عصر بازار

ایرانیان خارج نشین هنوز یارانه می گیرند؟!

عصر اعتبار- ایرانیان مقیم خارج از کشور از افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار اقتصادی به آنها وارد نمی‌شود، اما از منابع ناشی از آزادسازی قیمت آنها سود می‌برند.

ایرانیان خارج نشین هنوز یارانه می گیرند؟!
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، قانون هدفمندی سازی یارانه ها در ایران منجر به ایجاد مسائلی در سیستم اقتصادی کشور شده است و بر اساس  نظر تحلیلگران این عرصه،  اجرای این قانون نه تنها نتوانست چرخه تولید کشور و اصلاح زیر ساخت ها را به همراه داشته باشد بلکه بار سنگینی بر دوش دولت شده است که گریزی از آن نیست.

    در این بین گزارش ها حاکی از آن است که دولت برای پرداخت یارانه ها به دهک های جامعه هنوز روش مشخصی را تدوین نکرده است و درآمدهای حاصل از فروش نفت بدون برنامه ریزی به حساب 70 میلیون نفر سرازیر می شود.

    در بحث واریز یارانه به حساب ایرانیان آنچه که بیشتر توجه را جلب می کند پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور است که با وجود بحث درخصوص حذف یارانه آنها طبق گفته رییس سازمان هدفمندی یارانه ها هنوز یارانه این اقشارحذف نشده است، اما نکته قابل تامل اینجاست که چرا برخی ایرانیان خارج از کشور از این طرح دولت استفاده می‌کنند و با این که از افزایش قیمت حامل‌های انرژی فشار اقتصادی به آنها وارد نمی شود، اما از منابع ناشی از آزادسازی قیمت آنها سود می برند!

    اکبر ایزدی رییس سازمان هدفمندی یارانه ها در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با حذف یارانه های نقدی در سال 95 گفت: به دلیل عملیاتی نشدن قانون برنامه ششم نمی توان راجع به حذف یارانه ها در سال آینده قضاوت کرد.

    وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه با حذف یارانه ها در سال آینده چقدر موافق هستید افزود : مسلما موافقت ما در این مورد ملاک نخواهد بود و باید دولت و مجلس در این خصوص تصمیم گیری کنن و در نهایت به مردم اطلاع رسانی شود.

    رییس سازمان هدفمندی یارانه ها در همین راستا ادامه داد: به دلیل حساسیت بحث یارانه ها نمیتوان راجع به آن بحث کرد چون واکنش عمومی را در پی خواهد داشت.
    ایزدی در پایان در خصوص حذف یارانه ایرانیان مقیم خارج از کشور گفت: یارانه ایرانیان مقیم خارج حذف نشده است.

    دستاورد دولت در پرداخت یارانه ها چه بود؟

    ساسان شاهویسی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص جایگاه  یارانه در بودجه 95 گفت: متاسفانه هیچ وقت گزارش شفافی از دستیابی قوانین مختلف،از جمله قوانینی که به شدت با مردم در رابطه است و به شدت انها راتحریک و تهدید میکند، ارائه نمی شود.
    وی در همین راستا اظهار کرد: اگر مبانی و رویکرد دولت در سند بودجه حرکت به سوی رقابت پذیری و در عین حال اقتصاد آزاد باشد لذا بر نمی تابد که چنین چیزی به عنوان هدفمندی یارانه ها وجود داشته باشد، اما اگر رویکرد و مبانی نظری دولت کمی متمایل به عدالت اجتماعی باشد به نظر میرسد در این صورت بخشی از این قانون باید حفظ شود.

    این کارشناس اقتصادی گفت:اگر قرار شد یارانه به افرادی که صلاحیت و در شرایط احراز قرار ندارند، داده شود صرفا هدر رفت منابع به شمار می آید و در عین حال این هدر رفت منابع به جامعه تولید کنندگان و به آنچه که به عنوان بهره وری و سهم فناوری در حوزه تولید ملی بوده است، تعمیم پیدا میکند.

    روشی برای شناسایی دهک ها وجود ندارد

    شاهویسی درپاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا یارانه به ایرانیان مقیم خارج از کشور تعلق می گیرد، گفت: متاسفانه دولت اعلام کرده که  ما روشی برای شناسایی افراد نداریم که این یکی از غیر قابل قبول ترین دلایلی است که برای اجرایی کردن این قانون از سوی دولت مطرح میشود.

    وی در همین راستا افزود: بعضی افراد به شکل ترددی از کشور خارج میشوند و عده دیگر نیز پس از ثبت نام در این طرح یارانه شان توسط بستگان دریافت میشود و خودشان نیز مقیم کشور شده اند.

    کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ضرورتا این طرح بایستی مبتنی بر جمع اوری اطلاعات دقیق معدیان باشد، تصریح کرد:پس از جمع اوری اطلاعات درست باید مشخص شود که براساس  چه در امد پایه ای این یارانه به افراد پرداخت میشود و اگر پرداخت شد، قرار است که به هزینه های روزمره خانوار و یا بخشی از جبران تعدیل قیمت های استفاده از حامل های انرژی را باخود به همراه داشته باشد .

    وی در پایان گفت : به نظر میرسد چالش و تفسیر ودرعین حال اجماع کردن در یک برآورد واقعی نسبت به یارانه، تاثیرات آن و برداشت های آن هنوز در جامعه و نخبگان اقتصادی و مجلس مورد اقبال قرار نگرفته است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی