عصر بازار

هرخرید الکترونیکی ایرانیان ۱۰۰‌هزار تومان آب می خورد

عصر اعتبار- در طول ۹ماهه سال۹۴ حدود ۷‌میلیارد و ۲۳۳‌میلیون و ۷۵۱‌هزار و ۵۸۰ تراکنش بانکی، اینترنتی و موبایلی در سراسر کشور از طریق این شبکه انجام شده و در کل مبلغی حدود ۷۳۲‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد و ۳۵۲‌میلیون تومان از این تراکنش‌ها پول جابه‌جا شده و متوسط رقم پرداخت پول از طریق هر تراکنش ۱۰۱‌هزار تومان بوده است.

هرخرید الکترونیکی ایرانیان ۱۰۰‌هزار تومان آب می خورد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبراقتصادی، بررسی آخرین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی در مورد تعداد تراکنش‌های پرداخت با مدیریت شاپرک در کشور نشان می‌دهد در طول 9ماهه سال94 حدود 7‌میلیارد و 233‌میلیون  و 751‌هزار و 580 تراکنش بانکی، اینترنتی و موبایلی در سراسر کشور از طریق این شبکه انجام شده و در کل مبلغی حدود 732‌هزار و 800‌میلیارد و 352‌میلیون تومان از این تراکنش‌ها پول جابه‌جا شده و متوسط رقم پرداخت پول از طریق هر تراکنش 101‌هزار تومان بوده است.

    طی 9ماهه سال جاری 7‌میلیارد و 233‌میلیون تراکنش صورت گرفته و حدود 3‌میلیارد و 132‌میلیون از تراکنش‌های انجام‌شده در این مدت در استان تهران انجام شده و حدود 4‌میلیارد و 101‌میلیون تراکنش هم به سایر استان‌های کشور اختصاص دارد.

    43 درصد تعداد و 34‌‌ درصد‌ مبلغ تراکنش‌ها در تهران

    به عبارت دیگر، بیش از 43‌‌درصد‌ از تراکنش‌ها متعلق به استان تهران بوده و بیش از 56‌‌درصد‌ متعلق به سایر استان‌ها بوده است.

    از نظر مبلغ نیز 247‌هزار و 569 میلیارد تومان از مبلغ تراکنش‌ها متعلق به تهران بوده و 485‌هزار و 230‌میلیارد تومان متعلق به سایر استان‌ها بوده است. سهم استان تهران از کل مبلغ تراکنش‌ها معادل نزدیک به 34‌‌درصد‌ بوده و 66‌‌درصد‌ مبلغ تراکنش‌ها نیز مربوط به سایر استان‌هاست.

    براین اساس، می‌توان نتیجه گرفت که بیش از یک‌سوم مبلغ تراکنش‌ها و بیش از 43‌‌درصد‌ تعداد تراکنش‌ها در تهران انجام می‌شود.

    سهم 75درصدی پایانه‌های فروش از کل تراکنش‌ها

    با وجود گسترش روزافزون استفاده از دستگاه‌های موبایل و تلاش‌های بانک‌ها برای گسترش خدمات همراه بانک و سایر خدمات اینترنتی، دستگاه‌های کارتخوان در حوزه پرداخت کارتی کشور همچنان حاکم بلامنازع این حوزه باقی مانده‌اند و از 7233‌میلیون تراکنش در طول 9ماه حدود 75‌‌درصد‌ تراکنش‌ها از طریق پایانه‌های فروش، 17‌‌درصد‌ از طریق تلفن همراه و 8‌‌درصد‌ از طریق اینترنت انجام شده است.

    تعداد تراکنش‌های انجام شده از طریق تلفن همراه در طول 9ماه نزدیک به 1280‌میلیون تراکنش بوده که بیش از 4‌میلیون تراکنش خرید، 287‌میلیون تراکنش مانده‌گیری و 983‌میلیون تراکنش پرداخت قبض و شارژ از طریق تلفن همراه انجام شده است.

    تعداد تراکنش‌های مربوط به پایانه‌های فروش نیز در کل 9ماه 94 نزدیک به 5415‌میلیون تراکنش بوده که به میزان 4283‌میلیون تراکنش خرید، 523‌میلیون تراکنش مانده‌گیری و 606‌میلیون تراکنش پرداخت قبض و شارژ از طریق پایانه‌های فروش انجام شده است.

    تعداد تراکنش‌های مربوط به پایانه‌های اینترنت نیز در کل 9ماه 94 نزدیک به 547‌میلیون تراکنش بوده که به میزان 136میلیون تراکنش خرید و 410‌میلیون تراکنش پرداخت قبض و شارژ از طریق پایانه‌های اینترنت انجام شده است.

      60 درصد تراکنش‌ها برای خرید انجام می‌شود

    این آمار نشان می‌دهد که بیشترین تعداد تراکنش‌ها همچنان متعلق به خرید از طریق کارتخوان‌ها و پایانه‌های فروش است و 4288‌میلیون تراکنش یعنی نزدیک به 60‌‌درصد‌ تراکنش‌ها مربوط به خرید، 11‌‌درصد‌ تراکنش‌ها مربوط به مانده‌گیری و 29‌‌درصد‌ مربوط به پرداخت قبض و شارژ بوده است.

     

      رشد 31 درصدی مبلغ تراکنش‌ها در 9 ماه

    مجموع مبلغ تراکنش‌های بانکی از طریق سیستم شاپرک در پایانه‌های فروش، اینترنت و همراه بانک در آذر94 نسبت به فروردین 94 معادل 31‌‌درصد‌ در سراسر کشور، 41‌‌درصد‌ در تهران و 26‌‌درصد‌ در استان‌ها رشد داشته است.

    به عبارت دیگر، با وجود شرایط رکود اقتصادی، به خاطر رشد بانکداری الکترونیک و استفاده بیشتر مردم از خدمات بانکداری، کارتخوان‌ها، کارت‌های الکترونیک، همراه بانک و اینترنت بانک به‌جای اسکناس و سکه، طی مدت 9ماه اول سال جاری، مبلغ پرداخت‌های الکترونیک رشد 31درصدی داشته است و این رشد در شهر و استان تهران رشد بیشتری معادل 41‌‌درصد‌ را دارا بوده است.

    مبلغ کل تراکنش‌های سراسر کشور از حدود کمتر از 62‌هزار ‌میلیارد تومان در فروردین به 81‌هزار‌میلیارد تومان در آذرماه افزایش یافته و در کل 9ماهه اول 94 معادل 732‌هزار ‌میلیارد تومان پول از طریق تراکنش‌های بانکی و سیستم شاپرک در سراسر کشور انجام شده است.

    در استان تهران نیز بیش از 247‌هزار‌ میلیارد تومان تراکنش بانکی ظرف 9ماه انجام شده و از 19‌هزار‌ میلیارد تومان در فروردین به 27‌هزار ‌میلیارد تومان در آذرماه رسیده است.

    در سایر استان‌ها نیز 485‌هزار‌ میلیارد تومان مبلغ کل تراکنش‌های 9ماهه بوده و از 42‌هزار ‌میلیارد تومان در فروردین به 54‌هزار ‌میلیارد تومان در آذرماه 94 رسیده است.

      افزایش مبلغ و تعداد در شهریور

    نکته قابل توجه در تعداد و مبلغ تراکنش‌های ماه‌های مختلف، افزایش تعداد تراکنش‌های مربوط به خرید در شهریورماه است که احتمالا به خاطر مسافرت‌های پایان تابستان و بهتر شدن هوا نسبت به سایر ماه‌ها و نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس، تعداد تراکنش خرید، افزایش قابل توجهی داشته است.  اما تراکنش‌های مربوط به پرداخت قبض و خرید شارژ بیشترین رشد را در مهرماه داشته است.

     

      محدودیت (یواس‌اس‌دی) پایانه‌های تلفن همراه را کاهش داد

    تعداد پایانه‌های تلفن همراه از 2944 در شهریور به 818 در آذرماه کاهش یافته و علت اصلی آن محدودیت فعالیت خدمات (یواس‌اس‌دی) بوده است. همچنین در آذرماه 94 تعداد کل پایانه‌های اینترنتی در سراسر کشور حدود 15‌هزار و 977 پایانه اعلام شده که در طول سال تقریبا ثابت بوده و نوسان کمی داشته است.

    تعداد پایانه‌های فروش نیز در کل کشور 4‌میلیون و 119‌هزار و 199 پایانه بوده که 913‌هزار و 375 پایانه در تهران و 3‌میلیون و 205‌هزار و 824 پایانه در استان‌های دیگر مستقر بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو