عصر بازار

ارزیابی مشاوران املاک از یک پیش‌بینی مسکنی

بازگشت رونق در بهار ۹۵ چقدر واقعی است؟

عصر اعتبار- رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پیش‌بینی کرده که در بهار و تابستان سال آینده با افزایش معاملات مسکن، رونق به این بازار برخواهد گشت. اما فعالان بازار چه نظری در این باره دارند؟

ارزیابی مشاوران املاک از یک پیش‌بینی مسکنی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادنیوز، چندی پیش حسام عقبایی پیش‌بینی‌هایی در رابطه با افزایش چشم‌گیر میزان معاملات در بهار و تابستان سال آینده، بدون هر گونه افزایش قیمتی را انجام داد. در ضمن رئیس اتحادیه مشاوران املاک راهکارهای فروش اقساطی، پرداخت تسهیلات بانکی و تهاتر در معاملات مسکن را عواملی دانست که می‌تواند سرعت خروج از رکود را بیشتر کند؛ اما ارزیابی مشاوران املاک در رابطه با این پیش‌بینی چیست؟ آیا آنها نیز معتقدند که بازار مسکن در سال آینده رونق می‌گیرد؟

    یکی از مشاوران املاک در شرق تهران به اقتصادنیوز گفت: اگر از دید تجربی به این موضوع نگاهی کنیم، از نظر من بازار مسکن تغییر چندانی نخواهد کرد، زیرا دو سه سالی است که در روزهای پایانی سال از بازگشت رونق در سال جدید صحبت می‌شود و این چیزها دست رئیس اتحادیه نیست و او نیز پیش‌بینی خود را می‌گوید و همانند ما خواستار این است که بازار مسکن رونق پیدا کند.

    او در رابطه با تسهیلات بانکی و تاثیرشان بر بازار مسکن بیان کرد: تسهیلات بانکی همیشه از آن جهت که نقدینگی در بازار مسکن را افزایش می‌دهتد مفید بوده و توانسته‌اند رونقی به بازار دهند، اما در رابطه با وام‌های جدید مسکن نمی‌توان گفت که تاثیر چندانی بر بازار خواهد گذاشت، به دلیل آنکه اقساط این وام‌ها زیاد بوده و از آن جهت که اقشار کم‌درآمد جامعه همچون کارمندان و کارگران خواستار این وام‌ها هستند، بنابراین قدرت پرداخت ماهانه بالای یک میلیون تومان قسط را ندارند.

    مشاور املاک دیگری در غرب تهران درباره پیش‌بینی رئیس مشاوران املاک به اقتصادنیوز گفت: از نظر من این پیش‌بینی کاملاً اشتباه است و تنها تغییری که در بازار مسکن اتفاق می‌افتد این است که قیمت‌ها حدود 20 درصد افزایش می‌یابد، اما وضعیت رکود مسکن همچنان پابرجاست.

    او در رابطه با تاثیر تسهیلات بانکی بر بازار مسکن گفت: از نظر من اولاً کسی سراغ این وام‌ها نمی‌رود، چرا که نه تنها اقساط این وام‌ها بالاست، بلکه باید حدود دو برابر آنچه دریافت می‌کنند را پس دهند، دوماً اگر کسی سراغ این وام‌ها برود، خانه‌های کوچک و ارزان در جنوب شهر را خریداری می‌کنند و تا به سمت‌های دیگر تهران که قیمت‌ها کمی بالاتر است کشیده شوند و ملک خود را تعویض کنند، بیش از یکی دو سال طول می‌کشد، بنابراین در سال جدید نیز بازار در رکود خواهد ماند.

    یکی دیگر از مشاوران املاک در جنوب تهران بیان کرد: در ایران هیچ مساله‌ای، به ویژه در بخش مسکن قابل پیش‌بینی نیست، اما نظر شخصی من این است که اگر همه چیز به این صورت پیش برود و از طرف دولت برنامه خاصی وجود نداشته باشد، بازار نیز تغییری نخواهد کرد، زیرا همه چیز به سیاست دولت بستگی دارد و از نظر من تا تورمی وارد بازار مسکن نشود این بازار رونق نمی‌گیرد و ظاهراً دولت در پی کاهش نرخ تورم است.

    او در رابطه با تاثیر وام‌ها در بازار مسکن گفت: این وام‌ها به گونه‌ای است که تنها عده کمی از مردم خواستارشان هستند، زیرا این وام‌ها تنها در جنوب تهران جواب‌گو است، اما به دلیل اقساط بالا و سود زیاد، مردم جنوب‌شهر تهران قدرت پرداخت اقساط را ندارند، بنابراین تاثیر چندانی روی بازار نخواهد گذاشت.

    مشاور املاکی در شمال تهران پیش‌بینی خود از بازار مسکن سال آینده را اینگونه بیان کرد: همیشه بعد از دوره طولانی رکود در بازار مسکن، دوران طلایی نیز به وجود می‌آید و از نظر من سال آینده همان دوره طلایی است.

    او در رابطه با تاثیر وام‌های بانکی بر بازار مسکن گفت: وام‌های بانکی در مناطق شمال تهران اثری نخواهد داشت، اما به طور یقین در جنوب تهران اثراتی خواهد گذاشت، چرا که 80 میلیون تومان برای خرید خانه‌ای که 200 میلیون تومان قیمت دارد بسیار خوب است، به این ترتیب بعد از مدتی افراد خانه 200 میلیون تومانی خود را فروخته و خانه‌های گران‌تری در مناطق بالاتر تهران خریداری می‌کنند، البته این اتفاق کمی طول می‌کشد، اما اثرات خود را به صورت تدریجی در بازار می‌گذارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی