عصر بازار

شوک کاهش ارزش 'یوان' بر بازار ارز و سهام جنوب شرق آسیا

عصر اعتبار- کاهش ارزش 'یوان' در مقابل دلار آمریکا در بازار جهانی، بازار ارز و سهام کشورهای جنوب شرق آسیا را دچار شوک کرد تا جایی که نخست وزیر مالزی به صراحت اعلام کرد که در مقابل عوامل خارجی تاثیرگذار بر اقتصاد این کشور نمی تواند کاری انجام دهد.

شوک کاهش ارزش 'یوان' بر بازار ارز و سهام جنوب شرق آسیا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، کاهش رشد اقتصادی چین که سبب کاهش ارزش 'یوان' شده و دو وقفه اضطراری در بازارهای سهام شانگهای در هفته گذشته از عوامل تاثیرگذار در بورس کشورهای جنوب شرق آسیا و کاهش ارزش واحد پول ملی این کشورها ذکر می شود.
    نگرانی از وضعیت دومین اقتصاد بزرگ دنیا موجب افت شاخص سهام در بورس شانگهای به عنوان مهم ترین بورس چین طی روز گذشته به میزان 5.33 درصد شد. بانک مرکزی چین نیز پیش بینی کرده است رشد اقتصادی این کشور در سال 2016 نیز کاهش می یابد.
    این عوامل دست به دست هم داده تا اقتصادهای رو به رشد جنوب شرق آسیا که بسیاری از آن ها از اقتصاد چین تاثیرپذیرند، روزهای پرنوسانی را در بازار ارز و سهام شاهد باشند.
    براین اساس ارزش 'رینگیت' واحد پول ملی مالزی روز سه شنبه بار دیگر در مقابل دلار با افت مواجه شد و ظهر امروز در بازار هر دلار در برابر 4.4040 رینگیت معامله شد. این در حالی است که شب گذشته بازار ارز مالزی با هر دلار در برابر 4.3985 رینگیت بسته شد.
    یک تحلیلگر اقتصادی گفت که سرمایه گذاران همگی چشم به بانک خلق چین دارند و در انتظار تثبیت ارزش یوان هستند.
    این تحلیلگران انتظار دارند کاهش ارزش یوان همچنان ادامه یابد و ارزش رینگیت نیز به تبع یوان دچار نزول خواهد بود.
    'پونگ تنگ سیو' رئیس پژوهشگاه اوراق بهادار اقیانوس آرام در مالزی احتمال داد ارزش 'یوان' امسال به طور ناگهانی تا 15 درصد کاهش یابد و این ممکن است افت زیادی در ارزش رینگیت به همین میزان را بدنبال داشته باشد.
    وی گفت که ارزش رینگیت می تواند دور دیگری از تضعیف خود را آغاز کند که در نهایت ممکن است در این مرحله ارزش هر دلار به 4.50 رینگیت برسد.
    تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده اند با فشارهای اقتصادی خارجی و مسائل داخلی گریبانگیر این کشور ارزش رینگیت در نیمه نخست سال 2016 میلادی همچنان ضعیف باقی بماند.
    'نجیب تون رزاق' نخست وزیر مالزی روز گذشته گفت که عوامل خارجی تاثیرگذار بر اقتصاد این کشور فراتر از کنترل دولت هستند و این یک اشتباه یا ضعف دولت نیست.
    نجیب که مدیریت وزارت دارایی این کشور جنوب شرق آسیا را نیز بر عهده دارد، کاهش قیمت جهانی نفت، افزایش نرخ بهره در آمریکا و رکود در اقتصاد چین را از عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد این کشور دانست.
    وی تایید کرد که مالزی در حال حاضر با چالش مواجه است و برای تبرئه دولتش، گفت: هر فردی باید درک کند که مقصر این شرایط ما و ضعف دولت نیست.
    براساس آماری که نجیب ارائه کرد کاهش قیمت جهانی نفت بر مالزی به عنوان یک کشور تولیدکننده تاثیر می گذارد و دولت این کشور امسال تنها از ناحیه نفت با کسری 30 میلیارد رینگیتی (بیش از شش میلیارد و 800 میلیون دلاری) درآمد مواجه است.
    دولت مالزی بودجه سال جاری را با هر بشکه نفت 48 دلاری بسته، اما اکنون قیمت هر بشکه نفت به زیر 32 دلار کاهش یافته است و چاره ای جز اصلاح قانون بودجه ندارد.
    از سوی دیگر بازار سهام فیلیپین دیگر کشور جنوب شرق آسیا با کاهش ارزش یوان چین با افت شدید مواجه شد.
    تارنمای 'فیل استار' نوشت: بازارهای سهام آسیا از جمله فیلیپین اکنون به شدت با شرایط دومین اقتصاد بزرگ جهان در رنجند.
    بازار سهام فیلیپین بزرگترین کاهش را از اوت سال 2015 تاکنون شاهد است و بدترین شرایط را در جنوب شرق آسیا دارد.
    براساس گزارش خبرگزاری رسمی اندونزی (آنتارا)، هر دلار آمریکا در برابر روپیه اندونزی نیز امروز در معاملات بین بانکی 13هزار و 880 روپیه معامله شد.
    روز گذشته هر دلار آمریکا در برابر 13 هزار و 855 روپیه معامله شده بود.
    آنتارا نیز کاهش ارزهای منطقه را نتیجه تلاطم در بازار بورس چین ذکر کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو