عصر بازار

سفر رئیس‌جمهور چین به ایران قطعی شد؛

تصمیم جدید چین برای سوآپ ارزی با ایران

عصر اعتبار- نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین از تصمیم دولت چین برای سوآپ ارزی با ایران خبر داد و گفت: سفر رئیس‌ جمهور چین به ایران تقریبا قطعی شده است.

تصمیم جدید چین برای سوآپ ارزی با ایران
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، مجیدرضا حریری درباره تصمیم دولت چین برای سوآپ ارزی با ایران گفت: سوآپ ارزی یک کار تکنیکال بانکی است که با توجه به تغییراتی که چین در حوزه اقتصادی خود دنبال می‌کند، قرار است با ایران صورت دهد، این در شرایطی است که چین به تازگی موفق شده پول ملی خود را جز ارزهای معتبر دنیا قرار دهد و همانطور که یورو، دلار، فرانک یا ین در بازارهای دنیا به عنوان ارزهای معتبر، معامله می‌شود، یوآن نیز قابلیت معامله در بازارهای دنیا را به عنوان یک ارز معتبر دنیا دارد.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: بر این اساس، چین ارتباطات خود را با برخی کشورها شروع کرده تا پول ملی خود را با آنها در انجام معاملات تجاری، مبادله کند. در همین رابطه برای بخشی از تجارت با ایران نیز دو مدل ترسیم کرده که یکی از آنها سوآپ ارزی است به نحوی که این کشور قرارداد سوآپ ارزی با ایران منعقد کند و از یک طرف ارزی بگیرد و از سوی دیگر، برای مبادله با سایر کشورهای دنیا، یوآن تحویل دهد.

    وی تصریح کرد: البته سوآپ ارزی فعلا در حد حرف است و باید ساز و کارهای لازم برای عملیاتی شدن آن را اجرایی کرد اما به هرحال ورود چین به حوزه سوآپ ارزی، به این دلیل است که این کشور بعد از تحریم و با توجه به سیاست‌های خود که روز به روز در حال گسترش است و می‌خواهد قدرت اقتصادی خود را در دنیا دیکته کند و در مقابل آمریکا و پول ملی آن یعنی دلار، بایستد اما تا زمانی که سوآپ ارزی در سیستم بانکی ایران جا بیفتد، راه درازی در پیش است.

    حریری گفت: سوآپ ارزی مدل‌های مختلفی دارد که باید دید چین در معاملات و تعاملات آتی خود با ایران، چه مدلی از آن را برای اجرا در دستور کار قرار خواهد داد.

    سفر رئیس‌جمهور چین به ایران قطعی شد

    وی در ادامه از قطعی شدن سفر رئیس‌جمهور چین به ایران خبرداد و گفت: سفر رئیس‌ جمهور چین به ایران تقریبا قطعی شده است و این سفر حتما اتفاق خواهد افتاد، این در شرایطی است که سفر رئیس جمهور چین به ایران یا اواخر ژانویه یا اوایل آوریل صورت می گیرد.

    معاملات ایرانی-چینی در سال 2016 رونق می‌گیرد

    نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین خاطرنشان کرد: به هرحال سال 2015، به دلیل ارزان شدن قیمت حامل‌های انرژی در دنیا و به تبع آن مواد معدنی، رابطه ایران با چین افت ارزشی داشت که بر این اساس، هم قیمت نفت کاهش یافته بود و هم میعانات گازی با افت قیمت مواجه شد و حتی بر روی کالاهایی همچون سنگ‌آهن هم اثر گذاشت اما اساس رابطه ایران با چین بر روی کالاها استوار است، بنابراین افت 34 درصدی را نسبت به سال 2014 تجربه کردیم.

    وی اظهار داشت: چین همچنان اما شریک تجاری اول ایران است و 25 درصد حجم تجارت خارجی ایران با این کشور انجام می‌شود به نحوی که در 9 ماهه اول سال‌جاری، این کشور همچنان شریک تجاری اول است، این در حالی است که در سال 2016، روند تغییر نخواهد کرد، چراکه چین به هرحال بزرگترین صادرکننده و واردکننده دنیا است و در تجارت فرامرزی ایران جایگاه خاص خود را دارد.

    حریری ادامه داد: در 10 سال اخیر، چین همواره جزء شرکای اول تجاری ایران بوده و این در شرایطی است که در شرایط تحریم به دلیل اینکه چین تحریم‌ها را رعایت نمی‌کرد، مبادلات تجاری خود با ایران را افزایش داد ولی در مجموع از اواخر دهه 90 میلادی و آغاز سال 2000، نرخ رشد روابط ایران با چین مثبت بوده و منحنی صعودی داشته است.

    وی گفت: در تمام سال‌های گذشته منهای 2015 که قیمت‌ها در تمام دنیا افت کرده، مبادلات ایران با چین روند صعودی داشته و آینده این روابط هم روشن‌تر از روزهای تحریم است، چراکه بسیاری از شرکت‌های چینی، در دوران تحریم با ایران کار نمی‌کردند و ایران در سیستم بانکی دنیا، تحریم بود.

    نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین افزود: برداشته شدن تحریم به نفع شرایط اقتصادی و کار مشترک با ایران است و برای کشوری همچون ایران که نیاز به جذب سرمایه های خارجی دارد، این فرصت فراهم است که بتوانیم وارد اجرای پروژه های مشترک شویم.

    به گزارش مهر،  سوآپ ارزی عبارت از خرید نقدی ارز و فروش همان ارز در بازار سلف ارز و برعکس است. به عبارت دیگر، انجام 2 معامله ارزی در یک زمان؛ اما با سررسید‌های مختلف را سوآپ ارزی می‌گویند، یعنی همان خرید نقدی ارز و فروش وعده‌دار همان ارز یا خرید وعده‌دار ارز و فروش نقدی همان ارز.

    در واقع، با سوآپ ارز، خطر تغییرات نرخ ارز از بین می‌رود و این روش، موجب بیمه معاملات ارزی می‌شود. اصولا سوآپ ارز بین بانک‌های مرکزی کشورها طبق قراردادهای قبلی انجام می‌شود و بدین ترتیب معاملات سوآپ بانک‌های مرکزی این امکان را می‌دهد تا نسبت به حفظ نرخ برابری ارز اقدام کنند؛  لذا سوآپ ارز یک نوع استقراض ارزی هم به شمار می‌آید.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی