عصر بازار

مدیرعامل بانک ملی:

بازار مشتقه ارز نقش مثبتی در اقتصاد دارد

عصر اعتبار- ایجاد نهادهایی مانند بازار مشتقه ارز می تواند در بلند مدت به سود اقتصاد کشور و ایجاد ثبات در فضای کسب و کار باشد.

بازار مشتقه ارز نقش مثبتی در اقتصاد دارد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، عبدالناصر همتی مدیرعامل بانک ملی در گفتگو با خبرآنلاین در خصوص الزامات راه اندازی بازار مشتقه ارزی گفت: « در واقع استفاده از عنوان "بورس ارز" برای این بازار اشتباه است. ما نمی توانیم بورس ارز داشته باشیم. آنچه قرار است فعال شود "بازار ارز" است که با نام بازار مشتقه ارز فعالیت می کند».

    وی ادامه داد: « پیش و بیش از هر اقدامی، نکته مهم این است که نوسانات قیمت ارز برای تولید کنندگان و فعالان اقتصادی کنترل شود بنا بر این هر اقدامی که به کاهش این نوسانات یا قابل پیش بینی شدن آن کمک کند، مفید خواهد بود».

    رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی گفت: « نوسانات ارز در دنیا به صورت افزایش و کاهش نرخ رخ می دهد و بازار مشتقه ارزی این نوسانات را مدیریت و کنترل می کند. اما اگر قرار باشد روند نرخ ارز در دائما صعودی باشد و مدام افزایش قیمت داشته باشد دیگر نمی توان آن را نوسان نامید و عملا بازار مشتقه کارایی لازم را نخواهد داشت. به همین خاطر هم دائما تأکید می شود فعالیت بورس مشتقه ارزی باید بعد از تک نرخی شدن ارز آغاز شود تا مردم و فعالان اقتصادی بر مبنای یک نرخ بتوانند فعالیت های آینده خود را برنامه ریزی کرده و از طریق فیوچر یا آپشن اوراق تعهد ارزی را خرید کنند. ممکن است این خرید به صورت فیزیکی اتفاق نیفتد و ریسک ها در بازه های سه ماهه یا شش ماهه ریسک خود را شناسایی شود. به این ترتیب کسانی که در بورس مشتقه ارزی وارد می شوند می توانند ریسک نوسانات قیمت ارز را در فعالیت اقتصادی خود پوشش دهند».

    همتی ادامه داد:« برای کارایی بورس مشتقه ارزی باید به دو نکته توجه کرد؛ اول اینکه نرخ ارز نوسان داشته باشد یعنی نرخ پایین و بالا برود نه اینکه فقط قیمت افزایش پیدا کند و دیگر اینکه حتما ارز تک نرخی شده باشد».

    مدیرعامل بانک ملی با تأکید بر ثبات نرخ ارز به عنوان یکی از شروط آغاز بکار بازار مشتقه ارز گفت:« باید صبر کنیم بازار ارز به ثبات برسد و شاهد تک نرخی شدن باشیم و بعد درباره آغاز بکار این بازار حرف بزنیم البته می شود از حالا برنامه ریزی و آمادگی لازم را پیدا کرد».

    همتی در پاسخ به سوالی مبنی بر نقش اصلی بانک مرکزی در کاهش و افزایش نرخ ارز در این بازار گفت: « مسلما ایجاد چنین نهادی و رفتن به سمت اینکه این بازار فعالیت خوب داشته باشد، اتفاق خوبی است. مثال روشن برای این امیدواری بازار سکه است. اندک زمانی پس از آغاز بکار این بازار شاهد استقبال خوب از آن هستیم تا جایی که مردم سکه را به صورت فیوچر سکه می خرند البته باید این را در نظر داشت که قیمت طلا نوسان داشت و دارد اما درباره ارز نمی توان این را پیش بینی کرد. درباره ارز هم می توان گفت بازار مشتقه برای شروع خوب است و ما باید این نهادها را در اقتصاد داشته باشیم. می توان انتظار داشت این بازار نقش مثبتی برای فعالان اقتصادی داخلی و همچنین سرمایه گذاران خارجی ایفا کند».

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو