عصر بازار

گفت‌و‌گو با چند نماینده مجلس:

اولین واکنش مجلسی‌ها به دلار ۲۹۹۷ تومانی در بودجه ۹۵

عصر اعتبار- با توجه به گزارش منتشر شده مبنی بر تعیین نرخ دو هزار و ۹۹۷ تومانی دلار در بودجه ۹۵ از سوی دولت، چند نماینده مجلس نسبت به تعیین این نرخ اظهارنظر کردند.

اولین واکنش مجلسی‌ها به دلار ۲۹۹۷ تومانی در بودجه ۹۵
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، در اواخر آذر ماه اعلام شد که هیات دولت تصمیم‌هایی را برای بخش‌های مختلف لایحه بودجه سال آینده گرفته و ارقام نهایی منابع و مصارف بودجه سال 1395 کل کشور را تصویب کرده است. یکی از این تصمیمات دولت تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده است.

    تعیین نرخ دلار در بودجه سال آینده در حالی به یکی از موضوعات بحث برانگیز در اقتصاد ایران تبدیل شده است که گفته شده بود نرخ دلار در بودجه 95 تغییر نخواهد کرد و 2850 تومان خواهد ماند. حتی سخنگوی دولت نیز عنوان کرده بود دولت نرخ دلار در بودجه را افزایش نمی‌دهد. با این حال گویا هیات دولت در جلسه اخیر خود درباره نرخ ارز در بودجه 95 تصمیم گیری و این رقم را تعیین کرده است.

    ایرنا به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که هیات دولت در این جلسه نرخ دلار برای بودجه سال آینده را دو هزار و 997 تومان در نظر گرفت.

    این منبع آگاه گفته است که هیات دولت درباره نرخ ارز در بودجه 95 تصمیم گیری و این رقم را تعیین کرده است.

    اما با توجه به این موضوع ارزیابی نمایندگان مجلس نسبت به تعیین نرخ 2997 تومانی دلار در بودجه سال آینده توسط دولت چه خواهد بود؟

    در همین مورد امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: اگر بخواهیم به درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سال آینده برسیم، باید تولید و صادرات نفت را افزایش دهیم.

    او ادامه می‌دهد: قطعا با شرایطی که برای دلار ایجاد شده‌است، به عقیده بنده تنظیم دلار بر اساس نرخ دو هزار و 997 تومان کار کارشناسی شده‌ای نیست و قطعا با شرایط موجود در نفت و شرایط جهانی ما با مشکل مواجه خواهیم شد و به طور قطع موضوع نرخ دلار و نفت در مجلس تجدیدنظر خواهدشد.

    در این میان عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس می‌گوید: این نرخ دو هزار و 997 تومانی از سوی دولت یک نرخ فرضی است و هیچ کس نمی‌تواند نرخ واقعی برای دلار تعیین کند، نرخ فرضی را به هر میزانی اعلام کنند مشکلی پیش نخواهد آمد و این نرخ احتمالی و مبنایی ندارد. در مجموع نرخ دلار فرضی است و دولت هر عددی برای آن بگذارد هیچ مشکلی نخواهدداشت.

    در این میان جعفر قادری، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این باره می‌گوید: نرخ دلار بیشتر جنبه حسابداری دارد و ملاک عمل نخواهدبود، ما باید درآمدهای ارزی را تبدیل به ریال کنیم و نرخ بالایی را مدنظر قرار دهیم، البته نرخ بالا مشکلاتی را به وجود می‌آورد و باعث می‌شود انتظارات مردم را به گونه‌ای سوق دهد که موجب افزایش قیمت ارز شود یا به تعبیر دیگر، تقاضا را برای ایجاد سفته بازی ارز افزایش دهد، خیلی منطقی نیست که نرخ ارز در بودجه با قیمت بالا محاسبه شود.

    قادری خاطر نشان می‌کند: اگر نرخ دلار پایین باشد و مانند سال گذشته باشد آن چیزی که ملاک عمل قرار می‌گیرد نرخ ارز در بازار است. دولت ارز را در بازار به فروش می‌رساند و مشکلی که در اینجا به وجود می‌آید این است که نرخ ارزی که برای قیمت‌گذاری سود بازرگانی و امور گمرکی و واردات کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد نرخ ارز اعلام شده توسط دولت است که به عقیده بنده دولت اگر نرخ ارز بازار را ملاک عمل قرار دهد مشکلات حل خواهدشد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح می‌کند: قیمت‌گذاری پایین هیچ مشکلی را در بودجه به وجود نمی‌آورد و از طرفی از انتظارات تورمی و بحث تقاضای سفته‌بازی جلوگیری می‌کند.

    قادری در پایان سخنانش بیان می‌کند: دلیلی برای اضافه کردن نرخ دلار وجود ندارد و دولت هر نرخی برای دلار اعلام کند مناسب خواهدبود، درست است که با افزایش نرخ دلار در بودجه درآمدهای اضافی ایجاد می‌شود و به انتظارات تورمی دامن می‌زند اما دولت تمام این مسائل را مدنظر قرار می‌دهد و نرخی را که پیشنهاد می‌دهد مناسب خواهدبود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو