عصر بازار

رییس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی:

مشکل دیرکرد پرداخت بیمه ها با همکاری بانک رفاه حل می شود

عصر اعتبار- رئیس هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه مشکل دیرکرد پرداخت بیمه ها همواره یک مشکل مزمن بوده است، گفت: در سازمان تامین اجتماعی، عامل سومی را تعیین کردیم و با امضای تفاهم نامه با بانک رفاه، مقرر شده عاملیت پرداخت مطالبات مراکز درمانی و دارویی به مرور به بانک رفاه واگذار شود.

مشکل دیرکرد پرداخت بیمه ها با همکاری بانک رفاه حل می شود
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، دکترعباس کبریایی زاده با حضور در برنامه نبض و بررسی موضوع تعهدات بیمه ای داروها، اظهار داشت:  طرح تحول نظام سلامت عاملی است که باعث شده میزان طلب داروخانه ها از سازمان های بیمه گر سه برابر شود و دیرکرد این طلب به عنوان یک مشکل اساسی باقی بماند. سازمان تامین اجتماعی علیرغم سه تا چهار برابر شدن پرداختهایش به داروخانه ها تلاش کرده است تاخیر پرداخت خود را در محدوده حداقل نگه دارد.
    وی افزود:  هر کشوری به اقتضای شرایط خود فارماکوپه دارویی تهیه می کند . از داروی بیماری های مزمن و صعب العلاج تا داروهایی مانند سرماخوردگی. از اینرو یک طبقه بندی وجود دارد که بر همین اساس نظام بیمه ای طراحی می شود و برای پوشش بیمه آنها، سازمان های بیمه گر قیمتی را به عنوان قیمت پایه اعلام می کنند که معمولا قیمت متعادلی است و بر همین اساس قیمت داروهای ژنریک مبنای حمایت بیمه ها قرار می گیرد.
    کبریایی زاده با اشاره به نبود راهنمای بالینی در کشور افزود: یک نقطه ضعف در نظام سلامت کشور  وجود دارد و آن نبود استانداردهای ملی سلامت یا همان راهنمای بالینی است که همین امر موجب شده  هزینه کرد ما برای درمان بیماری های مختلف از یک الگوی علمی تبعیت نکند و بیشتر سلیقه ای باشد.

    دکتر محمدباقر ضیاء، عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران نیز در خصوص تعهدات دارویی بیمه ها گفت: گاهی مردم و بیماران تصور می کنند داروهای ایرانی که صاحب برند هستند، تحت پوشش بیمه ها نیستند.
    وی ادامه داد: وقتی دارو تولید داخل است بر اساس احتیاج، تجویز می شود اما برخی از داروها مانند مولتی ویتامین ها و مکمل ها تحت پوشش نیستند و بیمار باید هزینه اش را خودش بپردازد.
    دکتر ضیاء با اشاره به اینکه مکانیزم پوشش بیمه ای داروها، مکانیزم تأخیری است و سریع و مشخص نیست، تصریح کرد: بسیاری از داروها تولید یا وارد می شود اما مدت های مدیدی طول می کشد تا پوشش بیمه ای بگیرد که اساسی ترین مشکل، نداشتن یک مکانیزم اصولی برای پوشش بیمه ای داروهاست.
    وی با اشاره به پوشش بیمه ای داروها خاطرنشان کرد: پوشش بیمه ای داروها منطقی و مناسب است اما نکته مهم این است که متاسفانه تعدادی از سازمان های بیمه ای کشور تعامل لازم را با داروخانه ها ندارد که این موضوع مشکل ساز شده است. در عین حال سازمان تامین اجتماعی تعامل خوبی با انجمن داروسازان دارد.

    دکتر پیرصالحی معاون سازمان غذا و دارو نیز در ادامه این برنامه گفت: برخی از داروهای بیماران خاص قیمت بالایی دارند که این اختلاف قیمت را سازمان غذا و دارو می پردازد.
    وی افزود: در سازمان غذا و دارو واحدی به نام مصرف منطقی دارو برای ترویج مصرف منطقی داروها داریم.
    پیرصالحی ادامه داد: متاسفانه اثربخشی بسیاری از داروهایی که پزشکان تجویز می کنند تایید نشده است و از نظر اقتصادی نیز سلامت شان پذیرفته نیست از اینرو هر زمان اثربخشی این داروها تایید شود نه تنها در فهرست دارویی کشور قرار می گیرند بلکه تحت پوشش بیمه کشور نیز قرار می گیرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی