عصر بازار

قائم مقام سازمان مالیاتی خبر داد

اخذ مالیات خانه‌های خالی از فروردین ۹۶

عصر اعتبار- قائم مقام سازمان امور مالیاتی از اخذ مالیات از خانه‌های خالی از ابتدای سال ۹۶ خبر داد و گفت: در سال اول یک دوم مالیات اخذ شده از اجاره واحدهای مشابه برای خانه‌های خالی اخذ می‌شود.

اخذ مالیات خانه‌های خالی از فروردین ۹۶
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، قاسم پناهی در مورد دریافت مالیات از خانه‌های خالی و اینکه چه تعداد خانه خالی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: براساس اطلاعات و آماری که از مراجع دریافت کردیم، حدود 16میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد، و اینکه چه بخشی از آن خالی است؛ آماری که سایت‌ها و نهایتاً مراجع ذی ربط اعلام کردند حدود 1میلیون و  600هزار واحد مسکونی است.
    وی با اشاره به مصوبه 31تیر ماه 1394 مجلس و اصلاحی که بر قانون مالیات‌‌های مستقیم انجام شد، افزود: در ماده 54 مکرر لحاظ شد که از واحدهای مسکونی خالی بتوانیم مالیاتی دریافت کنیم.
    قائم مقام سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: قانون گذار تکلیف کرد که وزارت راه و شهرسازی 6 ماه پس از تصویب قانون، سامانه‌ املاک و اسکان کشور را ایجاد کند که از طریق آن بتوان تمام واحدهای مسکونی، اداری، تجاری و... را شناسایی کرد تا واحدهای مسکونی خالی در این سامانه شناسایی و به سازمان مالیاتی اعلام شود.
    پناهی ادامه داد: اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی از ابتدای سال 1395 است ولی از سال دوم  و از اول فرووردین ماه سال 1396 از واحدهای مسکونی خالی مالیات اخذ خواهیم کرد.
    وی تصریح کرد: سال اول اجرای قانون (سال1396) نصف و معادل یک دوم مالیات اخذ شده از اجاره مشابه آن ملک، از سال دوم یک برابر مالیات اخذ شده از اجاره مشابه آن ملک و از سال سوم به بعد یک و نیم برابر مالیات اجاره املاک مشابه مالیات اخذ می‌کنیم.
    پناهی در خصوص اجرای این قانون و تاثیر آن در بازار مسکن، اظهار کرد: هدف از این قانون در گام اول پیشگیری از عدم عرضه واحدهای مسکونی است و اجرای قانون به دنبال تشویق افرادی است که واحد مسکونی دارند، آن را عرضه کنند و افرادی که واحد مسکونی عرضه کنند، هم اکنون تا 150متر مربع از معافیت برخوردار می‌شوند و می‌توانند از معافیت برخوردار باشند.
    قائم مقام رئیس سازمان امور مالیاتی تاکید کرد: اگر فردی واحد مسکونی داشته باشد و عرضه نکند، از معافیت برخوردار نمی‌شود و باید مالیات آن را پرداخت کند.
    وی در مورد اینکه اگر فردی واحد مسکونی خود را در اختیار فرزند خود قرار‌ دهد، آیا از معافیت مالیاتی برخودار است، گفت: بحث اجاره، درآمد است و وقتی فرد واحد مسکونی را در اختیار فرزند خود قرار دهد، درآمدی کسب نمی‌کند که بخواهد مالیات بپردازد و قانون گذار این موضوع را پیش بینی کرده است که این فرد از مالیات معاف است، اما اگر در اختیار افرادی دیگر قرار‌ دهد، باید مالیات بدهد و برای آن مالیات در نظر گرفته شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو