عصر بازار

موسسه فاینانس بین المللی:

بانک‌های اماراتی از برداشته شدن تحریم‌های ایران سود می‌برند

عصر اعتبار- موسسه فاینانس بین‌المللی (IIF) در گزارشی اعلام کرد: برداشته شدن تحریمهای ایران به بانک‌های امارات متحده عربی که روابط همکاری نزدیکی با شرکت‌های ایرانی دارند، سود می‌رساند.

بانک‌های اماراتی از برداشته شدن تحریم‌های ایران سود می‌برند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، گاربیس ایرادیان، رییس اقتصاددان موسسه فاینانس بین‌المللی در امور منطقه خاورمیانه و آفریقا در این گزارش اظهار کرد: امارات متحده عربی و لبنان از بهبود وضعیت اقتصادی ایران سود خواهند برد. با توجه به مهارتهای مالی و روابط منطقه‌ای لبنان، این کشور می تواند در فاینانس آتی و هدایت سرمایه گذاری مورد نیاز اقتصاد ایران نقش مهمی ایفا کند.

    همچنین شرکتهای خارجی بیشتری برای داد و ستد با ایران ممکن است در دوبی مستقر شوند. صادرات امارات متحده عربی به ایران که عمده آن در قالب صادرات مجدد بوده است، در سال 2014 به 33 میلیارد دلار بالغ شد که یک سوم از کل واردات ایران بود. در حالیکه انتظار می رود بیشتر شرکتهای چندملیتی که با ایران تجارت دارند، از دوبی استفاده کنند، همزمان زیرساخت خدمات مالی توسعه یافته در امارات هم ورود و خروج سرمایه از ایران را افزایش می دهد.

    موسسه اعتبارسنجی "مودیز اینوسترز سرویس" در گزارش اخیرش درباره دورنمای بانکهای ایران در دوران پساتحریم، یادآور شده بود بانکهای مستقر در کشورهایی مانند امارات و لبنان که همکاری و روابط تجاری نزدیکی با ایران دارند و همچنین بانکهای غربی، چینی و هندی به احتمال بالا مجذوب اقتصاد متنوع ایران و جریان تجاری قابل توجه آن خواهند شد.

    به گفته خالد هولادار، مدیر اعتباری ارشد مودیز، اگر اقتصاد ایران گشوده شود با در نظر گرفتن ماهیت بخش خصوصی اقتصاد دوبی و توانمندی آن به عنوان یک قطب لجستیکی، بانکهای دوبی شاهد افزایش فرصتهای تجاری بلندمدتشان خواهند بود.

    به گفته تحلیلگران مودیز، اگرچه بخش بانکی در ایران فرصتهای خوبی را عرضه می‌کند، اما گسترش حضور به این کشور برای بانکهای خارجی با توجه به ابهامات عملیاتی و ژئوپلیتیکی، ریسکهای زیادی دربردارد و بانکهای خارجی را در معرض مشکلات نقدینگی مشابه مشکلاتی که در حال حاضر در اقتصادهای نوظهور دچار تغییر و تحولات سریع تجربه می‌کنند، قرار می دهد از این رو مستلزم کنترل ریسک و نظارت است.

    اگرچه شماری از بانکها، موسسات مالی و سرمایه‌گذاران خصوصی ماه‌ها مهیای مشارکت در فرصتهای تجاری ایران بوده‌اند اما بسیاری از آنها اظهار کرده‌اند که تحولات ژئوپلیتیکی اخیر را زیرنظر داشته و دنبال می کنند.

    مدیرعامل یک بانک مستقر در دوبی در این خصوص به پایگاه خبری "گالف نیوز" گفت: امارات سابقه طولانی از روابط تجاری با ایران داشته و انتظار داریم مشاجرات دیپلماتیک اخیر رفع شوند و بعید است تنشهای مذکور مانعی بر سر راه روابط اقتصادی بلندمدت باشند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو