عصر بازار

صدور پروانه ۲۱.۳ درصد کم شد

گزارش مرکز آمار از رکود در بازار مسکن

عصر اعتبار- مرکز آمار در گزارشی از کاهش ۲۱.۳ درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و افزایش ۰.۳ درصد آن در شهرداری‌های کشور در تابستان ۹۴ نسبت به تابستان ۹۳ خبرداد.

گزارش مرکز آمار از رکود در بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از مهر، مرکز آمار ایران نتایج طرح "گرد‌آوری اطلاعات پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌های کشور" در تابستان سال 1394 را اعلام کرد.

    در این گزارش مرکز آمار از کاهش 21.3 درصدی واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده در پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان توسط شهرداری تهران و افزایش 0.3 درصدی آن در کل شهرداری‌های کشور در تابستان 94 نسبت به تابستان 93 خبرداد.

    الف- شهر تهران

    در تابستان سال 1394، تعداد 17583 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌ تهران، پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 12.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 21.3 درصد کاهش داشته است. ‌ متوسط تعداد واحد مسکونی برای هر یک از این پروانه‌ها 7.7 واحد بوده است.

    مجموع مساحت زیربنا در پروانه‌های احداث ساختمان‌ صادرشده از سوی شهرداری‌ تهران در تابستان 94 بالغ ‌بر 3. 3123 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 12.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 29.4 درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زیربنای این دسته از پروانه‌ها در دوره‌ی مورد بررسی حدود 1375 مترمربع بوده است.

    مجموع مساحت زمین پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در حدود 646.4 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 13.5 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 27.8 درصد کاهش داشته است. متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان 285 مترمربع بوده است.

    توزیع پروانه‌های ‌احداث ‌ساختمان ‌مسکونی برحسب نوع اسکلت‌ و ‌مصالح عمده‌ی‌ به‌کار رفته در بنای آن‌ها در تابستان 94 نشان می‌دهد که 31.8 درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی و 68.1 درصد برای احداث ساختمان‌های بتون‌آرمه و درصد ناچیزی برای سایر مصالح بوده است.

    ب- کل نقاط شهری کشور

    در تابستان سال 1394، تعداد 85781 واحد مسکونی در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان از سوی شهرداری‌های کشور پیش‌‌بینی شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 8.1 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 0.3 درصد افزایش داشته است. ‌ متوسط تعداد واحد مسکونی در هر پروانه‌ی احداث ساختمان 2.9 واحد بوده است.

    در تابستان 94 صادرشده است که نسبت به فصل گذشته حدود 10.9 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 10.6 درصد افزایش داشته است.

    مجموع مساحت زمین در پروانه‌های صادرشده برای احداث ساختمان در تابستان 94 حدود 9. 10475 هزار مترمربع بوده است که نسبت به فصل گذشته حدود 12.3 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 7.3 درصد افزایش داشته است. متوسط مساحت زمین در هر پروانه احداث ساختمان 359 مترمربع بوده است.

    توزیع پروانه‌های ‌احداث ‌ساختمان ‌مسکونی برحسب نوع اسکلت‌ و ‌مصالح عمده‌ی‌ به‌کار رفته در بنای آن‌ها در تابستان 94 نشان می‌دهد که 20.8 درصد این پروانه‌ها برای احداث ساختمان‌های اسکلت فلزی، 58.5 درصد برای احداث ساختمان‌های بتون‌آرمه، 19.6 درصد برای احداث ساختمان‌هایی با آجر ‌‌و ‌‌آهن و 1.0 درصد برای احداث ساختمان‌هایی با سایر مصالح بوده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی