستریال اوریج 1.5 درصد نزول کرده است. مجموع بازده برای استاندارد اند پورز که شامل پرداخت سود سهام بوده، 2.4 درصد است در حالیکه این شاخص در مدت مشابه سال گذشته 13 درصد افزایش یافته و مجموع بازده آن 15 درصد بود.

    تا چهارشنبه هفته گذشته استاندارد اند پورز 500 بر مبنای روزانه 10 بار شاهد نوسانات یک درصد یا بیشتر بوده است که از سال 2008 تاکنون، بیشترین تعداد نوسانات برای ماه دسامبر محسوب می‌شود. در مدت مذکور به طور متوسط 7.8 میلیارد سهم در بازار سهام آمریکا مبادله شد که بالاتر از متوسط سالانه و متوسط حجم مبادلات سهام آمریکا در سه دسامبر گذشته بوده است. تنها در 18 دسامبر، 11.8 میلیارد سهم مبادله شد که دومین حجم بالای روزانه امسال بود.

    بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، بعضی از سرمایه گذاران معاملات مربوط به کالاهایی که در وضعیت عادی ممکن بود نگه دارند را اکنون به دلیل واهمه از وخیم‌تر شدن بازار، واگذار کرده اند در حالیکه سایرین به دنبال راه‌هایی برای افزودن به سودشان بوده اند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی