عصر بازار

پرداخت یارانه تنها به دو دهک از افراد جامعه؟!

حذف یارانه نقدی جدی است؟

عصر اعتبار- عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت تنها باید به دهک های کم درآمد جامعه یارانه بپردازد.

حذف یارانه نقدی جدی است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرهاد فزونی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اولویت‌های دولت در تنظیم بودجه 95 گفت: متأسفانه با کاهش قیمت نفت، درآمدهای نفتی ما به اندازه هزینه پرداخت یارانه‌ها نیست و دولت ناچار است که برای کسری این مبلغ با افزایش درآمد مالیات مشکل را حل کند.

    وی افزود: در شرایطی که بخش خصوصی با مشکلات بسیاری مواجه است و بسیاری از صنایع و شرکت‌ها در آستانه ورشکستگی قرار دارند با دریافت مالیات بیشتر کمر بخش خصوصی خم می‌شود.

    عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران تصریح کرد: در این شرایط بودجه 95 بیشتر به یک مبحث سیاسی تبدیل شده تا مبحث اقتصادی در حالی که باید نگاه به بودجه اقتصادی باشد.

    وی به اجرایی شدن برجام اشاره کرد و گفت: همه امیدها به اجرای برجام و رفع تحریم‌ها بود که پول‌های بلوکه شده آزاد شود و با حضور سرمایه‌گذاران خارجی اقتصاد جان تازه بگیرد که متأسفانه با اتفاقات اخیر در عرصه بین‌المللی این امر بعید به نظر می‌رسد.

    فزونی با انتقاد از پرداخت یارانه‌ها گفت: پرداخت یارانه از ابتدا کاری اشتباه بود و امروز همین موضوع دولت را با مشکلات بسیاری در بودجه مواجه کرده است چرا که اقتصاد ما اقتصادی تک محصولی است و بر پایه نفت استوار است و کاهش قیمت نفت موجب شده تا تمام درآمد دولت به سمت پرداخت یارانه برود.

    وی تأکید کرد: تنها راه نجات در شرایط کنونی قطع پرداخت یارانه است و در شرایط کنونی بیش از 80 درصد افراد باید از دریافت یارانه حذف شوند و دولت تنها به دو دهک از افراد جامعه یارانه بپردازد.

    فزونی گفت: برای اجرای اقتصاد مقاومتی و نجات اقتصاد باید مردم دست از دریافت یارانه 40 هزار تومانی بردارند چرا که این رقم حتی پول چند نان نیز نمی‌شود.

    **بارانه در بودجه 95 جایی ندارد

    یک کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می رسد در بودجه 95 سمت و سوی دولت  صرفه جویی خواهد بود و پرداخت نقدی عملا کنسل خواهد شد.

    مصطفی صفاری کارشناس اقتصادی در رابطه با اولویت بندی دولت در تخصیص بودجه 95 گفت: به دلیل  عدم ارائه لایحه و برنامه ششم توسط دولت در حال حاضر نمی توان راجع به آن قضاوت کرد.

    وی با بیان اینکه بودجه باید منطبق با برنامه ششم باشد گفت: برنامه ششم زمانی که به تصویب می رسد جداولی در آن ضمیمه شده است تا اهداف و زمانبندی پوشش برنامه ها مشخص شود.

    این کارشناس اقتصادی در همین راستا افزود: به نظر می رسد بودجه 95 باید تولید محور و صادرات محور باشد و سیاست های دولت مسلما در جهت توسعه اقتصادی باشد.

    صفاری با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه با نرخ 35 دلار بسته شده است ادامه داد:مسلما با احتساب درآمدهای نفتی دولت در سال آینده یارانه در آن جایی نخواهد داشت و توجیه پذیر نخواهد بود و قطعا سال آینده برنامه پرداخت یارانه به 70 میلیون نفر منتفی خواهد بود.

    صفاری در پایان افزود: به نظر می رسد در بودجه 95 سمت و سوی دولت در صرفه جویی خواهد بود و پرداخت نقدی عملا کنسل خواهد شد.

    **منابع هدفمندی یارانه ها در بودجه 95 در هاله ای از ابهام

    سید کاظم دلخوش مشاور در امور مجلس و مجامع معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور در خصوص تامین منابع یارانه در بودجه سال 95 گفت: در لایحه بودجه 95 برای هدفمندی یارانه ها برنامه ریزی خواهد شد و اینطور که به نظر می رسد دولت بودجه را با 260 هزار میلیارد تومان بسته است و احتمال دارد بودجه دو دوازدهم و یا چهار دوازدهم بسته شود.

    وی با اشاره به این نکته که بعید است حذف دهک ها را در سال 95 داشته باشیم افزود: در شرایط فعلی دولت نمی تواند یارانه هارا حذف کند چراکه آمار و اطلاعات لازم در رابطه با دهک های دارای تمکن مالی را در اختیار ندارد.

    دلخوش در همین راستا اظهار کرد: برنامه هدفمندی یارانه ها مسلما در هرسال تمدید خواهد شد و همچنین دولت برای تامین منابع یارانه ها اصلاح قیمت ها را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

    ** دولت وضعیت یارانه را مشخص می کند

    موسی الرضا ثروتی نیز در همین راستا افزود: در بحث هدفمندی یارانه ها قرار بود قیمت حامل های انرژی به فوت خلیج فارس برسد که این امر محقق نشد و در حال حاضر نرخ فرآورده های سوختی سیر نزولی به خود گرفته است.

    وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت همه چیز بستگی به برنامه ریزی دولت دارد که چه راهکاری را برای تامین منابع یارانه در بودجه 95 در پیش خواهد گرفت.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو