عصر بازار

رشوه میلیاردی سعودی‌ها به سودان، علت قطع رابطه خارطوم با تهران است

عصر اعتبار- یک روزنامه انگلیسی به نقل از تحلیل‌گران سیاسی نوشت، دلیل قطع رابطه سودان با ایران بعد از اقدام مشابه از سوی عربستان، وعده‌های پولی ریاض به خارطوم بود.

رشوه میلیاردی سعودی‌ها به سودان، علت قطع رابطه خارطوم با تهران است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، بعد از آنکه هفته گذشته عربستان سعودی خبر داد روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع می‌کند، سودان هم اعلام کرد روابط خود را با ایران قطع خواهد کرد.

    روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت پشت حمایت‌های عمر البشیر از ریاض، میلیاردها دلار از سوی سعودی‌ها هزینه شد.

    تحلیل‌گران سودانی گزارش دادند، خارطوم که تشنه سرمایه‌گذاری سعودی‌هاست با وعده‌های پولی ریاض بود که تصمیم به قطع رابطه دیپلماتیک با ایران گرفت.

    گاردین به نقل از «الطیب زین العابدین» استاد علوم سیاسی دانشگاه خارطوم نوشت، با وجود اینکه دولت سودان مدعی شده قطع رابطه با ایران به دلیل حمله به سفارت عربستان است، اما این اقدام به دلایل اقتصادی صورت گرفت.

    وی ادامه داد «دولت [سودان] فهمیده بود که حتی در میان جهان عرب هم به انزوا کشیده شده است بنابراین تصمیم گرفت تغییر رویه دهد.»

    بشیر، رئیس جمهور سودان در مدت 26 سال حکومت بر این کشور به دلیل حمایت از تروریست‌هایی مانند عسامه بن لادن تحت تحریم‌ بود اما ماه مارس گذشته بعد از آنکه سودان به ائتلاف سعودی‌ها در حملات هوایی علیه یمن پیوست، خارطوم در تعهد به هم‌پیمانان خود در ریاض و حاشیه خلیج فارس، محکم‌تر شد.

    گرچه «علی الصادق» سخنگوی وزارت خارجه سودان دلیل روابط خوب میان ریاض و سودان با انگیزه اقتصادی و مالی را رد کرده است اما جریان سرمایه‌گذاری‌ها همواره میان دو کشور وجود داشته است.

    بعد از نزدیک شدن خارطوم به ریاض و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس، مقامات این کشور به مردم وعده دادند سرمایه‌گذاری‌های زیادی از سوی عربستان سعودی انجام خواهد گرفت.

    وزیر سرمایه‌گذاری سودان هفته گذشته به پارلمان گفت ارزش سرمایه‌گذاری اخیر سعودی‌ها در سودان معادل 11 میلیارد دلار است.

    درحالیکه اعضای صدها هزار خانواده سودانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند، این تغییر دیپلماتیک در سودان با استقبال عموم مواجه خواهد شد. این کشورها از خانواده‌های زیادی در سودان حمایت می‌کنند.

    ماه مارس 2014 بانک‌های سعودی روابط اقتصادی با سودان را کنار گذاشتند و به کارگران سودانی ضربه زدند. بعد از تصمیم سودان برای پیوستن به جنگ عربستان در یمن، مقامات سعودی گفتند که این اقدامات کاهش داده خواهند شد و از سوی دیگر سودان امیدوار است عربستان با لابی، از آمریکا بخواهد تحریم‌ها علیه این کشور را کاهش دهد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو