عصر بازار

عضو شورای فقهی بانک مرکزی:

مطالعات مالی اسلامی باید توسط شورای پول و اعتبار اجرایی شود

عصر اعتبار- در حال حاضر نیاز داریم تا تحقیقات گسترده تری در حوزه های علمیه، وزارت علوم، دانشگاهها و مرکز تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی آموزش و پژوهش در خصوص فعالیت های اقتصاد اسلامی در حوزه مالی اسلامی بویژه در بحث ابزارسازی صورت پذیرد.

مطالعات مالی اسلامی باید توسط شورای پول و اعتبار اجرایی شود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایلنا، ناصر موسوی بجنوردی در خصوص توسعه ابزارهای مالی اسلامی اظهار داشت: از کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که بر پایه بازارهای مالی ( پول و سرمایه) اسلامی و بر اساس آموزه های اسلام ساماندهی شده است انتظار می رود تا در جهت ابزارسازی و جهت تامین نیازهای روزافزون جامعه تلاش بیشتری صورت پذیرد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر نیاز داریم تا تحقیقات گسترده‌تری در حوزه های علمیه، وزارت علوم، دانشگاه‌ها و مرکز تحقیقات پولی و بانکی بانک مرکزی آموزش و پژوهش در خصوص فعالیت‌های اقتصاد اسلامی در حوزه مالی اسلامی به ویژه در بحث ابزارسازی صورت پذیرد.

    موسوی بجنوردی تصریح کرد: متاسفانه رشد چشم‌گیری در این زمینه صورت نگرفته است و انتظار می رود متخصصین و صاحب نظران در مورد طرح‌هایی که در حوزه مطالعات مالی اسلامی انجام میدهند نیازهای جامعه را پیش‌بینی کرده و متناسب با نیازها ابزارهای مشروع ، جامع و کارآمد را ارائه دهند.

    وی افزود: همچنین از مسئولین امر، قانونگذاران به ویژه اعضای مجلس شورای اسلامی و سیاست گذاران در شورای پول و اعتبار و شورای عالی بورس انتظار می رود که وارد عرصه شده و در عمل این ابزارها را بکارگیرند تا این ابزارها هم کارایی خود را نشان دهند.

    موسوی بجنوردی گفت: تا زمانی که ما اجازه ورود جدی تر به این ابزارها ندهیم و با احتیاط و با ترس و لرز این ابزارها را تست کنیم نمی توانیم درجهت توسعه ابزارهای مالی کاری از پیش ببریم.

    وی افزود: طی سالهای اخیر شاهدآن بودیم که انواع اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق سلف موازی و برای اولین بار در سال جاری اسناد خزانه اسلامی و اوراق استصناع وارد بازار شده اند که دارای کارکرد خوبی بوده واز آنها استقبال نیز شده است.

    موسوی در پایان گفت: ضرورت دارد تا قانونگذاران و نمایندگان مجلس به تحقیقاتی که در این راستا صورت می گیرد اعتماد کرده در حوزه مالی ، اسلامی و بویژه در شورای عالی بورس و شورای پول و اعتبار بانک مرکزی اعتماد بیشتری به این تحقیقات داشته باشند و حتی به شکل محدود اجازه دهند تا این ابزارها در ایران تجربه خود را نشان دهد و سپس آن را در سایر کشورهای اسلامی گسترش دهند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی