عصر بازار

تغییر مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی

عصر اعتبار- در سال‌های اخیر تلاش های زیادی از سوی مسولان سازمان امور مالیاتی به عنوان متولی سیستم مالیاتی کشور در جهت تسریع و تسهیل امور مالیاتی بمنظور افزایش رضایت‌مندی مودیان و در نهایت تحقق درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی صورت پذیرفته است که قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم که توسط رئیس جمهور ابلاغ شده و از ابتدای سال ۹۵ بمورد اجرا گذاشته می‌شود یکی از بارزترین این تلاش ها و نشان از توجه دولت و مسئولان به احقاق حقوق مردم و خدمتگزاری به آنان است.

تغییر مهلت ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از روابط عمومی سازمان امور مالیاتی، مالیات قسمتی از درآمد یا دارایی افراد است که به موجب قانون و به منظور تامین مخارج عمومی کشور، توسط هر دولتی دریافت می‌شود و از کارکردهای اصلی آن می‌توان به تأمین درآمدهای عمومی کشور، گسترش عدالت از طریق باز توزیع ثروت و ثبات اقتصادی نام برد.

    بدین‌ترتیب، مشخص می‌شود برخورداری از یک نظام مالیاتی کارآمد زمینه ‌ساز تحقق اهداف اقتصادی مهمی در هر نظامی خواهد بود و اگر بخواهیم مالیات به عنوان درآمد اصلی دولت در افق 1404 باشد می بایست فرهنگ مالیاتی را در کشور نهادینه نماییم.

    در سال‌های اخیر تلاش های زیادی از سوی مسولان سازمان امور مالیاتی به عنوان متولی سیستم مالیاتی کشور در جهت تسریع و تسهیل امور مالیاتی بمنظور افزایش رضایت‌مندی مودیان و در نهایت تحقق درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی صورت پذیرفته است که قانون اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم که توسط رئیس جمهور ابلاغ شده و از ابتدای سال 95 بمورد اجرا گذاشته می‌شود یکی از بارزترین این تلاش ها و نشان از توجه دولت و مسئولان به احقاق حقوق مردم و خدمتگزاری به آنان است.

    یکی از مهمترین تغییرات صورت پذیرفته در این اصلاحیه که به منظور سهولت بیشتر درانجام امور صورت پذیرفته است، تغییر در زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی مودیان اشخاص حقیقی می باشد. تا قبل از تصویب این قانون کلیه مودیان مالیاتی اعم از اشخاص حقیقی ، حقوقی و مالکین واحدهای اجاری تا پایان تیرماه مهلت داشتند اظهار نامه مربوط به درآمدهای عملکرد سال قبل خود را به ادارات امور مالیاتی ارائه نمایند که بدلیل اینکه اغلب مودیان، این کار را به روزهای آخر تیرماه موکول می‌کردند؛ درنتیجه منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله اشتباه در ثبت اطلاعات مودی، ایجاد ازدحام و اتلاف وقت، ترافیک در سیستم اینترنتی ارائه اظهارنامه های مالیاتی و ... می‌گردید.

    اما در قانون جدید موعد ارائه اظهارنامه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) از تیر ماه به خرداد ماه تغییر یافته و از ابتدای سال??، مهلت ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد عملکرد سال ???? و سال‌های بعد کلیه صاحبان مشاغل تا پایان خردادماه هر سال و موعد مقرر ارائه اظهارنامه مالیاتی املاک و مستغلات اجاری نیز همانند گذشته بقوت خود باقی بوده و اشخاص حقوقی نیز همانند گذشته، چهار ماه پس از سال مالی آنها خواهد بود که چون سال مالی اکثر اشخاص حقوقی مطابق سال شمسی است بنابراین مهلت تسلیم اظهارنامه آنها ?? تیرماه هر سال خواهد بود، که این تغییرات با هدف تسهیل و تسریع در ارائه اظهارنامه مالیاتی، افزایش اعتماد و اطمینان مودیان به ثبت اطلاعات هویتی و مالی، افزایش راندمان و بهره وری کارکنان مالیاتی و تمرکز بیشتر آنان برای رسیدگی به پرونده ها و اظهارنامه ها انجام شده است.

    امید است تغییرات ایجاد شده در زمان ارائه اظهارنامه و نیز همراهی مودیان مالیاتی در سالهای آینده علاوه بر کاهش ازدحام، اتلاف وقت و انرژی موجبات ایجاد نظم، ثبات فکری و افزایش رضایتمندی آنان از دستگاه مالیاتی شده و در نتیجه تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده و عدالت مالیاتی نیز میسر گرداند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو