عصر بازار

همکاری دفاتر کارت سبز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان

عصر اعتبار- بر اساس تصمیم مجمع عمومی سالیانه شورای دفاتر کارت سبز، دفتر کارت سبز جمهوری آذربایجان تحت شرایط مقرر و با ایفای تعهدات مربوط به ارائه ضمانت های مالی مربوط به اعضای موقت، از اول ژانویه ۲۰۱۶ فعالیت رسمی خود را به عنوان چهل و هفتمین عضوِ (موقت) سیستم کارت سبز، آغاز به کار کرد.

همکاری دفاتر کارت سبز جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، در همین راستا- و از آنجا که تا توافق نهایی مجمع عمومی وضعیت عضویت این کشور به صورت موقت خواهد بود- ، دفتر کارت سبز جمهوری اسلامی ایران در پی درخواست دفتر کارت سبز جمهوری آذربایجان، وفق مقررات نسبت به انعقاد قرارداد دوجانبه با دفتر یادشده در تاریخ 1394/09/23 اقدام کرده است.
    براساس این گزارش، دفتر کارت سبز جمهوری آذربایجان در تقسیم بندی های منطقه ای سیستم بین المللی بیمه کارت سبز در گروه منطقه ای جنوب شرق اروپا قرار خواهد گرفت که دفتر کارت سبز جمهوری اسلامی ایران نیز در همین منطقه عضویت دارد.
    شایان ذکر است در حال حاضر 47 کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که عمدتاً اروپایی بوده و با پذیرش مفاد مقررات داخلی این سیستم بین‌المللی و انعقاد قراردادهای دو جانبه فعالیت می‌کنند. سه کشور ایران، تونس و مراکش اعضای غیر اروپایی سیستم کارت سبز محسوب می شوند.
    بیمه مسئولیت دارندگان وسایل نقلیه موتوری در مقابل اشخاص ثالث، علاوه برارائه پوشش‌های تأمینی برای این قشر جهت جبران خسارات ناشی از تقصیر آن‌ها در حوادث رانندگی، حمایت از حقوق زیان‌دیدگان ناشی از این حوادث نیز می‌باشد. در سطح بین‌المللی نیز دستیابی به این اهداف از طریق ایجاد سیستم‌های مختلف بیمه‌ای، مورد توجه کشورها قرار گرفته که از آن جمله می توان به سیستم‌های بین‌المللی بیمه کارت سبز در اروپا، کارت زرد و کارت قهوه‌ای در آفریقا، کارت نارنجی در کشورهای عربی، کارت آبی در منطقه آسه آن (ASEAN) و طرح کارت سفید اکو در منطقه اکو (در حال اجرایی شدن) اشاره نمود.
    سیستم بین‌المللی بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه موتوری یا کارت سبز (Green Card System) براساس توصیه‌نامه شماره 5 "کمیته فرعی حمل و نقل جاده‌ای کمیسیون اقتصادی برای اروپا"وابسته به سازمان ملل متحد، در سال 1949 بنیان هدف نهاده شد که‌ منظور از آن‌ ارائه‌ پوشش‌های‌ حمایتی‌ برای‌ رانندگان‌ کشورهای‌ اروپایی‌ در زمان‌ وقوع‌ حوادث‌ رانندگی‌ بود. این سیستم بین‌المللی بیمه‌ای نهایتاً در سال 1953 فعالیت رسمی خود را آغاز نمود. وسایل نقلیه‌ای که در هر یک از کشورهای عضو سیستم تردد می‌کنند با داشتن کارت سبز می‌توانند از مرزها و سرحدات سایرکشورهای عضو عبور و در داخل همه این کشورها تا رسیدن به مقصد مورد نظرشان تردد نمایند. در غیر این صورت، ورود به این کشورها غیرممکن و ممنوع بوده و هر یک از وسایل نقلیه مزبور برای ورود، باید هزینه ارزی لازم برای خرید بیمه شخص ثالث داخلی هریک ازکشورهای مسیر ترددشان که ممکن است چندین کشور باشد، را تا رسیدن به کشور مقصد پرداخت کنند.
    بنابراین کارت سبز یک گواهینامه بین‌المللی در زمینه بیمه مسئولیت رانندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در قبال اشخاص ثالث است که توسط دارندگان وسایل نقلیه موتوری که قصد عبور و تردد موقت در کشورهای عضو سیستم کارت سبز را دارند، از موسسات و شرکتهای بیمه مجاز، تهیه شده و در صورت بروز تصادف یا در صورت نیاز در مرزها و سرحدات یا داخل کشورهای عضو ارائه می‌گردد. این گواهینامه، صدمات جانی و مالی وارده به اشخاص ثالث که ناشی از تصادفات وسایل نقلیه مقصر حادثه باشد، را مطابق با قوانین و مقررات کشور محل تصادف پوشش می‌دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی