عصر بازار

مدیرعامل بانک اقتصادنوین:

رکود، عطش نقدینگی ایجاد کرده است

عصر اعتبار- گردهمایی سراسری بانک اقتصادنوین با حضور اعضای هیات مدیره، مدیرعامل، معاونین، مدیران، روسای ادارات، سرپرستان مناطق، روسای شعب، مدیران عامل شرکت‌های وابسته و جمع کثیری از کارکنان این بانک برگزار گردید.

رکود، عطش نقدینگی ایجاد کرده است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، حسن معتمدی در این مراسم گفت: علیرغم مشکلات زیاد در محیط فعالیت بانک‌ها در سال جاری، بانک اقتصادنوین با لطف خدا و تلاش تک تک همکاران بانک موفق شد سالی آرام و به دور از حاشیه را پشت سر بگذارد.
    معتمدی در ادامه به ارائه برخی آمارها از تجزیه و تحلیل فضای کسب و کار در کشور پرداخت و گفت: در سال 93، اصلی‌ترین هدف سیاست‌گذاران بانک مرکزی و دولت، تمرکز بر موضوع کاهش نرخ تورم بود. به همین دلیل بیشتر اقدامات دولت و بانک مرکزی در راستای ایجاد انضباط پولی و مالی و همچنین ایجاد ثبات در بازار ارز، جهت کنترل و کاهش نرخ تورم بود.
    وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد سیاست‌گذار بر تحقق تورم تک رقمی تا انتهای سال 1395 و بر اساس اقدامات صورت گرفته، در بحث تورم و کنترل آن دستاوردهای خوبی داشتیم و تورم نقطه به نقطه در آخرین آماری که ارائه شد از 44 درصد در تیر ماه سال 1392 به 9 درصد در آذر ماه 1394 کاهش یافت. البته این شاخص در بخش تولید کننده از 43 درصد به 3 درصد و در بخش کالا از 56 درصد به حدود 6 درصد کاهش یافته است.
    مدیرعامل بانک اقتصادنوین با بیان اینکه هم اکنون چالش اساسی رکود است گفت: رکود، مسائل و معضلات اساسی برای اقتصاد و برنامه‌های اجتماعی کشور فراهم کرده است، در سال 1394 آنچه در اقتصاد ایران بیش از همه متغیرهای اقتصادی خود نمایی کرد، بحث رکود عمدتا از سمت تقاضا بود.
    مدیرعامل بانک اقتصادنوین، سود حقیقی بالای تسهیلات، افزایش ناامنی در منطقه که منجر به کاهش صادرات غیرنفتی گردیده است، کاهش درآمدهای نفتی دولت و اقدامات دولت در کنترل شدید نقدینگی به منظور کاهش تورم را از علل بوجود آمدن رکود خواند و گفت: در حال حاضر در بازار پول، با کمبود نقدینگی شدیدی مواجه هستیم به طوری که عباراتی مانند "عطش یا تشنگی نقدینگی" به تدریج خود را در ادبیات اقتصادی ما نشان داد.
    به دلیل کمبود نقدینگی در اقتصاد و نظام بانکی، سال گذشته بر خلاف سال‌های قبل که بانک‌ها محور تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری شناخته می‌شدند، دولت تصمیم گرفت با هدایت حوزه‌هایی مانند بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری، وظیفه تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها را به بانک‌ها بسپارد.
    معتمدی افزایش هزینه‌های تولید، کاهش فروش محصولات بنگاه‌های اقتصادی و افزایش در موجودی‌های انبار، نقد شوندگی پایین دارایی‌ها، عدم دسترسی بنگاه‌ها به منابع مالی خارجی و بازی به اصطلاح "پانزی" به دلیل حضور موسسات مالی غیرمجاز را از عوامل کاهش نقدینگی در بازار پول خواند و افزود: هنوز بخش عمده‌ای از پرداخت‌های ما جهت واردات به روش حواله ارزی انجام می‌شود و بخشی از پرداخت‌های کشور از مسیرهای غیرمستقیم مثل صرافی‌ها صورت می‌گیرد، همین عوامل باعث افزایش کسری نقدینگی در بنگاه‌ها شده است.
    وی در ادامه با اشاره به سیاست‌های کلان بانک مرکزی گفت: سیاست بانک مرکزی کماکان کنترل نقدینگی است و از همین محل توانسته است تورم نقطه به نقطه را از 44 درصد به حدود 9 درصد در آذر ماه امسال برساند و قصد دارد این روند را ادامه دهد. بانک مرکزی سعی دارد از طریق کنترل پایه پولی نقدینگی را کنترل کند و با افزایش ضریب فزاینده، نقدینگی مورد نیاز کشور را تامین نماید. به طوری که نرخ ضریب فزآینده پولی از حدود 5 درصد در سال 92 به 7 درصد در آبان ماه امسال رسیده است.
    مدیرعامل بانک اقتصادنوین همچنین با اشاره به ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی به عنوان تامین کننده نهایی نقدینگی گفت: بانک مرکزی بر اساس درخواست‌های سیستم بانکی، برای اولین بار وارد بازار بین بانکی شده است و هر چند تاکنون منابع زیادی وارد این بازار نکرده است اما همین حضور، حمایت و هدایت بانک مرکزی باعث شده نرخ سود بازار بین بانکی از 28 تا 29 درصد در ابتدای سال، در حال حاضر به 20 تا 21 درصد کاهش یابد.
    وی همچنین با اشاره به چالش‌های بانک‌های کشور افزود: متاسفانه در حال حاضر نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌ها به طور متوسط حدود 13 درصد، معادل 100 هزار میلیارد تومان، است که با استانداردهای بین‌المللی در این زمینه، حداکثر 5 درصد، فاصله قابل توجهی دارد.
    معتمدی با اشاره به تعیین حداکثر نرخ سود تسهیلات اعطایی گفت: بانک‌ها در گذشته بیشتر از عقود مشارکتی استفاده می‌کردند و بانک مرکزی نیز تاکنون برای عقود مشارکتی، حداقل نرخ سود تعیین می‌کرد اما برای اولین بار شاهد تعیین نرخ سود حداکثر در عقود مشارکتی هستیم.
    مدیرعامل بانک اقتصادنوین با بیان اینکه نرخ سود تسهیلات با توجه به کاهش تورم در عقود مشارکتی به 24 درصد و در عقود مبادله‌ای به 21 درصد کاهش یافته است گفت: به دلیل بالا بودن هزینه‌های تمام شده منابع تجهیز شده بانک‌ها این مصوبه موجب کاهش سودآوری بانک‌ها می‌گردد و در نتیجه کاهش شدید میزان اعطای تسهیلات در بازه‌ای از زمان در اکثر بانک‌ها را به دنبال داشت. مدیرعامل بانک اقتصادنوین اتصال مجدد اکثریت بانک‌ها به شبکه سوئیفت، کاهش هزینه نقل و انتقال پول، افزایش رقابت با حضور بانک‌های خارجی و توسعه استانداردهای بین‌المللی در ایران را از نتایج به ثمر رسیدن برجام عنوان کرد و گفت: البته اتصال بانک اقتصادنوین به شبکه سوئیفت هیچ وقت قطع نشده است.
    معتمدی اضافه کرد: بانک اقتصادنوین در راستای برنامه استراتژیک تدوین شده، به منظور افزایش بهره‌وری در حال تبدیل شدن از یک سازمان سنتی (وظیفه محور) به یک سازمان دارای ارتباطات سازمان ماتریسی می‌باشد. بر همین اساس تحولاتی در سازمان بانک اتفاق افتاد و معاونت امور شعب به معاونت عملیات بانکی تغییر یافت و نقش سرپرستی‌ها در حال باز تعریف می‌باشد.
    معتمدی به ارائه سبد محصولات گروه اقتصادنوین در تمامی کانال‌ها از طریق شرکت‌های تابعه اشاره کرد و گفت: ما قدیمی‌ترین و موثرترین شرکت تامین سرمایه بازار سرمایه را دارا هستیم و اغلب خدمات تامین مالی نوینی که در بازار سرمایه موجود است از طریق شرکت تامین سرمایه اقتصادنوین عرضه شده است. شرکت صرافی نیز خدمات بسیار خوبی ارائه می‌کند. شرکت لیزینگ نیز از زمره بهترین شرکت‌های لیزینگ کشور است و در حوزه‌های متنوعی کار می‌کند. در حوزه شبکه‌های مجازی و خدمات الکترونیک نیز سازوکارهای خوبی فراهم شده و سعی داریم در چارچوب قوانین و مقرارت موجود و امکانات شکل گرفته زیرساختی کشور اکثر خدمات بانک، به صورت الکترونیکی ارائه شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو