عصر بازار

نشریه ایتالیایی:

ایران یک معدن طلا برای ایتالیا به شمار می رود

عصر اعتبار- در آستانه اجرای برنامه جامع مشترک (برجام)، نشریه ایتالیایی 'اینترناتسیوناله' در گزارشی ایران را یک معدن طلا برای شرکت های ایتالیایی خواند.

ایران یک معدن طلا برای ایتالیا به شمار می رود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، نشریه ایتالیایی تصریح کرد: با نگاهی به رشد جمعیت، اقتصاد، واردات و صادرات ایران در 20 سال اخیر می توان پی برد که چرا این کشور یک معدن طلا برای ایتالیا محسوب می شود. در حالی که تمام شرکت های اروپایی به ایران چشم دوخته اند، ایتالیا امیدوار است تا در این رقابت بتواند از تاریخ روابط خود با ایران بهره مند شود چرا که نخستین کشور اروپایی بود که تماس های اقتصادی خود را با ایران در سال 1998 از سرگرفت و حتی در دوران تحریم ها نیز در ایران کار کرد.
    این نشریه افزود: اقتصاد ایران تا سال 2010 میلادی رشدی صعودی داشت اما پس از تصویب تحریم های آمریکا و اروپا که ابتدا نفت و سپس مبادلات بانکی را در بر گرفت، فعالیت های اقتصادی این کشور ناگهان با سیری نزولی مواجه شد و صادرات نفت نیز سقوط کرد، رشد اقتصادی و تجارت خارجی نیز متوقف شدند.
    این نشریه با تاکید بر اینکه همه در انتظار روز اجرای برجام (در ماه جاری میلادی) هستند، روزی که تحریم های اقتصادی لغو خواهد شد، افزود: ایتالیایی ها در جست و جوی بازارهای جدید وایرانی ها نیز به دنبال سرمایه گذاری های خارجی هستند. توافق هسته ای میان تهران و گروه 1+5 که در ماه جولای گذشته امضا شد ، نه تنها صحنه ژئوپلیتیک خاورمیانه را مجدد ترسیم کرد ، بلکه تاثیرهای مهمی از نظر اقتصادی به همراه خواهد داشت. همه در انتظار روز اجرای برجام هستند زمانی که سازمان ملل اعلام خواهد کرد که ایران به تعهدات خود احترام گذاشته است و روز آغاز لغو تحریم ها شروع می شود.
    بدین ترتیب ایران مجددا وارد سیستم مالی سویفت می شود که انتقال میان بانک ها را تضمین می کند. ایران کشوری پرجمعیت و با سواد و یکی از تولید کنندگان بزرگ نفت وارد اقتصاد جهانی خواهد شد و در سال 2016 تا 6 درصد رشد اقتصادی خواهد داشت. ایران برای اروپا که در جست وجوی بازارهای جدید است ، جذابیت زیادی دارد.
    این نشریه اضافه کرد: هیات های تجاری مختلف بویژه ایتالیایی ها پشت سر هم به تهران می روند. قبل از تحریم ها ایتالیا دومین شریک تجاری ایران پس از آلمان در اروپا بود. در سال 2011 مبادلا ت تجاری میان دو کشور به 7 میلیارد یورو می رسید ولی در سال 2013 به کمی بیش از یک میلیارد یورو سقوط کرد. این مبادلات در سال 2015 میلادی به 959 میلیون کاهش یافته است.
    'روبرتو مازارین' کارشناس ایتالیایی اظهار داشت: در یک سال گذشته علایم بهبود درایران دیده شده است. دو سوم از جمعیت 78 میلیونی ایران کمتر از 35 سال سن دارد و سطح متوسط آموزشی در این کشور بالا است و با توجه به رشدی که در سال های آتی خواهد داشت ، سرمایه گذاری در این کشور منطقی است.
    وی که مدت هاست در مورد توان بالقوه ایران شرط بندی می کند، دو شرکت کوچک ایتالیایی در زمینه تاسیسات گاز جی پی ال و تاسیسات گرمایشی ایجاد کرده است .
    در پایان ماه نوامبر یک هیات بزرگ اقتصادی ایتالیا متشکل از 370 کارآفرین به نمایندگی از 180 شرکت کوچک و متوسط و 12 بانک به همراه کارلو کالندا معاون وزیر توسعه اقتصادی و مدیران اتحادیه صنایع ، موسسه تجارت خارجی، انجمن بانک های ایتالیا و موسسه بیمه اعتباری 'ساچه ' عازم ایران شدند. پس از دو روز کاری و امضای 4 تفاهم نامه و بحث در باره تاریخ دراز روابط اقتصادی و تجاری میان ایران و ایتالیا، سمینارهای مختلف در بخش های مکانیک، خودروسازی، پزشکی، انرژی جایگزین، ساختمان سازی برگزار شد.
    این نشریه نوشت: بیشترین واردات ایتالیا از ایران نفت و بیشترین صادرات آن ماشین آلات است. ایران قصد سرمایه گذاری 15 میلیارد یورویی در سال های آتی در بخش های حمل و نقل، فرودگاه ها، بنادر، خط اهن و صنایع خودروسازی دارد که شامل 10 درصد تولیدات ملی می شود. ایران سالانه یک میلیون و 700 هزار خودرو تولید می کند و قصد افزایش آن را به 3 میلیون خودرو دارد . شرکت های ایران خودرو و سایپا اکنون دنبال شرکای جدید هستند.
    این نشریه نوشت: 90 درصد از بافت اقتصادی کشور همانند ایتالیا متشکل از شرکت های کوچک و متوسط است. به گفته نعمت زاده وزیر صنایع ، ایران می تواند تبدیل به یک هاب منطقه ای برای رسیدن به یک بازار 300 تا 400 میلیون نفری شودکه شامل کشورهای همسایه و شوروی سابق است.
    این نشریه به نقل از سعید لیلاز یک اقتصاد دان نوشت: مهم این است که ایتالیایی ها فقط برای فروش محصولاتشان به ایران نروند زیرا ایران پول برای خرید این محصولات ندارد . ایران نیاز به سرمایه گذاری دارد .

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصر اعتبار  ( https://telegram.me/asretebar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو