عصر بازار

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد

فاصله زیادی با بانکداری الکترونیک دنیا داریم

عصر اعتبار- رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با بیان اینکه بانک‌های ما فاصله زیادی با بانکداری الکترونیک دنیا دارند، گفت: روزانه بیش از یکصد میلیون تراکنش بانکی در کشور انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از این کار در حوزه الکترونیک است.

فاصله زیادی با بانکداری الکترونیک دنیا داریم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، علی دیواندری امروز در نشست خبری به برگزاری پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در روزهای 21 و 22 دی‌ماه امسال اشاره کرد و افزود: ‌در حاشیه این همایش، نمایشگاه نرم‌افزارهای الکترونیک در حوزه بانکی با حضور شرکت‌های داخلی و خارجی‌ برگزار می‌شود.

    وی با بیان اینکه طرح مباحث بانکداری الکترونیک از ویژگی‌های این همایش است گفت: بخش زیادی از خدمات بانکی در حوزه IT و ICT ارائه می‌شود و نظام بانکی کشور با حجم بالای تراکنش، راهی جز اجرای بانکداری الکترونیک ندارد.

    دبیر پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت افزود: اتفاقات حوزه IT در صنعت بانکداری اثرگذار است، پول‌های مجازی در اثر گسترش IT و شکل‌گیری بازار الکترونیک و محصولات مجازی شکل گرفته است و در این راستا این موضوع از نگاه بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار، بانک‌ها و فعالان حوزه IT مهم است.

    دیواندری با تاکید بر اینکه صنعت بانکداری می‌تواند در IT کشور اثرگذار باشد، گفت: روزانه بیش از یکصد میلیون تراکنش بانکی در کشور انجام می‌شود و بخش عمده‌ای از این کار در حوزه الکترونیک است که البته تهدیدهایی از نظر امنیت نیز دارد.

    وی اظهار داشت: تقاضاهای نظام بانکی از بازار و شرکت‌های IT، پیشرفت‌ها و آسیب‌های حوزه بانکدرای الکترونیک و میزان شکاف‌‌ بین بانک‌های ما و بانکداری الکترونیک دنیا از مباحثی است که در این همایش بررسی می‌شود.

    دبیر پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت اظهار داشت: فرصت‌ها و چالش‌های نظام بانکی در شرایط جدید بین‌المللی از محورهای اصلی این همایش است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: امسال 2854 ساعت دوره آموزشی در حوزه بانکداری الکترونیک در پژوهشکده پولی - بانکی برگزار شد.

    دیواندری به ظرفیت‌ها و موقعیت‌های نظام بانکی در شرایط پساتحریم اشاره کرد و گفت: این فرصتی است که باید نظام بانکی از آن استفاده کند؛ به دلیل وقفه 7 ساله در تعاملات بین‌المللی بانکی، بانک‌های ما از الزامات روز دنیا فاصله گرفته‌اند، مقررات و نیازمندی‌ها در این حوزه تغییر کرده است که باید به روز شود.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: بانک‌های دنیا برای تعامل با بانک‌های ما الزامات دیگری نیز دارند و مباحثی نظیر پولشویی در دنیا متفاوت است. بنابراین در حوزه تغییر تحول بانکی برای تعامل با بانک‌های دنیا نیازمند به روز شدن هستیم.

    دیوان‌دری با تأکید بر اینکه در پساتحریم گشایش‌هایی نظیر سوئیفت برقرار می‌شود گفت: روابط کارگزاری با بانک‌ها در دوره جدید از سر گرفته می‌شود و مقدمه آن سوئیفت است.

    رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ‌ادامه داد: سوئیفت شرکت اروپایی محسوب می‌شود و تحریم‌های سوئیفت روی شرکت‌هایی که تحریم اروپا را داشته‌اند بسته شده است، اما برخی از بانک‌های قدیمی‌تر خصوصی تحریم اتحادیه اروپا را نداشتند و بنابراین تحریم سوئیفت هم نبودند؛ البته برخی بانک‌های تازه تاسیس خصوصی نیز داشتیم که سوئیفت در مدت تحریم برای آنها راه نیفتاد.

    دیواندری تاکید کرد: برقراری سوئیفت در پساتحریم به خودی خود مشکل را حل نمی‌کند بلکه موضوع اساسی ایجاد فضای مثبت برای تعاملات بانکی ایران است که باید از این ظرفیت استفاده شود و همه در بستر IT است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی