عصر بازار

اوکراین بدهی چند میلیاردی به روسیه را دبه کرد

عصر اعتبار- وزارت دارایی روسیه در پی دستور ولادیمیر پوتین، رییس جمهور این کشور از اوکراین بابت عدم بازپرداخت وام سه میلیارد دلاری به مسکو شکایت می‌کند.

اوکراین بدهی چند میلیاردی به روسیه را دبه کرد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، وزارت دارایی روسیه اعلام کرد در پی سرباز زدن کی‌یف از عمل به تعهداتش در قبال مسکو، پروسه حقوقی در این خصوص را پیگیری خواهد کرد.

    طبق بیانیه این وزارتخانه، پروسه مربوط به انجام شکایت فوری علیه اوکراین آغاز شده است و این شکایت در یک دادگاه انگلیسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    پس از اینکه پوتین هشدار داد اگر اوکراین بدهی خود را تا پایان سال 2015 پرداخت نکند، از کی‌یف شکایت خواهد کرد، اوکراین ماه گذشته اعلام کرد بدهی خود به مسکو را پرداخت نخواهد کرد.

    این بدهی مربوط به وام سه میلیارد دلاری است که روسیه در سال 2013 به ویکتور یانوکوویچ، رییس جمهور اوکراین پیش از اعتراض مخالفان که به سرنگونی دولت او انجامید، داده بود.

    مقامات اوکراینی می‌گویند که این یک وام دولتی داده شده از سوی یک دولت نبوده بلکه معامله ای بوده که از طریق بازارهای مالی انجام گرفته است و مشمول شرایط مورد توافق با سایر طلبکاران است.

    کی‌یف در ماه اوت با طلبکاران خصوصی خود از جمله بانکهای بزرگ و صندوقهای سرمایه گذاری در مورد تغییر شرایط بازپرداخت بدهی‌اش به توافق رسید و این طلبکاران موافقت کردند میزان طلب مورد ادعای خود را به میزان 20 درصد کاهش دهند.

    با این همه مسکو تاکید کرده است که این وام یک بدهی خصوصی محسوب نمی‌شود و حاضر به پذیرفتن چنین شرایطی نیست.

    دولت روسیه پیشنهاد کرده است این وام در مدت سه سال بازپرداخت شود، اما کی‌یف پیشنهاد مذکور را رد کرده است.

    این اختلاف مانع برنامه نجات 17.5 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول برای اوکراین شده است.

    پارلمان اوکراین هفته گذشته بودجه 2016 را با کسری بودجه برابر با 3.7 درصد تولید ناخالص داخلی تصویب کرد که گام مهمی برای دستیابی به کمک صندوق بین المللی پول و کشورهای غربی است.

    بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، اعلام این شکایت با اجرای تحریم غذایی روسیه علیه اوکراین که در اعتراض به توافق تجارت آزاد کی‌یف با اتحادیه اروپا وضع شده، مصادف شده است.

    روسیه که از نزدیک شدن متحد سابق خود به غرب به خشم آمده است، از روز جمعه واردات غذای اوکراینی را ممنوع کرد.

    آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین هزینه تحریم مسکو برای کشورش را 600 میلیون دلار برآورد کرد و پترو پروشنکو، رییس جمهور اوکراین اذعان کرده است که اقدام تلافی جویانه روسیه به اقتصاد کشورش آسیب خواهد زد اما وی حاضر است این هزینه را متحمل شود و به تلاشهایش برای پیوستن به منطقه آزاد تجاری اتحادیه اروپا ادامه دهد.

    وی در سخنرانی سال نو از این تحریم انتقاد کرد و گفت: مسکو تلاش می‌کند از نظر اقتصادی اوکراین را خفه کند.

    تنشها میان دو کشور با وجود آرام شدن درگیری‌ها در شرق اوکراین، همچنان ادامه دارد.

    توافق صلحی که در آوریل سال 2015 میان اوکراین و جدایی طلبان طرفدار روسیه در مینسک امضا شد، دشمنی‌ها در شرق اوکراین را پس از کشته شدن 9 هزار نفر در مدت یک سال جنگ متوقف کرد، اما با وجود آتش بس، این منطقه همچنان شاهد بروز درگیریهای خشونت آمیز است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی