عصر بازار

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی:

اقتصاد مقاومتی پس از ۲ سال هنوز وارد فاز اجرا نشده است

عصر اعتبار- عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اعلام اینکه اقتصاد مقاومتی پس از ۲ سال هنوز وارد فاز اجرا نشده است، گفت: با دولت صنعت محور اقتصاد مردمی محقق نمی‌شود.

اقتصاد مقاومتی پس از ۲ سال هنوز وارد فاز اجرا نشده است
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از تسنیم، وحید شقاقی شهری درباره سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی افزود : 29 بهمن سال 1392 این سیاست ابلاغ شده و دولت آن را روی کاغذ آورده است اما هنوز این اقدام وارد فاز اجرایی در اقتصاد ایران نشده و حتی گزارش و برنامه های نوشته شده  نیز نیاز به بحث و بررسی دارد.

    وی ادامه داد : اقتصاد مقاومتی نیاز به برنامه  های مختلف ندارد  و همین اسناد توسعه ای نیز می تواند راهگشا باشد .
    شقاقی در ادامه گفت : اکنون تولید ناخالص ملی ما  در سال 2014 و 2015 چهارصد و پانزده میلیارد دلار بوده  است ، کشوری مثل سنگاپور که به اندازه  یک سوم جزیره قشم است تولید ناخالصش 310 میلیارد دلار است که تفاوت  آن با اقتصاد ایران  100 میلیارد دلار است .
    وی ادامه داد : اکنون نفت ما  به سوی 20 دلار  و 15 دلار می رود و ده سال آینده نمی توانیم  اقتصاد خود را مبتنی بر نفت  اداره کنیم .
    عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه به بحث اقتصاد مردمی ، دانش بنیان و  درون زا اشاره کرد و به شبکه خبر گفت  : دولت برای عبور از اقتصاد پول مبنا به سمت  اقتصاد مردمی اقدامات مناسبی انجام نداده است و این نیاز به  یک نگاه و نگرش و جسارت دارد .
    وی ادامه داد : با این نظام  اداری خسته و فرتوت و بااین  نگرشهای صنعت محور اقتصاد مردمی محقق نمی شود .
    شقاقی درباره اقتصاد دانش بنیان نیز گفت : صادرات کالاهای با فناوری بالای ما در دو سه سال گذشته  به طور میانگین60 میلیارد دلار بود در حالی که  کل نفتی که امسال فروختیم حدود 23 تا 25 میلیارد دلار درآمد داشتیم .
    وی افزود : ما اگر به دنبال چشم انداز 20 ساله هستیم باید دستکم به رشد 8 درصدی برسیم و رشد  8 درصدی نیز دگرگونی اساسی می خواهد.
    وی ادامه داد : ما  نتوانستیم از علم و فناوری ثروت تولید کنیم ودر واقع همچنان در فاز نخست تولید علم یعنی مقالات مانده ایم .
    شقاقی گفت : ارزش صادرات سنگ آهن ما که در سال 92 یک ونیم  میلیارد  دلار بود، امسال صفر شده است چون دنیا با موج چهارم  فناوری حرکت  می کند .
    وی با طرح این سوال که آیا واقعاً در اقتصاد دانش بنیان از مقاله  به سمت اختراع رفته ایم گفت : با این نظام علمی نمی توانیم اقتصاد دانش بنیان را علمی کنیم .

    مجتبی خالصی رئیس امور شورای اقتصادی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز درباره اقتصاد مقاومتی گفت : این سیاست 29  بهمن  1392  به هر سه قوه  ابلاغ شد که هدف آن تامین  رشد پویا و بهبود شاخص های اقتصادی با رویکرد جهادی ، فرصت ساز و برون گرا بود .

    وی ادامه داد: این سیاست وقتی ابلاغ شد دولت تک تک این  بندهای 24 گانه را به دستگاههای ذیربط ابلاغ کرد که در واقع سیاست های کلی آن به  سه قسمت  برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت  تقسیم  بندی شد.

    خالصی با بیان اینکه در بطن این سیاست ها  یک پروسه زمانی وجود دارد گفت:به هر دستگاهی که  این سیاست ها ابلاغ شده بود برنامه های آن را در قالب آن  تنظیم کردند و درواقع مجموعه اهداف و سیاست ها  را مطابقت دادند .

    رئیس امور شورای اقتصادی سازمان مدیریت  و برنامه ریزی کشور افزود : قبول  دارم که اقتصاد ما باید رشد کند  اما در سیاست کلی و برنامه ششم توسعه  رشد هشت درصدی ابلاغ شده  و دولت تلاش کرده آن را محقق کند کما اینکه  دولت  در حال حرکت وبرنامه ریزی است .

    وی با بیان اینکه  عزم و حرکت ما  برای پیشرفت است گفت : در برنامه ریزی های دولت عقل جمعی حاکم است و در واقع عزم وبرنامه های قوه مجریه  و مقننه  به قانون توسعه تبدیل می شود  که برای دولت لازم الاجراست .

    خالصی با بیان اینکه  ساختارها در کوتاه مدت تغییر نمی کند گفت: رفتار مردم نیز فوری تغییر نمی کند  و متضمن  یکسری کار فرهنگی و شرایط است.

    وی ادامه داد : البته ما برنامه های یازده گانه مصوبه ستاد  فرماندهی اقتصاد  مقاومتی  را داریم که یکی از برنامه ها  ، برنامه ملی توسعه  اقتصاد دانش بنیان است  و نخستین برنامه  در این زمینه مصوب شده  برنامه ملی ارتقای ‌بهره وری است .

    خالصی ادامه داد : ضمن اینکه  برنامه ملی شفاف سازی و سالم سازی را نیز در این مصوبه داریم .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو