عصر بازار

نشریه اقتصادی اکونومیست پیش بینی کرد

رشد ۲.۷ درصدی اقتصاد جهان در سال جاری میلادی

عصر اعتبار- نشریه اقتصادی اکونومیست پیش بینی کرد رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۶ به ۲.۷ درصد برسد و اقتصادهای توسعه یافته در این سال سهم بیشتری نسبت به اقتصادهای در حال ظهور در رشد اقتصادی جهان داشته بانشد.

رشد ۲.۷ درصدی اقتصاد جهان در سال جاری میلادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، نشریه اکونومیست رشد اقتصاد جهان در سال 2016 را حدود 2.7 درصد پیش بینی و اعلام کرد در حالی که بازارهای نوظهور از زمان پایان بحران سال 2009 بیشترین نیروی محرکه را به اقتصاد جهان دادند، اما در سال 2016، اقتصادهای توسعه یافته بزرگ ترین سهم خود را از رشد جهانی این دهه ایفا خواهند کرد و سهم «بریکس» (کشورهای چین، هند، روسیه، آفریقای جنوبی و برزیل) در رشد جهان طی سال 2016 فقط 16 درصد خواهد بود.

    این نشریه همچنین تولید ناخالص چین در سال 2016 را 6.5 درصد رشد پیش بینی و اعلام کرد: هند چابک تر به نظر می رسد و رشد آن 7 درصد خواهد بود.

    در ادامه این گزارش، مهم ترین تحولات هفته های اخیر اقتصادهای بزرگ را در قالب نمودار مشاهده می کنید.

    *تجارت ژاپن

    تراز تجاری ژاپن در نوامبر 2015 کاهش یافت و صادرات این کشور به بازار بزرگ چین کاهش یافت. با وجود نشانه هایی از رشد متوسط اقتصاد ژاپن، این آمار و ارقام ناامیدکننده، بیش از هر چیز نگرانی ها از رشد اقتصاد چین را مورد تاکید قرار داد.

    نمودار 2: تجارت ژاپن طی 10 سال اخیر

    *حساب جاری ناحیه یورو

    بر اساس اعلام بانک مرکزی اروپا، مازاد حساب جاری ناحیه یورو در اکتبر 2015محدود شد. تراز حساب جاری به عنوان سنجش موقعیت بین المللی اقتصاد، مازاد 20.4 میلیارد یورویی را در اکتبر نشان داد که پایین تر از سپتامبر بود.

    *نرخ بیکاری برزیل

    نرخ بیکاری برزیل در نوامبر 2015 افت کرد. این موضوع تعجب تحلیلگرانی را که پیش بینی کرده بودند، بیکاری این کشور افزایش می یابد، بر انگیخت. بنا بر اعلام انستیتو ملی آمار برزیل، نرخ بیکاری این کشور در نوامبر 2015 به 7.5 درصد افت کرد، در حالی که این رقم در اکتبر 7.9 درصد بود. بررسی های بلومبرگ از 37 تحلیلگر رقم 8 درصد را نشان می داد که درست از آب درنیامد.

    علاوه بر این خرده فروشی در برزیل به طور غیرمنتظره در اکتبر نسبت به سپتامبر افزایش یافت. بیکاری از آغاز سال 2015 در حال افزایش بود و این مساله به اعتماد مصرف کنندگان و هزینه های آنها آسیب رسانده بود.

    «فلاویو سرانو» اقتصاددان ارشد Haitong در سائوپولو گفت: افت بیکاری برزیل در ماه نوامبر جنبه فصلی داشت، چون شرکت ها و فروشگاه ها کارگران بیشتری را پیش از تعطیلات سال نو به خدمت می گیرند.


    *خرده فروشی روسیه

    اقتصاد روسیه در نوامبر 2015 به دلیل کاهش خرده فروشی و سرمایه گذاری به انقباض ادامه داد. خرده فروشی به عنوان محرک تقاضای مصرف کننده در نوامبر 13.1 درصد کاهش یافت.

    *تورم آمریکا

    تورم آمریکا در حد ناچیزی در حال افزایش است. افت قیمت گاز و مواد غذایی، قیمت مصرف کننده آمریکا را در نوامبر 2015  به کنترل خود در آورد. شاخص قیمت مصرف کننده بر پایه آمارهای فصلی خطی و یکنواخت بود.

    به طور کلی از نوامبر 2014 تا نوامبر 2015 تورم این کشور نیم درصد افزایش یافت، رقمی که به نظر می رسد برای تحرک واقعی اقتصاد کافی نیست. با این وجود، «استیوارت هافمن» اقتصاددان ارشد PNC Financial Services گفته است: تورم آمریکا از زمان بحران اقتصادی پایین بوده، اما در حال افزایش است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی