عصر بازار

قضاوت درباره برگشت بازار زود است

آغاز روند مثبت بورس از تابستان ۹۵

عصر اعتبار- یک فعل بازار سرمایه عوامل موثر در رشد بازار سرمایه را اعلام کرد و گفت: علی رغم ارزندگی قیمت سهام شرکتها، در حال حاضر قضاوت در مور آغاز روند صعودی بورس زود است.

آغاز روند مثبت بورس از تابستان ۹۵
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از ایسنا، عظیم ثابت - کاشناس بازار سرمایه - در خصوص علت روند مثبت بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گفت: به نظر می رسد شرایطی که در حوزه بین المللی اتفاق افتاده و اجرایی شدن برجام و نزدیک شدن به زمان لغو تحریم ها در روند صعودی بازار سرمایه موثر است اما با مشاهده یک روز مثبت نمی توان گفت که روند صعودی بازار سرمایه آغاز شده است و هنوز قضاوت در این خصوص زود است.

    وی با بیان اینکه ارزندگی قیمت سهام شرکتها باعث ایجاد وضعیت مثبت در مقاطع مختلف می شود، خاطرنشان کرد:در حال حاضر دو موضوع در بازار وجود دارد که یکی بحث مربوط به بودجه سال آینده و دیگری برنامه ششم توسعه است که باید دید در بودجه سال آینده برای موضوعات مهمی همچون قیمت نفت، دلار، بودجه عمرانی، خوراک پتروشیمی ها و بهره مالکانه معادن که برای بازار سرمایه مهم است، چه تصمیماتی اتخاذ می شود.

    ثابت با بیان اینکه بازار سرمایه روند حرکتی خود را از تابستان سال 95 آغاز می کند، اظهار کرد: بنابراین باید منتظر ماند و دید که آزاد شدن منابع، اجرایی شدن برجام و همچنین مشوق های دولت در بسته خروج از رکود چه میزان در بازار اثرگذار است.

    این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد:علاوه بر این یکی از مواردی که بازار سرمایه در حال رصد کردن آن است، قیمت دلار است زیرا افزایش قیمت دلار می تواند بخشی از بازار به خصوص شرکتهای صادرات محور را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین با اجرایی شدن برجام مراودات بین المللی بیشتر شده و نیاز به ارز افزایش پیدا می کند بنابراین شاید به تدریج شاهد افزایش قیمت دلار باشیم.

    وی تصریح کرد: البته مانعی که در آغاز و تداوم روند صعودی بورس وجود دارد گزارش های 9 ماهه شرکتها است زیرا با توجه به شرایط رکودی انتظار نمی رود گزارش های 9 ماهه شرکتها مطلوب باشد و ممکن است انتشار گزارش های 9 ماهه تاثیر منفی در بازار بگذارد.

    ثابت تاکید کرد: با همه این اوضاف موضوع دیگری که اهمیت بسیار بالایی دارد برگشت اعتماد به بازار سرمایه است زیرا اعتماد تا حد زیادی از بازار خارج شده و عده بسیاری ترجیح دادند که منابع خود را از بورس خارج کرده و به سمت بانک ببرند که باید اقداماتی صورت بگیرد تا علاوه بر ایجاد اعتماد، منابع به بورس برگردانده شود.

    این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضرP/E ‌ بازار معقول بوده و قیمت سهام شرکتها بسیار مناسب است و با توجه به ارزندگی سهام شرکتها، احتمال رشد بازار وجود دارد اما در شرایط فعلی چندان به ارزندگی قیمت ها توجه نمی شود و ارزندگی و تحلیل تعلیق شده است اما اگر بازار سرمایه حرکت خود را آغاز کند به سمت تحلیل حرکت می کند.

    ثابت ادامه داد: این در حالی است که همچنان کاهش قیمت سهم ها بسیار بیشتر از انتظار بازار بوده است اما اگر روند مثبت بورس شکل بگیرد و تداوم داشته باشد، با حجم بالایی از تقاضا مواجه می شویم اما با روند مثبت فعلی نمی توان گفت که بازار سرمایه برگشته است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو