عصر بازار

یک کارشناس:

نیاز مسکن رو به کاهش است

عصر اعتبار- یک کارشناس مسکن با بیان این‌که نیاز واقعی مسکن کاسته شده، این مساله را ناشی از کند شدن روند مهاجرت‌های روستایی عنوان کرد.

نیاز مسکن رو به کاهش است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد عدالت‌خواه اظهار کرد: نیاز بالفعل و واقعی مسکن کاسته شده و روستاها جمیعت زیادی برای مهاجرت به کلانشهرهایی همچون تهران ندارند. لذا نمی‌توان روش‌های تولید مسکن گذشته را بدون اصلاح از بحران خارج کرد. شاید امروز تا پر شدن خانه‌های خالی نیازی به ساخت خانه نباشد.

    وی افزود: درخصوص ارتباط مسکن با صنایع وابسته و این مساله که بیان می‌شود هدف توجه به سرنوشت بیش از صدها شغل زیان‌دیده است باید گفت این هدف خوبی است ولی نباید فراموش کرد که گذشته، گذشته است و بحث ما باید نگاه به آینده باشد. توجه کنیم به این‌که در برخی موارد ادامه گذشته ممکن نیست.

    این کارشناس مسکن ضمن مقایسه بازار مسکن با خودرو گفت: برخی کارخانه‌های تولید خودرو زمانی که بازار کشور هدف اشباع شود تولید را ادامه نمی‌دهند و با رصد تغییرات کشور هدف، تغییر روش می‌دهند و بعضا به ساخت خودروهایی با آلودگی کمتر یا تولید اتوبوس و دیگر نیازهای کشور هدف می‌پردازند.

    عدالت‌خواه ادامه داد: در مورد مسکن نیز همین طور است. هم‌اکنون بازار مسکن ایران به خانه‌های کوچک مقیاس نیاز دارد که بخش ساخت و ساز باید به این سمت برود.

    به گفته وی، در مواری لازم است مازاد نیرو به سمت کارهای دیگر برود تا شاهد کاهش میزان بیکاری عمومی نباشیم.

    این کارشناس با اشاره به رکود بخش مسکن اظهار کرد: این مساله به کاهش اشتغال، درآمد و کاهش قدرت خرید خانواده ها منجر شده که به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت بتوان آن را حل کرد و مثل ادوار گذشته شاهد بهبود اوضاع بخش مسکن بود. لذا این حرف برخی سازندگان که چون ساخت و ساز نمی‌شود به زودی شاهد سونامی قیمت مسکن خواهیم بود محلی از اعراب ندارد؛ چرا که با بررسی قانون بازار عرضه و تقاضا متوجه می‌شویم تولید بدون توجه به نیاز بازار انجام شده و خریداران واقعی کاهش یافته‌اند. بنابراین هرگونه افزایش قیمت مستلزم تقویت بنیه اقشار ضعیف است که به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک اتفاق شگفتی در زمینه تقویت این بنیه رخ دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی