عصر بازار

یک محقق روس نوشت

حذف دلار از مبادلات تجاری جهان پاسخی به سیاست‌های سلطه‌گری آمریکا

عصر اعتبار- یک محقق روس نوشت: اقدام به حذف دلار که در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه ایران، چین و روسیه آغاز شده است پاسخی به سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا است.

حذف دلار از مبادلات تجاری جهان پاسخی به سیاست‌های سلطه‌گری آمریکا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، درحالی که بسیاری از کشورهای جهان تلاش می‌کنند تا دلار را از مبادلات تجاری جهان حذف کنند، درواقع پاسخی به سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا است که مردم کشورها را خسته کرده است.

    خبرگزاری روسیه اسپوت نیک نیوز می‌نویسد آمریکا تلاش می‌کند با هر اقدامی که موجب تضعیف ارزش دلار در بازارهای جهانی بشود، مقابله کند، حتی پیش از این هم صدام حسین و معمر قذافی رهبران عراق و لیبی این مسئله را مطرح کردند، هر دو کشته شدند.

    این خبرگزاری اشاره می‌کند که ایران اقدامی برای رهایی از سلطه دلار آمریکا در مبادلات آغاز کرده است و در حقیقت این پاسخ ایران و روسیه به تحریم‌هایی است که اخیراً آمریکا علیه آنها اعمال کرد.

    تیموتی الکساندر گازمن یک محقق آزاد اشاره می‌کند که سلطه دلار در بازارهای جهانی به پایان خود رسیده است. تعداد بیش‌تری از کشورهای جهان به دنبال جایگزینی ارزهای ملی با دلارهای آمریکا هستند. حتی توافق‌هایی بین ایران و روسیه با هدف توقف سلطه دلار آمریکا انجام شده است.

    این گزارش می‌افزاید: این مسئله پنهان نیست که رهبران آمریکا دلار را ابزاری برای جنگ اقتصادی استفاده می‌کند به‌ویژه علیه کشورهایی که به سیاست‌های سلطه‌جویانه آنها سر تعظیم فرود نمی‌آورند.

    سیاست‌های استعماری آمریکا، ملل جهان به‌ویژه کشورهای تولیدکننده را مجبور کرده است تا‌ آنها به دنبال جایگزینی ملی خود با دلار باشند.

    گازمن تأکید کرد: صدام حسین و معمر قذافی که آن زمان بحث جایگزینی دلار را با یورو مطرح کردند، هر دو به‌دست آمریکا کشته شدند.

    بر اساس این گزارش، عراق، ونزوئلا و لیبی تلاش کردند که در مبادلات نفتی خود کم‌ترین استفاده را از دلار بکنند، اما با مقاومت‌های واشنگتن مواجه شدند. اکنون تهران رهبری خاورمیانه را برای فرار از سلطه‌گری دلار و جایگزینی با ارزهای ملی انجام می‌دهد. در کنار ایران و روسیه، چین هم اقدام به حذف دلار از مبادلات تجاری می‌کند و در همان زمان به دنبال تقویت یوآن در مبادلات تجاری است. درحالی که بیش‌تر کشورها سیاست‌ دلارزدایی را در پیش دارند، ارزش دلار هم کاهش یافته است و احتمالا ضعیف‌تر هم خواهد شد.

    سیاست دلارزدایی که کشورهای منطقه در پیش گرفته‌اند، پاسخ به سیاست‌های طولانی‌مدت آنها برای آمریکا است، در حقیقت آمریکا با تحریم‌های ایران و روسیه چنین پاسخ سختی را برای خود فراهم کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو