عصر بازار

تولد پول بین المللی

عصر اعتبار- در این مطلب واقعیات جالبی درباره یورو، زمان به جریان یافتن آن، شکل آن، انواع سکه هایش، کارکردها و فوایدش، کشورهایی از اتحادیه اروپا که پول رایج شان را به یورو تبدیل کرده اند و ... ارایه می شود.

تولد پول بین المللی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری عصر اعتبار، یورو(euro) با نماد €، پول رسمی19 کشور از مجموع 28 کشور اتحادیه اروپا به طوری  که یورو سمبل تلاش کشورهای اتحادیه اروپا برای اتحاد اقتصادی به شمار می رود.

    -در سال 2002 یورو وارد چرخه پولی تعدادی از کشورهای اروپایی و جایگزین ارزهای قدیمی شد. در آخر تابستان این سال یورو به طور کامل جای پول های محلی را گرفت. به این ترتیب به عنوان مثال فرانسوی ها با فرانک و آلمانی ها با مارک خداحافظی کردند.

    -استفاده از یورو از اول ژانویه سال 2002 به طور رسمی در کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک، اتریش، اسپانیا، پرتغال، یونان، ایتالیا، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند و فنلاند آغاز شد.

    -کشورهایی که در حال حاضر از یورو به عنوان پول رایج استفاده می کنند عبارتند از: بلژیک- آلمان- ایرلند-یونان-اسپانیا- فرانسه- ایتالیا- قبرس- لوکزامبورگ- مالت- هلند- اتریش- پرتغال- اسلوونی- اسلواکی- فنلاند- استونی- لتونی- لیتوانی.

    -سری سکه های یورو شامل سکه های 1، 2، 5، 10، 20 و 50 سنتی و 1 یورویی و 2 یورویی است.

    -در یک طرف سکه های یورو تصویری مشترک وجود دارد ولی در طرف دیگر سمبل های ملل مختلف حوزه پولی یورو حک شده است. هر تصویر ملی ای که در طرف دیگر سکه حک شده نشان از کشوری است که آن سکه را ضرب کرده. اندازه این سکه ها کمی با هم متفاوت است.

    -طرف مشترک سکه ها به وسیله Luc Luycx  از مرکز ضرب سکه سلطنتی بلژیک طراحی شده است.

    -اسکناس های یورو با پنجره ها، پل ها و عناصر دیگری که نماد معماری اروپایی است تزئین شده و نوشته هایی که بر روی اسکناس هاست اندازه های مختلفی دارد و از رنگ های آبی، سبز، زرد، نارنجی و بنفش در آنها استفاده می شود.

    -از تاریخ 1 ژانویه سال 2002، اسکناس ها و سکه های یورو در 12 کشور وارد بازارها شد. دستگاه های بانک ها یورو می دادند و مغازه ها نیز قیمت کالاها را به یورو حساب می کردند. در یک دوره کوتاه مدت، تمام ارزهای ملی به وسیله مغازه ها و بانک ها جمع آوری شد و از چرخه حذف شد. به این ترتیب شهروندان منطقه یورو تنها یورو در جیب و کیفشان داشتند.

    -سفر برای شهروندان منطقه یورو بسیار آسان تر و ارزان تر است چرا که وقتی از کشورشان خارج می شوند دیگر نیازی به تبدیل پول ندارند.

    -منطقه یورو وسیع است و بیش از 332 میلیون شهروند را در بر می گیرد. این منطقه از لحاظ اقتصادی قدرتمند است. این به آن معنی است که در مقایسه با بسیاری از نقاط جهان ثبات اقتصادی بیشتری دارد که به بالا بردن استاندارد زندگی افراد کمک می کند.

    -همه کشورهای اتحادیه اروپا از یورو استفاده نمی کنند- برخی از آنها هنوز هم ارزهای ملی خود را به کار می برند. دلیل عمده اش این است که اقتصادهای آنها هنوز آماده به کارگیری یورو نیست. این کشورها عبارتند از: بلغارستان- جمهوری چک- مجارستان- لهستان- رومانی- سوئد و کرواسی. البته دو کشور (دانمارک و انگلستان) نیز تصمیم گرفته اند فعلاً پول ملی خود را حفظ کنند.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی