عصر بازار

طی مراسمی با حضور خداداد عزیزی؛

دارندگان حساب قرض الحسنه«نوع دوستی» در موسسه همدم تجلیل شدند

عصر اعتبار- شامگاه چهارشنبه با دعوت از سپرده گذارانی که در موسسه توانبخشی معلولان همدم سهامدار انسان دوستی هستند طی مراسمی با حضور خداداد عزیزی غزال تیز پای فوتبال ایران تجلیل به عمل آمد.

دارندگان حساب قرض الحسنه«نوع دوستی» در موسسه همدم تجلیل شدند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، موسسه فتح المبین و یا همدم یکی از موسسات توانبخشی و شبانه روزی معلولان است که بیش از 400 دختر کم توان ذهنی را در مشهد تحت سرپرستی دارد و برای بسیاری از نوع دوستان حسابی به نام انسانیت مفتوح کرده است.

    هر چند که شاید موسسه همدم برای بسیاری از ساکنان شهر مشهد و ایران اسلامی هنوز ناشناخته باقی مانده باشد اما دفتر خاطرات و دلنوشته های آن را که ورق می زنی رد پای بسیاری از هنرمندان و مسئولانی را می یابی که آنها هم برای سفر به این زمین پر آرزو رنج سفر به خود خریده تا حسابی به همین نام برای خود در این موسسه بگشایند.

    در میان تمامی خاطرات ثبت شده از همسر رییس جمهور گرفته تا بازیگران عرصه هنر و سینما همچون عمو پورنگ، گروه فتیله، رامبد جوان و فاطمه معتمد آریا به ناگاه چشمم به دست نوشته افسانه بایگان بر می خورد که نوشته است: «خدا محبت است ...خدا در محبت متجلی است» شاید این جمله سرآغازی برای حضور تمامی ایرانیان در راستای افتتاح حساب در این موسسه باشد.

    تجلیل از سپرده گزاران حساب های قرض الحسنه

    شامگاه چهارشنبه 22 دی ماه به پاس تجلیل از سپرده گذاران حساب های قرض الحسنه با نام انسانیت در این موسسه باری دیگر بسیاری از اصحاب رسانه و همچنین ستارگان فوتبال ایران از جمله خداداد عزیزی و کامرانی فر داور بین المللی فوتبال به همراه تعدادی از مدیران کل دستگاه های اجرایی که در برگزاری مسابقه فوتبال ستارگان سینما و فوتبال با هدف کمک به موسسه توانبخشی معلولان همدم دست یاری به هم داده بودند دور هم گرد آمدند تا طی مراسمی از این افراد تجلیل شود.

    بسیاری از ساکنان مشهد مقدس و همچنین ستارگان سینما و ورزش که در این موسسه حسابی با نام انسانیت مفتوح کردند در ماه جاری نسبت به برگزاری مسابقات فوتسال بین دو تیم ستارگان هنر و پیشکسوتان فوتبال برگزار کردند که درامد حاصل از این بازی به نفع معلولان این موسسه هزینه شد.

    در تیم ستارگان فوتبال ایران علی دایی، کریم باقری، منصوریان، مهدی هاشمی نسب، نیما نکیسا، مهرداد میناوند و خداداد عزیزی به مصاف تیم ستارگان سینما از جمله پژمان بازغی، پژمان جمشیدی، دانیال عبادی، امین زندگانی و داود هاشمی رفتند تا با این اقدام دل بساری از این کودکان معلول را شاد کنند.

     

    خرید بلیط مسابقه هنرمندان سینما و ستارگان فوتبال ایران به نفع 400 دختر کم توان ذهنی و معلول در موسسه توانبخشی همدم مشهد مقدس در این حرکت انسان خیرخواهانه موجب شد تا مردم نیک اندیش و نوع دوست مشهد با وجود اینکه قیمت این بلیط ها فقط هشت هزار تومان قیمت گذاری شده بود اما برای به حرکت درآوردن قطار مهربانی در امتداد ریل نوع دوستی بلیط های این بازی را به 10 تا 15 برابر قیمت به نفع این دختران معلول خریداری کنند.

    زمینی پر از آرزو

    مدیر عامل موسسه خیریه همدم که اوقات زندگی خود را به ارایه خدمت به 400 کودک کم توان ذهنی وقف کرده است می گوید: گوشه ای از شهر مشهد، تکه زمینی هست پر از آرزو از ذهن هایی سپید و بی فریب که می توان با حضور در آن به خدا نزدیک شد.

    زهرا حجت که دانش آموخته رشته دندانپزشکی در مقطع دکترا است حال با رها سازی مطب وقتش را برای آموزش این دختران می گذراند و می گوید: سال 1356 بود که تکه ای از زمین خدا، به میزان  10 هزار متر مربع، سهم دختران کم توان ذهنی شد تا در آنجا زندگی کنند، آموزش ببینند، خدمات توانبخشی دریافت کنند و چند قدم به آرزو هایشان نزدیک شوند.

    وی افزود: این موسسه که فتح المبین همدم نام گرفته است، ابتدا با پذیرش 60 دختر و تحت پوشش سازمان بهزیستی، آغاز به کار کرد.

    وی بیان کرد: در سال 1380 نوع مدیریت مجموعه  به شیوه  هیئت امنایی تغییر یافت که اتفاق مبارکی بود و هیئت امنا شامل خیرین و نیک اندیشان با تمام همت و نیرو در جهت بهتر شدن شرایط دختران فتح المبین گام بر داشتند.

    وی با بیان اینکه فرزندان این مرکز همگی دختر بی سرپرست یا بد سرپرست اند ادامه داد: این مرکز در ابتدای واگذاری 186 مددجو و 93 کارمند رسمی مامور به خدمت داشت و حالا تعداد مددجویانش به 400 نفر و نیروهای قراردادی آن به 150 نفر رسیده است.

     

    وی افزود: در این مرکز که دختران با سنین مختلف از 4 تا 60 سال نگهداری می شوند و بخش های مختلفی برای نگهداری معلولان با عقب ماندگی ذهنی عمیق، بخش تربیت پذیر برای عقب ماندگی ذهنی متوسط، آموزش پذیر به منظور آموزش عقب ماندگی ذهنی خفیف، خانه پناهگاهی آموزش پذیر در سنین 4 تا 12 سال، خوابگاه دانش آموزی  و مرکز آموزش روزانه برای آنها تعبیه و  خدمات ارایه می کند.

    وی همچنین از ارایه خدمات توانبخشی شامل فیزیوترابی، گفتار درمانی و کاردرمانی و همچنین فعالیت های مختلف ورزشی برای دستیابی به حداکثر توانمندی جسمی برای این دختران خبر داد و گفت: شرکت در کارگاه های هنری از قبیل گلیم بافی، سوزن دوزی و سرمه دوزی  بخشی از خدمات ارایه شده در این مرکز است.

    حجت عنوان کرد: فراهم کردن فضایی شبیه به خانه برای دختران این مرکز، هزینه های سنگینی در بر دارد و لذا برای هر مددجو ماهانه بیش از 6 میلیون ریال هزینه می شود که یارانه دریافتی از سازمان بهزیستی تنها پاسخگوی یک پنجم این هزینه است.

    وی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از هزینه ها توسط خیران و نیکوکاران تامین می شود بیام کرد: از همین رو و همواره کمک نیکوکاران و مردم راهگشای بسیاری از مشکلات برای کمک به این دختران بوده است.

    فروتنی به توان بی نهایت

    مدیر عامل موسسه همدم با بیان پر از اشتیاق از نیکوکاری و فروتنی برخی شهروندان ابراز می کند: ما در موسسه فرم های یاوری داریم که افراد برحسب رشته های تحصیلی یا مهارتشان و به قصد همکاری پر می کنند و در بعضی از روزهای هفته ساعاتی را در موسسه حضور می یابند تا کمک حال ما و این کودکان باشند.

    زهرا حجت می گوید: در این راستا شهروندان در حیطه هایی که مهارت و یا توان ارایه خدمت دارند همچون خیاطی، آشپزی، برپایی جنگ های شادی، اجرای برنامه جشن تولد، حضور در مراسم های مولودی، عزیمت به حرم  رضوی و یا سایر برنامه های فرهنگی ورود پیدا می کنند.

    وی می افزاید: حتی در بین این یاوران مهندسان و تحصیلکردگانی هستند که برای خدمت به این بچه ها حاضرند هر کاری مانند شیشه تمیز کردن و یا پیاز پوست کردن هم انجام دهند.

    وی یادآور می شود حضور این افراد از نظر عاطفی اثر مثبت بسیاری دارد چرا که بچه هایی که در اینجا نگهداری می شوند دختر هستند و احساسات خود را نشان می دهندتاجایی که گاهی دستت را می گیرند و به روی سر خود می کشند و از این طریق محبت دریافت می کنند.

    وی می گوید بسیاری از افرادی که در این مکان محبت خود را به این بچه ها ابراز می کنند خودشان نیز از لحاظ عاطفی و حس محبت کردن اغناء می شوند و با آرامش خاطر این مرکز را ترک می کنند.

    وی یادآور می شود در های موسسه همدم برای افتتاح حساب به نام انسانیت همیشه بر روی مردم باز است و اینجا به توان بی نهایت می توان برای کسب عشق سرمایه گذاری کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    نویسنده: بابک رحیمیان
    برچسب ها
    پورسعید خلیلی