عصر بازار

چراغ بورس روشن شد

عصر اعتبار- بورس تهران با رشد چشمگیر خود در آخرین روز معاملاتی هفته توانست مسیر نزولی هفته‌های گذشته خود را تغییر داده و با افزایش تقاضا و رشد قیمت سهام شرکتها، به تلطیف فضای راکد بازار کمک کند.

چراغ بورس روشن شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، بورس تهران در حالی اولین روزهای هفته جاری را با روند نزولی همیشگی خود آغاز کرد که در آخرین روز معاملاتی هفته بر خلاف انتظار با رشد قیمت اکثر نمادهای بورسی و تشکیل صفهای خرید مواجه شد به طوری که تالار حافظ بعد از مدتها تشکیل صفهای خرید در اکثر گروه های بورسی را مشاهده کرد و این روند موجب تلطیف فضای راکد و رنجور بورس تهران شد.

    کارشناسان می گویند ارزندگی سهام شرکتها در کنار نزدیک شدن به زمان لغو تحریم های بین المللی باعث افزایش انگیزه خرید حقیقی ها در بورس تهران و حضور پیدا کردن سهامداران در صفهای خرید شده و اسباب تغییر روند بورس تهران بعد از حدود دو ماه نزول را فراهم کرده است.

    خوش بینی سهامداران و آغاز تحرکات مثبت آنها در حالی رقم می خورد که کاهش قیمت نفت همچنان یکی از نگرانی‌های عمده فعالان تالار حافظ بوده و موجب شده است تا سهامداران به دلیل تحت تاثیر قرار گرفتن سود شرکتهای بورسی از این رویداد مهم، همچنان دست به عصا و محتاطانه فعالیت کنند زیرا این موضوع می تواند مانع از ادامه روند مثبت بورس تهران در روزهای آینده شود.

    با این حال این اتفاق موجب شد تا حال و هوای تالار شیشه ای تغییر کرده و متغیرهای بورس تهران بعد از حدود دو ماه روند رو به رشدی را تجربه کنند به طوری که اگرچه شاخص بورس تهران همچنان در قیمت هایی پایین تر از ابتدای سال قرار دارد اما در معاملات این هفته شاخص بورس تهران رشد 270 واحدی را تجربه کرد و از 61 هزار و 420 واحد به 61 هزار و 691 واحد رسید؛ با این رویداد میانگین بازدهی بورس تهران از منفی 1.8 درصد به 1.3 درصد کاهش پیدا کرد.

    همچنین در این هفته ارزش و حجم معاملات نیز با رشد نسبی مواجه شد و افزایش 8 درصدی را تجربه کرد به طوری که علی رغم تعطیلات وسط هفته در مجموع 2287 میلیون سهم به ارزش 4132 میلیارد ریال داد و ستد شد. علاوه بر این دفعات معاملات رشد 4.7 درصدی را تجربه کرد و تعداد خریداران نیز با 7 درصد کاهش به 45 هزار و 650 نفر رسید.

    به این ترتیب اگرچه بورس تهران بعد از مدتها توانست روند رو به رشدی را تجربه کند اما با این رفتار نمیتوان گفت که روند صعودی بورس تهران آغاز شده است زیرا اعلام قطعیت این موضوع نیازمند زمان و مشاهده رفتار بورس در روزهای آینده به خصوص بعد از اعلام رسمی لغو تحریم های بین المللی در پایان دی ماه است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی