عصر بازار

۵ رسوایی مالی بزرگ جهان در سال ۲۰۱۵

عصر اعتبار- ماجرای دیزل گیت شرکت فولکس واگن و رشوه خواری های سب بلاتر، رئیس سابق فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا از بزرگترین رسوایی های مالی جهان در سال ۲۰۱۵ بوده اند.

۵ رسوایی مالی بزرگ جهان در سال ۲۰۱۵
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه اینترنتی فورچون، از دیزل گیت شرکت فولکس واگن گرفته تا مارتین شکرلی، مدیرعامل سابق شرکت داروسازی تورینگ، تا سب بلاتر، رئیس سابق فدراسیون بین المللی فوتبال فیفا، بزرگترین رسوایی های مالی سال 2015 جهان را رقم زده اند.

    بزرگترین رسوایی را شرکت فولکس واگن رقم زد. در حالی که همه فکر می کردند موتورهای محصولات این شرکت مثل فرشته ها دقیق و درستکارند، کارگران این شرکت در حال کار گذشتن سیستم های پیچیده در خودروهای این شرکت برای دروغ گفتن به مشتریان و دور زدن تست های میزان تولید آلایندگی بودند.

    دیگر فرد متقلبی که دستش در این سال رو شد، سب بلاتر، رئیس فدراسیون بین المللی فوتبلال (فیفا) بود.مقامات فیفا از مدتها قبل مظنون به گرفتن رشوه در قبال اعطای حق پخش بازی ها و حق میزبانی مسابقاتی نظیر جام جهانی بودند.

    رو شدن دست مدیران متقلب فیفا برخی از بزرگترین شرکت های آمریکایی از جمله کوکاکولا و مک دونالد را که در زمره حامیان مالی فیفا بودند نگران ساخت.

    رسوایی دیگر، مربوط به رسوایی حسابرسی شرکت الکترونیکی توشیبا بود. این شرکت در ماه سپتامبر اذعان کرد که در طی 7 سال میزان سوددهی اش را حدود 2 میلیارد دلار بیش از حد واقعی اعلام کرده است.

    پس از افشای این رسوایی، هیسائو تاناکا مدیرعامل و رئیس شرکت از سمت خود استعفا داد و نتایج تحقیقات مستقل انجام شده نشان داد که «توشیبا یک فرهنگ جا افتاده سازمانی داشته که بر اساس آن تصمیمات مدیریتی نباید به چالش کشیده می شدند» و اینکه «کارمندان از طریق به تعویق افتادن گزارش های زیان یا انتقال برخی هزینه ها به سال های بعد، برای حسابرسی های غلط و نادرست تحت فشار قرار می گرفتند.»

    در ماه اکتبر اندرو لفت، یک کارگزار بورس شرکت داروسازی والینت را به استفاده از یک شرکت داروسازی دیگر به نام فیلیدور برای بزرگ جلوه دادن تصنعی فروش های خود متهم کرد. افشای این رسوایی موجب از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران به این شرکت شد.

    پنجمین رسوایی مربوط به شرکت داروسازی تورینگ بود. پس از اینکه شرکت داروسازی مارتین شکرلی قیمت یک دارو را که برای مداوای مبتلایان به اچ آی وی مورد استفاده قرار می گرفت 5 هزار درصد افزایش داد و قیمت هر قرص را به 750 دلار رساند، وی به پسر بد صنعت دارو معروف شد.

    در اواسط ماه دسامبر دولت آمریکا شکرلی را به اتهام کلاه برداری درفعالیت هایش زمانی که وی قبل از شرکت تورینگ در شرکت رتروفین کار می کرد بازداشت کرد. این مدیر مالی به استفاده از سهام شرکت رتروفین برای پرداخت پول به سرمایه گذارانی که به دلیل مدیریت بد وی در گذشته پول خود را از دست داده بودند، متهم شد.

    شکرلی همچنان معتقد است که بیگناه است زیرا مدارک کمی در مورد کلاه برداری وجود دارد، زیرا سرمایه گذاران وی پول خود را از دست نداده اند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو