عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

نظام پرداخت الکترونیک در محیطی بسته و گلخانه‌ای ایجاد شد

عصر اعتبار- از چالش‌های اساسی پیش‌روی نظام بانکی عدم تطبیق با استانداردهای بین‌المللی و فرآیندهای کسب و کار در محیط‌های بین‌الملل و تعامل با بانک‌ها و نهادهای مالی است.

نظام پرداخت الکترونیک در محیطی بسته و گلخانه‌ای ایجاد شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، ولی‌الله سیف در مراسم پنجمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت با موضوع گسترش ارتباطات بین‌المللی، فرصت ها و چالش ها با اشاره به اجرای برجام اظهار داشت: این اتفاق دستاورد بزرگی است که با رهنمودهای رهبری و هدایت رئیس جمهور حاصل شد که ظرف چند روز آینده محقق می‌شود.

    وی افزود: این اتفاق نقطه عطفی در حرکت به سمت رشد و شکوفایی نظام بانکی است.

    سیف در ادامه با اشاره به اینکه در حوزه بانکی دو دهه از کشورهای دنیا فاصله داریم افزود: از چالش‌های اساسی پیش‌روی نظام بانکی عدم تطبیق با استانداردهای بین‌المللی و فرآیندهای کسب و کار در محیط‌های بین‌الملل و تعامل با بانک‌ها و نهادهای مالی است.

    وی خاطرنشان کرد: توسعه نظام پرداخت الکترونیک کشور گرچه دستاوردهای شگرفی داشت اما این رشد در محیطی بسته و گلخانه‌ای به وجود آمد که هزینه‌های زیادی را بر ما تحمیل کرد.

    سیف ادامه داد: در این محیط بسته بدون ارتباط و استفاده از تجربیات بین‌المللی، قوانین و مقرراتی حاکم بر نهادهای مهم و نظام پرداخت شد که بانک مرکزی را دچار افت و خیزهایی کرد. در خصوص پرداخت تسویه و همچنین مقرراتی در زمینه کسب و کار بانکی منجر به جاه‌طلبی‌های فناورانه شد.

    سیف در ادامه با بیان اینکه به نیازهای واقعی کسب و کار و بخش واقعی بازار توجهی نشد افزود: وارد رقابتی شدیم که به هیچ وجه منجر به پیشرفت نظام بانکی نشد و گاهی تصمیماتی گرفته شد که نتیجه آن هزینه برای نظام بانکی بود.

    وی ادامه داد: ایجاد رقابت و کسب شهرت در تعداد و نصب TUS (بانکداری الکترونیک) نه تنها هیچ توجیه اقتصادی نداشت بلکه موجب افزایش هزینه‌ها در حوزه فناوری شد.

    وی افزود: امروز در آستانه اجرای برجام هستیم و با شکسته شدن سدها مسیر آینده روشن می شود. هرچند دراین مدت در بخش تکنولوژی سرمایه‌گذاری زیادی انجام شده اما ارائه خدمات با آن همسو نبوده است. نگاه ما باید به سمت بانکداری الکترونیک در دنیا باشد و کسب و کار بانکی متناسب با نظام فناوری در دنیا حرکت کند.

    وی افزود: نباید در این مسیر تک‌روی کرد تا بتوانیم با تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نقش خود را در نظام بانکی ایفا کرده و به پیشرفت‌های مالی نائل شویم.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی