عصر بازار

افول در راه است

۷ پیش‌بینی برای اقتصاد ۲۰۱۶ چین

عصر اعتبار- سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان در رابطه با اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶ کمتر اظهار خوش‌بینی می کنند که بیشتر به دلیل نگرانی‌هایی است که در مورد عملکرد اقتصادی این کشور دارند.

۷ پیش‌بینی برای اقتصاد ۲۰۱۶ چین
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سایت شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله ای به بررسی اقتصاد چین و رشد اقتصادی سال آینده جهان پرداخت و نوشت، سرمایه‌گذاران و اقتصاددانان در رابطه با  اقتصاد جهانی در سال 2016 کمتر اظهار خوش‌بینی میکنند که بیشتر به دلیل نگرانی‌هایی است که آنها در مورد عملکرد اقتصادی چین دارند.

    سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) انتظار دارد که سال آینده روند بهتری نسبت به سال جاری داشته باشد، با این حال این سازمان پیش‌بینی میکند که رشد اقتصادی جهان در سال 2016 از 3.6 درصد به 3.3 درصد کاهش خواهد یافت ، سازمان «کنفرانس برد» در این رابطه  بدبین‌تر هم بوده و رشد سال آینده را 2.8 درصد پیش‌بینی کرده است.

    کشور چین با داشتن دومین اقتصاد بزرگ دنیا یکی از دلایل  این تجدیدنظر بوده است. «کنفرانس برد» چین را  یکی از اصلی‌ترین دلایل  پیش‌بینی سال 2016 قلمداد کرده است. اقتصاد چین  پس از یک دهه رشد که ناشی از صادرات و سرمایه‌گذاری بود، در حال کندشدن است. امسال رشد تولید ناخالص داخلی این کشور کمتر از 7 درصد رشد داشته است؛ چین نوسان بزرگی در بازار سهام خود در سال 2015 تجربه کرده است، «یوان» واحد پولی این کشور  با افت ارزش روبرو شده، صادرات و واردات دچار افول شده و نگرانی ها درباره مطالبات معوقه این کشور نیز در حال افزایش است.

    چشم انداز اقتصادی چین و ضریب اطمینان مصرف کننده پیامدهای مهمی برای ایالت طلایی:

    طی سال گذشته گردشگران چینی، خریداران املاک و مستغلات و سرمایه گذاران دیگر میلیاردها دلار را در اقتصاد کالیفرنیا، تزریق کرده اند و کشاورزان این ایالت و دیگر صادرکنندگان به طور قابل توجهی روی چین به عنوان سومین بازار صادرات این ایالت پس از مکزیک و کانادا تکیه می کنند، اما ارسال محموله های کالیفرنیا به چین متوقف شده است.گزارش پایگاه تحلیلی  Beacon اکونومیست این هفته نشان می دهد که صادرات این ایالت به چین بین ماه های آگوست و اکتبر 11.4 درصد نسبت به مدت مشابه در سال 2014 کاهش یافته، و از 4190000000 $ به 3710000000 $ تضعیف شده است. این کاهش طیف گسترده ای از بخش ها، از محصولات کشاورزی گرفته تا  تجهیزات کامپیوتری را تحت تاثیر قرار داده است.
    شورای روابط خارجی آمریکا هفت عامل موثر بر اقتصاد چین را به نقل از با فرانسیس چونگ رئیس بخش استراتژی چینی -هنگ کنگی برای  شرکت کارگزاری هنگ کنگی  CLSA، برای سال 2016 بررسی کرده و می نویسد:

    1-سال 2016 سالی بی ثبات

    طی 5 سال گذشته، چین تلاش کرده تا رشد اقتصادی خود را در محدوده 7 تا 8 درصد نگه دارد. در این راستا برنامه‌های محرکی که این کشور به کار برد اما برای مدت کوتاهی جوابگو بودند و بعد از بروز مشکلاتی همچو ظرفیت مازاد و حباب مسکن، رهبران چین از نیاز برای تغییر خبر دادند.
    چونگ گفت:"این به اصطلاح به این معنا است که اقتصاد چین از نرخ رشد بالا به سمت نرخ رشد کندتر یا پایدار تر می رود. "این حداقل دو تا سه سال به طول خواهد انجامید تا اقتصاد در مسیر رشد پایدار قرار گیرد. متاسفانه،این خبر خوبی برای بازار نیست. هنوز هم بازاری پرنوسان در سال 2016 وجود داشته باشد."
    چونگ گفت: سرمایه‌گذاران مجددا به خرید سهام اشتیاق نشان میدهند و بسیاری از آنها بر این باورند که بازار در سال 2016 افت خواهد داشت یا ثابت باقی خواهد ماند. میزان فروش مسکن در سال آینده تا 10 درصد می‌تواند کاهش یابد، بر اساس بررسی شرکت سرمایه‌گذاری CLSA  چیزی نزدیک به 68 درصد از مصرف کنندگان برنامه‌ای برای خرید ملک در سال 2016 ندارند. اما به نظر میرسد بازار کار انعطاف پذیر  باشد. اقتصاد در نیمه اول سال آینده نسبتا ضعیف خواهد بود و ما معتقدیم که اقتصاد در اوایل سال 2017 به ثبات خواهد رسید اما آن میتواند به طول بیانجامد.

    2-ارز(واحد پولی) ممکن است ضعیف شود

    چونگ می گوید: چالش برانگیزترین موضوع برای سرمایه‌گذاران خارجی پاسخ به این‌ سوال است که آیا ارزش یوآن دچار افت خواهد شد؟ چین یک نقشه راه روشن برای یوآن دارد.‌ علاوه بر تثبیت این واحد پولی در سبد حق برداشت مخصوص صندوق بین‌المللی پول، افتتاح حساب سرمایه و تبدیل پذیری یوآن، اهداف واضح چین بین سال‌های 2016 و 2020 خواهد بود.
    CLSA در گزارشی می گوید: کاهش ارزش چشمگیر رنمینبی بسیار نامطلوب است زیرا این می تواند شکست بزرگی برای طرح های آنها باشد. "فی الواقع هدف این است که ارزش یوآن نسبتا پایدار بماند."

    با این حال ناظران بازار ارز به تحولات یورو چشم دوخته‌اند. اروپا بزرگترین شریک تجاری چین بوده و پکن می‌خواهد صادراتش همچنان پرطرفدار باشد. یورو در سال آینده 6 درصد تضعیف خواهد شد و چین نیز برای رقابت‌پذیری یوآن، احتمالا روندی مشابه را دنبال خواهد کرد.

    3-اعتماد مصرف‌کننده

    مصرف‌کنندگان چینی نسبت به سال‌های‌ قبل از خوش‌بینی کمتری برخوردار هستند، ولی آنها هنوز بدبین نشده‌اند. بررسی CLSA از مصرف‌کنندگان چینی نشان می‌دهد که آنها بر این تصورند که شرایط کسب‌ و کار در سال 2016 نسبتا بهتر خواهد شد.

    چونگ می گوید: با وجود کندی رشد اقتصاد، مصرف‌کنندگان چینی همچنان تمایل دارند پول بیشتری خرج کنند. هزینه بیشتر آنها موجب ارتقای برندها خواهد شد.در این راستا «سفر» اولویت داشته و اغلب پاسخ دهندگان برنامه‌های سفر برای خود دارند. در این راستا کره جنوبی، ژاپن و سنگاپور مقصد اصلی چینی‌ها است و اروپا و تایلند نیز از محبوبیت ویژه‌ای نزد چینی‌ها برخوردار است.خودرو و لوازم آن، آموزش و بیمه، اصلی‌ترین خواسته‌های مصرف‌کنندگان چینی بوده است

    4-اینترنت یک نقطه عطف

    سرمایه‌گذاران باید منتظر رشد بیشتر شرکت‌های بزرگ اینترنتی چین باشند. شرکت‌هایی نظیر علی‌بابا،‌ بایدو، JD، و Tencent همگی جایی در بازارهای آمریکا باز کرده‌اند. اینترنت همواره یکی از بخش‌های جذاب بوده و در حال حاضر در زمره سیاست‌های ملی قرار دارد.
    چونگ گفت: اینترنت هماره یکی از بخش های مورد علاقه من بوده است اما در حال حاضر آن به یک سرمایه ملی بدل شده است.

    بر اساس گزارشات CLSA و در قالب برنامه «اینترنت پلاس» برای نخستین بار، استراتژی اقتصادی چین با محوریت اینترنت در حال شکل‌گیری است. دولت متعهد شده است که  در حدود 180 میلیارد دلار برای ارتقا شبکه‌های 4G و پهنای باند در سال 2016، هزینه کند. انتظار می‌رود در سال 2016، ارزش معاملات الکترونی نیز با رشدی 64 درصدی نسبت به سال 2014 به 3.5 هزار میلیارد دلار برسد.

    5- استارت ماکائو برای رسیدن به رونق دوباره

    ماکائو به دلیل جنبش ضد فساد ملی در یک سال و نیم گذشته در اضطراب و وحشت به سر می‌برد. سرکوب ها به نظر میرسد که در سال 2016 نیز ادامه داشته باشد که این ممکن است مانع از رشد اقتصادی ماکائو در چند سال آینده شود، اما موضع دولت نسبت به صنعت قمار در حال نرم شدن است و به نظر می‌رسد درآمد ناشی از آن در نیمه اول سال 2016 بعد از کاهش های متوالی ماه  به ماه که از ژوئن 2014 داشته است،‌ به رشد مثبت برسد. CLSA می گوید آن انتخاب برتر در بخش وین ماکائو است که در واقع  یک ویژگی جدید بعد از دوران افول است.

    6-سیاست دو فرزندی تاثیر محدودی خواهد داشت

    چین در ماه اکتبر اعلام کرد که به سیاست تک‌فرزندی پایان داده است. این موضوع می‌تواند موجب تقویت هزینه‌های مصرف کننده و کمک به تقویت نیروی کار چین شود، اما CLSA معتقد است که دولت در رابطه با این پیش‌بینی که درپیش گرفتن این سیاست منجر به تولد سالانه 3.4 میلیون نوزاد در 5 سال آینده شود با خودسرانه عملکرده است . CLSA  میگوید: این تغییر سیاست بسیار کم و بسیار دیر  بود.
    چونگ می گوید: طی پنج سال آینده سیاست کنترل جمعیت با افزایش جمعیت جایگزین خواهد شد.

    7-یک کمربند یک جاده

    «یک کمربند،‌ یک جاده» که با نام اختصاری «OBOR» نیز شناخته می‌شود استراتژی توسعه جدیدی که در سال 2015 توسط چین ابداع شد اجازه اتصال اقتصاد این کشور را به کشورهای اوراسیا می‌دهد تا به توسعه زیرساخت‌های این کشورها کمک کند. این ابداع همچنین به صادرات چین نیز کمک خواهد کرد. سال 2016 سال بزرگی برای OBOR خواهد بود چرا که سه موسسه اصلی سرمایه‌گذار در این پروژه‌ها (صندوق مالی جاده ابریشم، بانک سرمایه گذاری زیرساختی آسیا و بانک توسعه نو) در سال 2016 در حالت عملیاتی کامل خواهند بود.

    چونگ گفت: سیاست یکی کمربند، یک جاده یک استراتژی درخشان است؛ زیرا ممکن است منافع اقتصادی به همراه داشته باشد و همچنین به عنوان یک حرکت استراتژیک، همسایگان منطقه ای چین را به مدار آن نزدیک کند.
    چونگ گفت: ممکن است با برخی "مشکلات" و فراتر از آن بنا به دلایلی، از جمله این واقعیت که بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی کم جمعیت هستند و مسائل اقتصادی خود را دارند در سال 2017 رودر رو شویم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو