عصر بازار

سقوط طلای سیاه ادامه دارد

بازارها در بند سیگنال چینی

عصر اعتبار- دومین هفته فعالیت بازارها در سال ۲۰۱۶ هم تحت‌تاثیر سیگنال‌های چینی شروع شد. بازارهای سهام چین که هفته گذشته با سقوط شدید، تمام بازارهای جهان را تحت‌تاثیر قرار دادند، روز دوشنبه باز هم وضعیت نابسامانی داشتند تا شاخص‌ها و قیمت‌های جهانی را دچار افت‌و‌خیز کنند. افت بازار دارایی چین، سقوط نفت را تداوم بخشید و طلا را در کانال ۱۱۰۰ دلار نگه داشت.

بازارها در بند سیگنال چینی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، در اولین روز از هفته جدید بازارهای جهانی نگرانی درباره چشم‌انداز رشد چین و توجه به داده‌های ضعیف تورم این کشور،‌ باعث سقوط 5 درصدی شاخص بورس شانگهای شد. این روند، بازارهای سهام آسیا را به کف 4 ساله فرستاد تا مجموع بازارهای جهانی به کف حدودا 5/ 2 ساله بروند. در ادامه روز، امید بازارها به رشد دوباره نرخ برابری یوآن، بازارها را آرام‌تر کرد، اما تمام معامله‌گران متاثر از سیگنال‌های چینی ماندند. روز یکشنبه، برخی مقام‌های چینی اعلام کردند که رقم زدن رشد 5/ 6 درصدی هم برای این کشور در سال 2016 دشوار است. چشم‌انداز رشد چین، معامله‌گران بازار انرژی را از کاهش بیشتر تقاضا در روزهای وجود مازاد عرضه شدید نگران تر و از این رو نفت خام را به مرز 30 دلاری نزدیک تر کرده است. شاخص نفتی نایمکس، روز گذشته نزدیک عدد 32 دلار نوسان می‌کرد.

    به این ترتیب روز گذشته در حالی که شاخص دلار نوسان‌ اندکی داشت، افت نفت، طلا را تحت فشار گذاشت، با این همه در بازار فلزهای گرانبها نیز عمده توجه‌ها به نگرانی‌های چینی بود. نگرانی درباره روند رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان که بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مواد خام در جهان نیز است، بازار کالاهای پایه را به‌شدت متاثر کرده است. در این وضعیت،‌ طلا که از اعضای مهم این بازار است هم در ماه‌های گذشته تحت‌فشار قرار داشته، اما پناهگاه سرمایه بودن این کالا باعث شده که فلز زرد سال 2016 را با جهشی قابل توجه آغاز کند. طلا که در اولین هفته سال جدید میلادی با حدود 4‌درصد رشد به قیمت 1104 دلار رسیده بود، روز گذشته نیز به لطف نگرانی‌های چینی و با وجود اثرگذاری عوامل خارجی کاهشی از کانال 1100 دلار پایین نیامد. هر اونس طلا روز دوشنبه تا ساعت 7 شب به وقت تهران به قیمت 1102 دلار رسید، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی اولین روز هفته کاری رقم خورده باشد.

    چنانکه اشاره شد مهم‌ترین عامل کمک‌کننده به طلا در روز گذشته ادامه وضعیت بد بازارهای سهام جهانی بود. روز دوشنبه، بازارهای سهام آسیا با افزایش تردید سرمایه‌گذاران نسبت به توانایی چین برای کنترل اوضاع اقتصادی، منفی شدند، گرچه بازارهای اروپایی ثبات بسیار بیشتری را تجربه کردند. به گزارش «ایسنا»، شاخص ام اس سی آی بازارهای سهام آسیا اقیانوسیه به‌جز ژاپن، 8/ 1 درصد سقوط کرد و به پایین‌ترین سطح از اواخر سال 2011 به این سو رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت 3/ 5 درصد عقب‌نشینی کرد و به پایین‌ترین سطح ثبت شده برای این شاخص در بیش از سه ماه گذشته رسید. این شاخص از ابتدای سال 2016 تاکنون حدود 15 درصد ریزش داشته و اگر سه‌درصد یا 89 واحد دیگر کاهش پیدا کند رکورد پایین قبلی که 2927.29 واحد در 26 اوت 2015 بود را خواهد شکست. شاخص کوچکتر شنزن کامپوزیت 6/ 6 درصد ریزش کرد. بازار هنگ کنگ هم به پایین‌ترین سطح در دو سال و نیم گذشته نزول کرد و شاخص‌هانگ سنگ این منطقه با 8/ 2 درصد کاهش برای نخستین‌بار از ژوئن سال 2013، پایین 20 هزار واحد بسته شد. شاخص اس اند پی/ ای اس ایکس استرالیا 2/ 1 درصد و کسپی کره جنوبی 2/ 1 درصد از ارزش خود را از دست دادند؛ درحالی‌که بازار ژاپن به مناسبت تعطیلات ملی بسته بود. تعطیلی بازار توکیو نقدینگی را محدودتر کرده و نوسان بازارهای آسیایی را تشدید کرد.

    بازارهای سهام چین روز جمعه بهبود یافتند، اما تحلیلگران می‌گویند این بهبود به دلیل خرید از سوی گروهی از نهادهای دولتی به نام تیم ملی بود که مسوول تقویت قیمت‌های سهام هستند. معاملات سهام چینی هفته گذشته پس از اینکه شاخص اصلی هفت درصد سقوط کرد، دو بار متوقف شد و شوک این سقوط در بازار جهانی انعکاس یافت و کاهش چشمگیر قیمت نفت را به‌دنبال داشت. بازار چین ارتباط اندکی با اقتصاد این کشور دارد، اما افت آن توجه خارجی را به کندی اقتصاد چین معطوف کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی