عصر بازار

چرا پرداخت تسهیلات، بازار مسکن را تکان نداد؟

عصر اعتبار- بازار مسکن از دو سال گذشته تاکنون در وضعیت رکود به سرمی‌برد و کمتر کسی حاضر است در این بخش سرمایه گذاری کند و از سوی دیگر افزایش نرخ تسهیلات مسکن نیز نتوانسته چندان تاثیر مثبتی بر رونق ساخت و ساز مسکن استان داشته باشد.

چرا پرداخت تسهیلات، بازار مسکن را تکان نداد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اسدالله سلیم، یکی از فعالان و انبوه‌سازان در عرصه ساخت و ساز مسکن در بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان‌جنوبی، با اشاره به اینکه شرایط فعلی به عنوان بهترین زمان برای خانه‌دار شدن مردم است، اظهار کرد: در حالی که قیمت مسکن و زمین در حال حاضر بسیار مناسب است اما باز درآمد مردم پایین بوده و در حال حاضر توان خرید ندارند.

    وی معتقد است: افزایش وام مسکن از 35 میلیون تومان تا سقف 50 میلیون تومان در بیرجند تاثیری در رونق این بازار نخواهد داشت. مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات 10 تا 12 ساله است و متقاضیان باید بیش از 800 هزار تومان در ماه قسط پرداخت کنند. درآمدهای مردم در خراسان جنوبی پایین بوده ومردم توان بازپرداخت این تسهیلات را ندارند.

    سلیم با بیان اینکه با بی‌رونق شدن بازار مسکن حداقل بیش از 100 شغل و حرفه غیرفعال میشود، خاطرنشان کرد: وضعیت رکود تا پایان سال آینده همچنان ادامه خواهد داشت.

    حسن عسکری یکی از مشاورین املاک در شهر بیرجند با اشاره به وضعیت بازار مسکن در بیرجند به خبرنگار ایسنا گفت: این وضعیت از سه سال گذشته بوده و هنوز ادامه دارد و تا پایان سال جاری و حتی سال 95 نیز ادامه دارد.

    وی با اشاره به اینکه بیکاری مردم به عنوان یکی از آسیب‌های رکود بازار مسکن است، خاطرنشان کرد: چون خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد بسیاری از مشاورین املاک تعطیل کرده‌اند.

    خوشنام یکی از انبوه‌سازان مسکن در بیرجند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا معتقد است: پرداخت تسهیلات جدید بانک مسکن به نظر می‌رسد در رونق و تحول بازار مسکن چندان تاثیر‌ی نداشته باشد. در ساخت مسکن مهر، قیمت زمین از مسکن حذف شد و فقط باید هزینه ساخت و ساز پرداخت می‌شد اما در پرداخت تسهیلات جدید چنین چیزی مطرح نشده است. باید دولت به فکر راه حل باشد.

    محمد پورقربانی، سرپرست امور شعب بانک مسکن خراسان‌جنوبی‌ با اشاره به ابلاغ پرداخت تسهیلات بانک مسکن برای رهایی از رکود مسکن به خبرنگار ایسنا گفت: افزایش تسهیلات در سه مدل 40، 50 و 60 ‌میلیون تومان قابل پرداخت‌ است که در بیرجند به 50 میلیون تومان افزایش یافته است. می‌توانیم تسهیلات بیشتری را پرداخت کنیم اما باید بیندیشیم که مشتری نیز توان پرداخت آن را داشته باشد. اگر بخش عرضه و مسکن مدیریت نشود منجر به افزایش نرخ اجاره بها می‌شود.

    وی یادآور شد: یکی از آرمان‌ها‌ی ما همواره این بوده که‌در قالب توسعه ملی کاری را انجام دهیم تا علاوه بر حل مشکل مسکن، حل مشکلات بیکاری را نیز داشته باشیم. تعداد زیادی از مشاغل با رکود مسکن دچار مشکل شده که با خارج شده از رکود مشکلات آنها نیز حل خواهد شد.

    مهدی جعفری، مدیر کل ‌راه و و شهرسازی خراسان‌جنوبی به خبرنگار ایسنا گفت: بررسی‌های میدانی و گزارشهایی از سطح استان نشان می‌دهد که خرید و فروش مسکن از رونق برخوردار نیست. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت خرید و فروش مسکن نسبت به سال گذشته تقریبا ثابت بوده است.

    مدیر کل ‌راه و شهرسازی استان با اشاره به دلایل رکود در بازار مسکن،‌ اظهار کرد: قیمت مصالح ساختمانی در یک بازه زمانی خاص، افزایش دستمزد نیروهای انسانی و افزایش هزینه‌های پروانه ساختمان از جمله دلایل رکود بازار مسکن است.

    جعفری با اشاره به وضعیت مسکن در خراسان‌جنوبی نسبت به استا‌ن‌های دیگر از دیدگاه کیفی‌سازی، تاکید کرد: کیفیت ساخت و ساز مسکن در استان از جایگاه مطلوبی برخوردار است. رکود و رونق مسکن منحصر به استان خاصی نیست و تابع شرایط اقتصادی است.

    مدیر کل ‌راه و و شهرسازی استان تاکید کرد: با توجه به قیمت مسکن در استان، تسهیلات پیش‌بینی شده تقریبا مناسب بوده و خانواده‌ها با مقداری پس‌انداز و بهره‌برداری از این تسهیلات می‌توانند صاحب مسکن شوند.

    جعفری با اشاره به سهمیه مسکن مهر در استان، ادامه داد: حدود 31 هزار واحد مسکونی سهم مسکن مهر بوده که با احتساب بعد خانوار استان به صورت میانگین 4 نفر، میزان جمعیت بهره‌مند از مسکن مهر حدود 124 هزار نفر می‌شود. با مقایسه این عدد و جمعیت استان حدود 20 درصد جمعیت استان از مسکن مهر بهره‌مند شده‌اند. سهمیه مسکن مهر استان 31 هزار واحد مسکونی بوده که تاکنون ساخت حدود 26 هزار و 700 واحد مسکونی به اتمام رسیده و تحویل متقاضیان شده است. عملیات اجرایی 4200 واحد باقیمانده که عملیات اجرایی آن تا سال آینده به اتمام خواهد رسید.

    اگرچه حال و روز این روزهای بازار مسکن نسبت به سال گذشته بهتر است، اما سایه رکود همچنان بر این بازار سنگینی می‌کند. آگاهان و فعالان حوزه ساخت و ساز نیز معتقد هستند که ورود سازندگان به بخش مسکن نیز روز به روز در حال کاهش است و آینده بازار مسکن را نمی‌توان پیش‌بینی کرد. آنچه که مسلم است، قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین است و چون قیمت تمام شده مسکن افزایش یافته، متقاضیان تصور می‌کنند که قیمت مسکن بالاست.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی