عصر بازار

از اقتصاد مقاومتی تا سنت‌شکنی ساختار قدیمی اقتصاد

۱۱ راهکار خروج از رکود اقتصادی

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی به ۱۱ راهکار به عنوان سرلوحه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تأکید کرد و گفت: دولتمردان اقتصادی باید برای اصلاح ساختار قدیمی اقتصاد شجاعت و شهامت داشته باشند.

۱۱ راهکار خروج از رکود اقتصادی
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از فارس، عباس دهقانی با اشاره به عوامل خروج از رکود اقتصادی اظهار داشت: یکی از اقدامات قابل اتکا برای خروج از رکود انتشار اوراق مشارکت دولتی 5 و 10 ساله برای رونق بخشیدن به بازار اوراق بهادار است که علاوه بر آن نظارت بانک مرکزی هم باید افزایش یابد.

    وی افزود: نظارت بانک مرکزی بر مؤسسات مالی اعتباری که قارچ‌گونه در بستر اقتصاد روییده‌اند، باید بر اساس قانون بوده و تا حد تعطیلی آنان پیش رود، چرا که نرخ سپرده‌های این مؤسسات غیر رقابتی بوده و منجر به بلوکه‌ شدن نقدینگی‌های جذب شده می‌شود.

    این کارشناس اقتصادی یکی دیگر از عوامل ایجاد رکود در اقتصاد را جذب نقدینگی توسط مجموعه‌های مختلف بانک‌ها دانست و افزود: این نقدینگی جذب سرمایه‌گذاری و رونق تولید نمی‌شود.

    دهقانی معتقد است: اشتغال‌زایی و توسعه کارآفرینی در شهرها و شهرک‌های اقماری کلان شهرها در کنار جذب و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی کشور را به رونق اقتصادی باز می‌گرداند که در این زمینه یکی از راهکارهای مهم دیگر قطع وابستگی اقتصاد به نفت و حرکت به سوی اقتصاد چند محصولی است.

    این فعال اقتصادی احیای جاده ابریشم را در جهت ارز آوری اقتصاد عنوان کرد و گفت: پتانسیل‌هایی در جاده ابریشم در گذشته وجود داشت که کمک بسیاری به اقتصاد می‌کرد، بنابر این بخش قابل توجهی از ارز آوری اقتصاد را به خود اختصاص می‌داد.

    وی افزود: پرداخت بدهی‌ دولت به پیمانکاران به رقم قابل توجهی رسیده که باید در اولویت اقدامات دولت تبدیل شود، چرا که در صورت تداوم عدم تسویه بدهی‌ها رکود بنگاه‌های اقتصادی عمیق‌تر خواهد شد.

    این کارشناس اقتصادی تأمین سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی با نرخ پایین را ضروری دانست و خاطر نشان کرد: تولید‌کنندگان بدون تأمین مالی ارزان قیمت امکان توسعه فعالیت را نداشته و افزایش نرخ تأمین مالی منجر به بیشتر شدن هزینه‌ تولید و در نهایت کاهش سطح رقابت‌پذیری کالا و خدمات می‌شود.

    وی با انتقاد از سیاست دولت نسبت به تخصیص رقم قابل توجه تسهیلات به خودروسازان تأکید کرد: اگر تسهیلات ارائه شده به خود تولید‌کنندگان با همین نرخ یا نزدیک به آن داده می‌شد، شرکت‌ها مجموع تولیدات خود را از زیان خارج می‌کردند.

    دهقانی گفت: شاید این سؤال مطرح شود که کدام یک از تولید‌کنندگان اولویت دریافت تسهیلات را دارند که باید در پاسخ گفت تأمین سرمایه در گردش می‌توانست به شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه اختصاص یابد، چرا که تحت سهامداری مردم بوده و منجر به تحرک این بازار پویا می‌شود.

    * لزوم اجرای سیاست‌ اجرای مقاومتی با تکیه بر تکنولوژی‌ روز

    این کارشناس اقتصاد بر لزوم اجرای عملی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به معنای به کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا توسط متخصصان داخلی تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری تأکید بسیاری بر اجرای اقتصاد مقاومتی دارند که این موضوع با سرلوحه قرار گرفتن در بخش‌های نظامی کشور تجلی پیدا کرد.

    وی در ادامه گفت: ورود به اقتصاد مقاومتی نقطه عطفی برای خروج از رکود در اقتصاد خواهد بود که در این جریان نقش رسانه ملی برای پیگیری اقدامات صورت گرفته در سطح دولت پررنگ‌تر می‌شود.

    * تفکر خروج از رکود با اجرای برجام صحیح نیست

    این کارشناس اقتصادی در ادامه به موضوع سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: با اجرای برجام، اقتصاد ایران از رکود خارج نمی‌شود و تنها راه علاج این اقتصاد همان سیاست‌های مقام معظم رهبری خواهد بود، به عبارت دیگر اجرای برجام دولتمردان را از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سلب مسئولیت نمی‌کند.

    وی گفت: مسئله قاچاق کالا هم یکی دیگر از مهمترین و اثرگذارترین عوامل بر رکود اقتصادی است و قطعا با پیشگیری و جلوگیری از این عامل ضد اقتصاد یک گام دیگر برای خروج از رکود برداشته می‌شود.

    وی همچنین در این باره بر لزوم مدیریت مرزها و گمرکات در کنار ساماندهی عوامل ایجادکننده قاچاق در اقتصاد کشور تأکید کرد.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز به عنوان ابهام اصلی بخش تجارت و اقتصاد ایران محسوب می‌شود، گفت: این موضوع نقش تعیین‌کننده‌ای در خروج از رکود دارد، چرا که با تعیین تکلیف نرخ ارز، تولیدکنندگان و بازرگانان با چشم‌اندازی مثبت سرمایه‌گذاری خود را تثبیت شده یافته و بدون نگرانی برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنند؛ این امر مهم در بخش سرمایه‌گذاری خارجی هم صادق است.

    وی علاوه بر این تعیین تکلیف دارایی‌های بانک‌ها را از دیگر ضروریات خروج از رکود عنوان کرد و گفت: نظام بانکی به عنوان مهمترین سیستم تأمین مالی کشور باید کار بانکداری را به جای بنگاه‌داری در اولویت قرار دهد.

    دهقانی در پایان تأکید کرد: دولتمردان اقتصادی باید با شهامت نسبت به ساختار شکنی اقتصاد کهنه اقدام کنند؛‌ مسئولان اقتصادی باید با ساماندهی ساختارها برای توسعه بیشتر کشور گام بردارند و اگر شهامت و شجاعت مسئولان اقتصادی برای رهایی از اقتصاد تک‌محصولی و قدیمی نباشد، همچنان اقتصاد در رکود باقی خواهد ماند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو