عصر بازار

دیوان عالی آمریکا امروز به پرونده غارت اموال ایران رسیدگی می‌کند

عصر اعتبار- دیوان عالی آمریکا امروز به پرونده غارت ۲.۵ میلیارد دلار پول ایران در آمریکا رسیدگی می کند و قرار است حکم این پرونده در ماه ژوئن(خرداد۹۵) اعلام شود.

دیوان عالی آمریکا امروز به پرونده غارت اموال ایران رسیدگی می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از رویترز، کنگره و دولت باراک اوباما که اغلب بر سر سیاست آمریکا در قبال ایران هم اختلاف نظر دارند، از دیوان عالی این کشور خواسته اند تا به خانواده های شهروندان آمریکایی کشته شده در انفجار 1983 مقر نظامیان آمریکایی در بیروت و دیگر حملات اجازه دهد حدود 2 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده دولت ایران را تصاحب کنند.

    دیوان عالی آمریکا امروز چهارشنبه در یک جلسه استماع، استدلال های بانک مرکزی ایران برای لغو حکم صادره از سوی یک دادگاه آمریکایی در سال 2014 را خواهد شنید. بر اساس این حکم پول متعلق به بانک مرکزی ایران باید به خواهان هایی که شامل خانواده های صدها آمریکایی کشته یا مجروح شده در حملات مرتبط با ایران است، پرداخت شود. خواهان ها در سال 2007 توانسته اند از یک دادگاه فدرال آمریکا حکمی 2.65 میلیارد دلاری علیه دولت ایران بگیرند.

    این پول در حال حاضر در نیویورک در یک حساب در نزد سیتی بانک نگهداری می شود.

    پرونده مطروحه نزد قضات دیوان عالی آمریکا در این زمینه است که آیا کنگره اصل تفکیک قوا را که در قانون اساسی آمریکا منعکس شده نقض کرده است یا نه. کنگره آمریکا در سال 2012 با تصویب قانونی، مبالغی را که در حساب متعلق به دولت ایران قرار داشت، برای پرداخت غرامت به خواهان های آمریکایی اختصاص داد.

    به گزارش تسنیم، استدلال بانک مرکزی ایران این است که قوه مقننه آمریکا به شکلی نابه جا به دنبال از پیش تعیین کردن نتیجه یک پرونده در حال رسیدگی در نزد قوه قضائیه این کشور بوده است.

    خواهان ها ایران را به تامین تجهیزات برای حزب الله لبنان متهم می کنند که گفته می شود مسئول انفجار سال 1983 بیروت بوده است. در این انفجار 241 عضو ارتش آمریکا کشته شده اند. آنها همچنین به دنبال گرفتن غرامت کشته و مجروح شدگان در دیگر حملات مرتبط با ایران از جمله انفجار 1996 الخبر عربستان هستند که در جریان آن 19 عضو ارتش آمریکا کشته شدند.

    به گفته تحلیلگران اتحاد کاخ سفید و کنگره برای تصاحب 2.5 میلیارد دلار پول ایران در این مورد مخصوص نمی تواند تاثیری در رای قضات داشته باشد چرا که بحث تفکیک اختیارات بین دو دستگاه حکومتی در آمریکاست.

    رای دیوان عالی آمریکا در مورد این پرونده قرار است در ماه ژوئن آینده(خرداد 95) اعلام شود.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو