عصر بازار

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک:

نود درصد تراکنش های پرداخت، الکترونیکی است

عصر اعتبار- مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک گفت: آمریکای شمالی در سال ۲۰۱۶ در حوزه فناوری صنعت بانکداری حدود۱۴۰میلیارد دلار هزینه کرد که این میزان در خاورمیانه حدود ۱۱میلیارد دلار بود که سالیانه نیز ۱میلیارد دلار رشد دارد؛ اما نکته جالب این است که این میزان در کشورما حدود ۳هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار ناچیز است!

نود درصد تراکنش های پرداخت، الکترونیکی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار»، سید ابوطالب نجفی دردومین روز از برگزاری پنجمین سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت که از روز گذشته در برج میلاد کار خود را آغاز کرده، درباره صنعت بانکداری پس از تحریم، فرصت ها و چالش های آن سخنرانی کرده و افزود: 90درصد تراکنش های پرداخت به صورت الکترونیکی انجام می شود و حدود 200میلیون تراکنش روزانه در شبکه بانکی وجود دارد و تقریبا 30تا35میلیون نفر از این سامانه های بانکی استفاده می کنند .
    وی با اشاره به چالش های صنعت بانکی و با طرح این پرسش که آیا با ورود شرکت ها و بانک های  قوی در حوزه بانکداری بین المللی توان رقابت با آن ها را داریم، گفت: بانکها و شرکت های مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات باید برای رقابت، تلاش بیشتری کنند و از طرفی نظام بانکی ما نیز نیاز به تزریق سرمایه در حوزه فناوری اطللاعات دارد.
    نجفی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه متاسفانه هنوز نگاه مدیران ارشد ما به سرمایه هایی مثل  ماشین و ملک است تا دیتا، از این موضوع نیز ابراز تاسف کرد که اپیدمی در بانک ها در حال وقوع است  که همه بانک ها به سمت خرید سامانه های یکپارچه می روند و این در حالی است که سرویس رایانش ابری (cloud) وجود دارد و آن ها می توانند از آنجا سرویس دریافت کنند.

    مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به ضرورت به روز کردن و استفاده از فناوری درصنعت بانکداری گفت: فناوری در حوزه های مالی به شدت در حال رشد است و اتفاق  بزرگ دیگر ورود بازیگران بزرگ پرداخت به بازار است و در این راستا ویزا حدود 18میلیاد دلار و مستر نیز به طور تقریبی  10میلیاد دلار در روز تراکنش دارد که باید بتوانیم ورود آنها به بازار ایران  را مدیریت کنیم.
    وی تاکید کرد: حدود 40سالی است که از مباحث حقوقی بین المللی دور هستیم و باید به این موضوع نیز توجه جدی داشته باشیم.
    نجفی همچنین با اشاره به  صنعت بانکداری در دوران تحریم و با بیان اینکه تحریم، شبکه مالی کشور را تحت الشعاع قرار داده و اثرات تحریم بر صنعت بانکداری بسیار گسترده است اظهار کرد: با توجه به تحریم، منابع ارزی ما مسدود شد و قطع روابط کارگزاری بین بانک ها، لغو خدمات پیغام رسانی مثل سوئیفت و افزایش شدید هزینه های  نقل و انتقال  پول در اقتصاد از جمله تبعات منفی تحریم در این بخش بود.
    نجفی همچنین کاهش کیفیت خدمات، افزایش هزینه های تمام شده و قطع اتصال با شبکه های پرداخت را از جمله بداقبالی های بانک ها عنوان کرد و افزود: البته در این سال ها خبر خوش این بود که با توجه به محدودیت ها و تحریم توانستیم ظرفیت سازی کنیم و ظرفیت بازارهای داخلی را افزایش دهیم و شرکت های جدیدی نیز  به وجود آمدند.
    مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، وجود اسناد کاغذی و فرآیندهای سنتی در بانک ها،  طولانی بودن زمان پاسخگویی بانک ها به مشتریان، انتقال پیام ها از سامانه های الکترونیکی دستگاه ها به سامانه های بانکی برای حذف سند، امضا و رقابت غیرمنطقی بانک ها در حوزه جذب مشتری را از جمله چالش های موجود در صنعت بانکی برشمرد.
    وی، رقابت بانک ها در حوزه افزایش تعداد ATM و یا POSها را مناسب دانست و در عین حال تاکید کرد، بانک ها باید به بیزینس مدل های جدید بانکی هم ورود کنند.
    وی  همچنین  با اشاره به عدم دسترسی به منابع دلاری و یورویی بانک مرکزی در خارج از کشور، گفت: در صورت برداشته شدن تحریم ها، امکان ورود بانک های خارجی به کشور ایجاد می شود و رقابت با شفاف تر شدن فضا افزایش می یابد؛ در بعد فناوری شرکت های بزرگ به کشور وارد و دسترسی به تجهیزات ارزان تر می شود.
    مدیر عامل شرکت خدمات انفورماتیک در پایان تاکید کرد: باید بتوانیم  خود را با تغییرات تطبیق دهیم و این از موضوعاتی است که توجه زیادی را می طلبد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی