عصر بازار

اثر ۱۰۰ هزار میلیاردی ۱۰ تازه‌وارد بر شبکه بانکی

عصر اعتبار- حجم نقدینگی موجود در چرخه اقتصادی کشور از مرز ۹۰۰ هزار میلیارد تومان هم گذشت؛ تغییری که رییس کل بانک مرکزی را به واکنش به برخی ادعاها مبنی بر دستکاری آمار نقدینگی واداشت و وی از ۱۰۰ هزار میلیاردی که می‌توانست جزو این آمار نباشد، پرده برداشت.

اثر ۱۰۰ هزار میلیاردی ۱۰ تازه‌وارد بر شبکه بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، سیف - رییس کل بانک مرکزی - به تازگی آخرین آمار نقدینگی را اعلام کرد و گفت که تا پایان آبان امسال به 907 هزار میلیارد تومان رسیده است.

    آمار بیش از 900 هزار میلیاردی نقدینگی و رشد آن در حالی مطرح شد که در ماه‌های اخیر میزان افزایش این متغیر از جمله مباحث مورد نقد در بین کارشناسان و حتی برخی مسئولان است و در برخی موارد از دستکاری آماری نیز سخن به میان آورده بودند. این در حالی است که طبق آخرین آمار بانک مرکزی، میزان نقدینگی در حدود دو سال گذشته با رشد نزدیک به 400 هزار میلیاردی از 506 هزار میلیارد تومان در پایان نیمه اول سال 1392 به 907 هزار میلیارد تومان در آبان‌ امسال رسیده است.

    در مقابل انتقادات نسبت به افزایش حجم نقدینگی، بانک مرکزی نیز این موضوع را توجیه کرد و آن‌طور که مقامات این بانک تاکید دارند، اضافه شدن بانک‌ها و موسسات غیرمجاز به حیطه نظارتی بانک مرکزی و به تبع آن افزایش حجم نقدینگی آنها به محاسبات قبلی در رشد کلی موثر بوده است.

    اخیرا رییس کل بانک مرکزی ضمن گلایه از انتقاداتی که نسبت به دستکاری آمار نقدینگی از سوی این بانک مطرح می‌شود، درباره‌ حجم فعلی این متغیر توضیحاتی ارائه کرد و گفت که 10 بانک و موسسه‌ای که حدود دو سال گذشته به پوشش آماری بانک مرکزی اضافه شده‌اند عامل افزایش حدود 100 هزار میلیاردی نقدینگی در زمان فعلی و موثر در رشد 56 درصدی آن از ژایان(صورت‌های مالی) سال 1392 تا ژایان آبان سال جاری هستند.

    سیف با اعلام اینکه بانک مرکزی به هیچ عنوان نسبت به ارائه‌ آمار غیرقابل قبول و مخدوش اقدام نمی‌کند و مصمم به اعلام آمار دقیق و اصولی است، به صراحت گفت که آنچه درباره رشد نقدینگی و دستکاری آماری آن مطرح می‌شود، درست نیست و این افزایش مربوط به پوشش آماری 10 بانک و موسسه جدید است که در این دوره میزان نقدینگی آنها به حجم کلی اضافه شد.

    البته توضیحات سیف حاکی از آن است که اگر این 10 بانک و موسسه اعتباری به جمع مجازهای بانکی اضافه نمی شدند، به طور حتم میزان رشد نقدینگی و حجم آن به اندازه فعلی نبود.

    این در حالی است که طبق گفته رییس کل بانک مرکزی، از حدود 907 هزار میلیارد تومان نقدینگی موجود، 102 هزار میلیارد تومان متعلق به این 10 موردی است که به تازگی به پوشش آماری بانک مرکزی اضافه شده اند.

    بنابر این اگر حساب این 102 هزار میلیارد تومان از کل نقدینگی جدا شود، باید گفت که از ابتدای سال 1393 تا پایان آبان‌ امسال حدود 20.9 درصد رشد نقدینگی داریم که برای هشت ماهه اول امسال حدود 14.8 درصد است و از سوی دیگر کل حجم نقدینگی به 805 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

    پوشش آماری بانک‌ها و موسسات غیر مجاز یا تازه تاسیس گرچه حجم نقدینگی را افزایش می دهد، اما از نگاه کارشناسان روند مثبتی در شبکه بانکی خواهد بود، چراکه در این شرایط حدود 100 هزار میلیارد تومانی که می تواند خارج از کنترل و نظارت بانک مرکزی سرگردان شود و نقش مخربی در بازار پولی داشته باشد، می تواند به حوزه نظارت وارد و کنترل شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو