عصر بازار

حذف یارانه نقدی به صاحبان آپارتمان زیر ۵۰متر رسید

عصر اعتبار- اقدام دولت برای حذف یارانه‌ها ظاهراً به قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه هم رسیده است و این بار دولت حذف یارانه نقدی مالکان آپارتمان‌های زیر ۵۰متر را آغاز کرده است.

حذف یارانه نقدی به صاحبان آپارتمان زیر ۵۰متر رسید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، هدفمندسازی یارانه در تاریخ 27 آذر 89 توسط دولت گذشته آغاز شد و اکنون حدود چهار سال است که مردم در قبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، از دولت یارانه نقدی دریافت می‌کنند. دولت یازدهم نیز پس از روی کار آمدن بر اساس قانون به تعهد خود مبنی بر پرداخت این مبلغ وفادار ماند اما مشکلات اقتصادی دولت برای تأمین منابع مورد نیاز باعث شد که مجلس شورای اسلامی حذف گروه‌های پردرآمد از فهرست یارانه بگیران را تصویب کند.

    این مسئله در شرایطی تصویب شد که دولت یک بار از مردم خواسته بود که داوطلبانه از دریافت این مبلغ انصراف دهند اما دریافت همین مبلغ ناچیز در این چند سال سبب شد که همه گروه‌های درآمدی دریافت این مبلغ را حق خود دانسته و از فراخوان دولت یازدهم استقبال نکردند، به همین خاطر نمایندگان مجلس با تصویب تبصره 20 قانون بودجه سال 94 به یاری دولت آمدند تا خانوارهای پردرآمد از فهرست یارانه بگیران حذف شوند که طبق اطلاع رسانی دولت تا کنون یارانه بیش از 3 میلیون نفر از شش میلیون نفری که باید حذف می‌شدند، حذف شد.

    اما شواهد نشان می‌دهد اقدام دولت برای  حذف یارانه تنها شامل حال پردرآمدها نشده و برخی کم‌‌درآمدها و قشر متوسط هم به این جرگه اضافه شدند.

    مجلس در قالب قانون بودجه امسال اجازه حذف یارانه نقدی خانوارهای پردرآمد را به دولت داده و دولت هم به‌جای اعلام شفاف ملاک‌های حذف یارانه نقدی، اختیار قانونی‌اش را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپرده است. با گذشت چند ماه به‌خلاف وعده وزیر کار هیچ مقامی حاضر به اعلام شاخص‌های تعیین شده برای حذف یارانه نقدی نیست اما یارانه برخی شهروندان را به‌اشتباه حذف کرده‌اند که شامل حال برخی کارگران هم شده است.

    یک بازنشسته تأمین اجتماعی با گلایه از حذف یارانه‌اش می‌گوید: دولت مدعی حمایت از بازنشستگان است اما در عمل چنین نیست. درآمد ماهیانه من 1میلیون تومان است و شغل دیگری هم ندارم. حتی به اسم خودم نه زمین دارم و نه خانه و سفر خارجی دارم. بارها شنیده‌ایم که وزارت کار شعار حمایت از قشر بازنشسته را می‌دهد، یارانه من و خانواده‌ام از چندین ماه قبل حذف شده است، با وجود اینکه کتباً اعتراض کرده‌ایم و در سایت هم ثبت کردیم اما هنوز یارانه وصل نشده است.

    بنابراین گزارش، مسئولان جامعه کارگری هم پیشتر نامه‌ای به وزارت کار نوشتند و از حذف یارانه برخی کارگران نیازمند گله کردند که ظاهراً یارانه برخی مجدداً برقرار شده است.

    در تازه‌ترین بررسی‌ها پی بردیم که صرفاً مالکیت یک آپارتمان معیار حذف یارانه نقدی شده است حتی اگر مالک آن یک کارگر ساده حداقل حقوق‌بگیر و متراژ آپارتمانش زیر 50 متر باشد.

    یکی از کارگران در این خصوص گفته است: من یک خانه 47متری دارم، یارانه‌ام از دوماه قبل قطع شده است. جواب اعتراضم به‌خلاف آنچه دولت می‌گوید یک‌ماهه می‌دهد، بدون پاسخ مانده است و خبری از آن نیست.

    یک کارمند دولت هم به خبرنگار تسنیم گفته است که تنها به‌دلیل مالکیت یک آپارتمان 50متری و بدون هیچ دارایی دیگر حتی خودرو، یارانه‌اش حذف شده است.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی