عصر بازار

رییس کل بیمه مرکزی:

در قانون جدید برای پیشگیری از تقلب، بسترسازی شده است

عصر اعتبار- محمدابراهیم امین رئیس کل بیمه مرکزی و رئیس شورای عالی بیمه در جلسه اخیرِ شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران که با حضور حسین قضاوی معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شده بود، سخنانی به این شرح ایراد کرد:

در قانون جدید برای پیشگیری از تقلب، بسترسازی شده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، فرصتی فراهم شد در حضور اعضای سندیکای بیمه گران به دکتر قضاوی تبریک بگویم که از نیروهای موثر بانکی و نظام پولی کشور محسوب می شوند و از دکتر پاریزی نیز سپاسگزاری کنم که در دوران تصدی معاونت بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی هدف اصلی این معاونت یعنی برقراری تعامل بین برنامه های کلان اقتصادی و صنعت بیمه که به رشد و توسعه صنعت بیمه در کشور کمک می کند تا این صنعت جایگاه حقیقی خود را در اقتصاد ملی پیدا کند.
    صنعت بیمه در همه جای جهان به رفاه و پیشرفت اقتصاد کمک می کند و در خدمت آسایش و آرامش جامعه است و این امر باید در کشور ما نیز با برطرف کردن مشکلات که عمدتا موانع قانونی و مقرراتی محسوب می شوند، نهادینه شود.
    اگر در خصوص صنعت بیمه، آسیب شناسی کنیم درمی یابیم که این صنعت در ذات خود، پتانسیل زیادی برای رشد و توسعه دارد. صنعت بیمه یک صنعت خوداتکاست که به پول نفت، مالیات و حمایت دولتی نیازی ندارد و اگر مانعی برای رشد آن ایجاد نشود و به منابع آن چشم ندوزند و با تصویب مقرراتی در کارکرد بیمه گری اخلال ایجاد نکنند، در مسیر خوبی حرکت خواهد کرد.
    در نسبت دولت و بازار می توان به این نکته اشاره کرد که صنعت بیمه از بخش های منحصر به فرد اقتصاد ملی است که می توان به طور کامل به بخش خصوصی سپرده شود. یعنی مشارکت مالی و اقتصادی را از مردم دریافت
    می کند و از سوی دیگر اگر موانع برطرف شود و به صنعت بیمه اجازه رشد که بر اساس اصول بیمه گری پیش برود و در محاسبات فنی و تعیین نرخ ها و مقررات مانعی نشود که توجیه فنی، مالی و اقتصادی لحاظ شود، این صنعت هیچگاه با مشکل کمبود منابع روبرو نخواهد شد. دلیل این امر ساده است. بر اساس ماهیت ریسک، نرخ فنی تعیین می شود و اگر ریسک بالا برود نرخ هم به همان نسبت افزایش می یاید و به این ترتیب هم در اقتصاد کشور ریسک ها مدیریت می شود و هم  نظام پاداش و تنبیه برای کاهش ریسک ها ایجاد می شود و به مردم، سرمایه گذاران و صاحبان صنایع نیز کمک می شود و به این خاطر مساله مشکل منابع مالی صنعت بیمه منتفی است مگر این که حادثه بزرگی نظیر زلزله های سنگین اتفاق بیفتد و تا حدودی صنعت بیمه را با مشکل روبرو کند.
    اما اگر امروز این مساله مطرح می شود که صنعت بیمه با کمبود منابع مالی درگیر است و از کاهش توانگری رنج می برد به دلیل دخالت هایی است که در این صنعت صورت گرفته است. برای مثال در سال 1393 هفتصد میلیارد تومان به سهامداران خود سود پرداخت کرده و 1600 میلیارد تومان، عوارض داده است. این مبلغ غیر از مالیات عملکردی و ارزش افزوده است که شرکت های بیمه به دلیل کمک به نهادهایی که کمبود بودجه دارند، متحمل پرداخت آن شده اند.
    به همین دلیل سهام این شرکت ها در بورس با کم اقبالی روبرو شده و سوددهی آنها کاهش یافته است. شرکت ها برای افزایش سرمایه با مشکل روبرو هستند و سهامداران علاقه چندانی به آوردن سرمایه به شرکت های بیمه  ندارند. از طرفی دیگر به دلیل شرایط اقتصادی کشور و موضوع تحریم ها، همه ریسک ها باید در داخل کشور مدیریت شود که این امر به منابع بسیاری نیاز دارد که متاسفانه تامین آن دشوار است و شرایط به گونه ای است که اکثر شرکت ها با مشکل توانگری مالی روبرو هستند. طبیعی است که فشار بیمه مرکزی هم برای حل مشکل توانگری مالی شرکت ها از سوی مدیران و سهامداران آنها به نوعی به چالش تبدیل می شود.
    بخشی از این مشکلات به سهم بسیار زیاد رشته ثالث در پرتفوی شرکت ها برمی گردد. البته تغییراتی در دو سال اخیر اتفاق افتاده که بررسی آن حائز اهمیت است. برای مثال سهم بیمه های ثالث که در سنوات گذشته نزدیک به 45 درصد بوده اکنون در پرتفوی شرکت ها به 31 درصد رسیده است. سهم درمان نیز به 30 درصد رسیده و خودش را به رشته ثالث نزدیک کرده و نکته مهم این است که این دو رشته به دلیل شیوه های قیمت گذاری و تعرفه گذاری، صنعت بیمه را با مشکل روبرو کرده اند. رشته بیمه عمر نیز به 12 درصد رسیده است که این سه رشته،
    رتبه های اول تا سوم صنعت بیمه را در اختیار دارند و رشته های آتش سوزی، باربری، مهندسی و مسئولیت که زمانی بین هفت تا هشت درصد سهم داشتند حالا به یک درصد و دو درصد رسیده اند. این یعنی سهم بیمه های اموال در پرتفوی صنعت بیمه به شدت کاهش پیدا کرده که دو علت دارد. نخست جنگ قیمت ها که شرکت های بیمه برای جذب بیمه گذار آنقدر نرخ ها را کاهش دادند که مشکلات آن واضح است.
    در رشته درمان، افرایش تعرفه های پزشکی در سال 1392 ضرر هنگفت هزار میلیارد تومانی را برای شرکت های بیمه به دنبال داشت؛ به عبارتی در حوزه درمان سه هزار میلیارد تومان حق بیمه دریافت و چیزی در حدود چهارهزارمیلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم. البته امیدواریم در سال آینده با توجه به استقبال مردم از بیمه های تکمیلی و اصلاح حق بیمه ها از سوی شرکت ها روند مناسبتری را شاهد باشیم. آمار نشان می دهد با وجود افزایش حق بیمه های درمان تکمیلی و با توجه به نظام اقتصادی کشور مردم باز هم به بیمه های بازرگانی اقبال بیشتری نشان می دهند و رشد پنجاه درصدی بیمه های تکمیلی درمان، این حقیقت را اثبات می کند.
    در خصوص بیمه های ثالث نیز امید داریم که با توجه به تصویب آن – که فقط یک ماده اش باقی مانده – وضعیت بهتری را شاهد باشیم چرا که در این اصلاحیه تکالیف سنگینی برای شرکت های بیمه در نظر گرفته نشده است و از سوی دیگر برای برخورد با تخلفات احتمالی برای نهاد ناظر نیز تمهیدات مناسبی اندیشیده شده است.
    در این اصلاحیه، برای پیشگیری از تقلب بسترسازی شده و اگر شرکت های بیمه متناسب با پوشش های ارائه شده،  حق بیمه مناسب دریافت کنند، بخش مهمی از مشکلات صنعت بیمه حل خواهد شد.
    شرکت های بیمه با رعایت 3 نکته، یعنی ویژگی های خودرو، سوابق تخلف و نمرات منفی رانندگی و بحث ملاحظه اشخاص آسیب پذیر نیز مطرح است که باید به آن نیز توجه شود، باید به تعیین حق بیمه بپردازند.
    اگر رقابت شرکت های بیمه در کاهش نرخ حذف شود و مشکل دریافت حق بیمه کامل هم از میان برود قطعا این رشته، جایگاه اصلی خود را پیدا می کند که این امر به رشد اقتصاد بیمه نیز کمک خواهد کرد؛ در غیر این صورت آمار رشد این دو رشته بالا می رود اما حق بیمه های دریافتی برای پرداخت خسارت ها کافی نخواهد بود و این یک فاجعه در صنعت بیمه است.
    متاسفانه در شرکت های بیمه مشکلات برخی سهامداران، شرایط نامطلوبی را رقم زده و گاهی از حد معقول خود خارج شده است که اگر این اختلافات بین سهامداران و یا مدیران و سهامداران- به خصوص آنهایی که اهداف غیر بیمه ای دارند- حل شود می تواند به ارتقای صنعت بیمه کمک کند و دیگر شاهد مواردی چون بیمه توسعه نباشیم.
    در پایان به این نکته اشاره می کنم که حضور دکتر قضاوی به عنوان معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی از یک نظر مغتنم باشد که آن هم تجربه در امر بنگاه داری و حضور در نهاد ناظر بانکی  است و به این خاطر تمامی مشکلات یک بنگاه فعال را می شناسد و بر جزییات امور، آگاه است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو