عصر بازار

جنگ ارزی چین؛ ادعای جدید غرب علیه پکن

عصر اعتبار- در پی تضعیف فزاینده ارزش «یوان» واحد پول ملی چین شماری از کشورهای غربی می گویند که این کشور تعمدا اقدام به راه اندازی یک جنگ ارزی کرده است.

جنگ ارزی چین؛ ادعای جدید غرب علیه پکن
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، آمریکا بارها اعلام کرده است که چین عامدانه نرخ یوان را تغییر داده و تضعیف می کند تا بتواند به صادر کنندگان و تولید کنندگان این کشور کمک کند.
    تضعیف ارزش یوان موجب می شود تا کالاهای چینی ارزان تر از کالاهای کشورهای دیگر به تولید رسیده و قدرت رقابتی صادراتی بالایی داشته باشند.
    چین از سال 2005 میلادی که روند تضعیف تدریجی یوان را متوقف کرد اما از اواخر سال گذشته میلادی به این طرف با ورود بانک مرکزی به موضوع و نرخ گذاری های جدید و همزمان با بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا و گران شدن دلار، ناگهان ارزش «یوان» تضعیف شد.
    این موضوع موجب شد تا چین اعلام کند «یوان» بیشترین ضعف ارزشی را از سال 2011 میلادی به این طرف تجربه کرده است و همزمان کشورهای غربی و برخی همسایگان چین اعلام کردند این وضعیت معلول مداخله بانک مرکزی است.
    «هان یوان» از مسوولان ارشد بخش مالی چین می گوید که ما به دنبال نبرد ارزی با کشورهای دیگر نیستیم.
    وی افزود: انتشار این اخبار که چین یک جنگ ارزی تعمدی به راه انداخته و عامدانه ارزش یوان را تضعیف می کند تا صادرات بیشتری داشته باشد، نادرست است و اقتصاد بزودی شرایط عادی به خود خواهد گرفت.
    معاون اداره امور مالی و اداری دولت مرکزی چین در همایش معرفی برنامه پنجساله اقتصادی چین گفت که «یوان» به دلیل فشارهای بازار تضعیف شده است اما بزودی ورق برخواهد گشت.
    بازارهای سهام و اوراق بهادار در سراسر جهان اخیرا به دلیل تحولات اقتصادی نامطلوب در چین به هم ریخته و بسیاری از کشورها بحران هایی را متحمل شده اند.
    در کنار سقوط ارزش سهام در سال جاری میلادی در چین، شاخص سهام بسیاری از کشورها در اطراف جهان افت کرده و ارزش «یوان» پول چین هم تضعیف شده و میزان صادرات کشور هم همچنان نزولی است.
    دولت چین میزان کاهش صادرات سال گذشته میلادی در مقایسه با سال 2014 میلادی را نزدیک به 8 درصد برآورد کرده است.
    پایین آمدن ارزش «یوان» می تواند قدرت رقابتی بیشتری به صادرکنندگان و تولیدکنندگان چینی بدهد تا ضمن کسب سفارش های بیشتر به دلیل هزینه پایین تولید، تقاضای بیشتری برای خود ایجاد کنند.
    آمریکا سال گذشته میلادی چندین بار هشدار داد که در صورت تضعیف جدی ارزش «یوان» این کشور را یک انحصارگر ارزی معرفی خواهد کرد اما با تقویت دوباره «یوان» و هشدارهای دولت چین از این اقدام منصرف شد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی